کاشت ۷ هزارو ۵۰۰ اصله نهال در خوانسار به مناسبت هفته منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: در شهرستان خوانسار به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری هفت هزار و پانصد اصله نهال کاشته می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی کیخایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: منابع طبیعی و اراضی ملی در حقیقت جزو انفال و متعلق به تمام مردم است و تمامی افراد جامعه باید در حفظ و حراست از آن به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کمک کنند.

کاشت ۷۵۰۰ اصل نهال در خوانسار

او با بیان اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری «همه با هم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» انتخاب شده است، افزود: در شهرستان خوانسار به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری هفت هزار و پانصد اصله نهال از نوع کاج، سرو، اقاقیا، زبان گنجشک، داغداغان، سنجد و زالزالک غرس می‌شود.

۷۵ هزار هکتار از اراضی شهر خوانسار ملی و مرتعی است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار با بیان اینکه از ۹۵ هزار هکتار وسعت شهرستان خوانسار ۷۵ هزار هکتار آن اراضی ملی و مرتعی است، افزود: خوانسار از نخستین شهرستان استان است که پروژه کاداستِر بر روی اراضی ملی آن اجرا شده است.

برداشت کتیرا از دو هزار و ۴۷۰ هکتار از مراتع خوانسار

او گفت: طبیعت کوهستانی و تپه ماهور‌های خوانسار علاوه بر جلوه زیبایی که دارد دارای انواع گونه‌های گیاهی مرتعی با ارزش‌های صنعتی، دارویی، علوفه‌ای و ... بوده است به نوعی که از دو هزار و ۴۷۰ هکتار از مراتع شهرستان محصول فرعی مرتعی (کتیرا) برداشت می‌شود و از محل قسمتی از درآمد اصلاح و احیای آن میزان ۲۹ هکتار کشت بادام دِیم در اراضی ملی تجربه و مهرآباد و میزان ۱۴ هکتار کشت باریچِه در مراتع گُلستانکوه و قلعه بابا محمد انجام شد.

او افزود: با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و تملک سرمایه‌ای پنج عدد بند چند منظوره در حوزه‌های مطالعاتی خشکه رود و سنگ سفید احداث شد که در طول سال موجب تزریق حدود یک میلیون و دویست هزار متر مکعب آب به سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود.

کیخایی گفت: در حوزه حقوقی ۱۱ پرونده تصرف عدوانی علیه متصرفان در خوانسار تشکیل شد و اراضی ملی موصوف با دستور دادستان توسط نیروی انتظامی رفع تصرف شد.

رفع تصرف ۵۳ هزار متر مربع از اراضی خوانسار

او اظهار کرد: در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون بیش از ۵۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان خوانسار رفع تصرف شد، همچنین با هدف جلوگیری از هرگونه تصرف، گشت و سرکشی از مراتع شهرستان به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار خاطر نشان کرد: امسال ۳۵ کلاس‌ آموزشی با هدف آشنایی بهره‌برداران ذی حق سامان‌های فرعی با قوانین منابع طبیعی و آبخیزداری و بروز رسانی وضعیت دامداری در محل دهیاری و دفتر شورا‌های اسلامی در تعدادی از روستا‌های شهرستان برگزار شده است.

او عنوان کرد: بر روی ۲۰ هزار هکتار از مراتع سطح شهرستان طرح مرتعداری به منظور ساماندهی وضعیت دامداری تهیه و ۴۷ فقره پروانه چَرای مجزا و ۱۳۵ مورد تمدید پروانه چرا در ۱۳ سامان معرفی انجام شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار