در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بهترین روش تربیتی امام کاظم (ع) برای همسر و فرزندان+فیلم

امام کاظم (ع) بخش فراوانی از عمر خود را در زندان‌های بنی عباس سپری کردند، اما هیچگاه ارتباط خود را با جامعه قطع نکردند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه شیوه‌های اطمینان بخش تربیتی، نقش مهم و اساسی در امر تربیت دارد که ضمن در برداشتن همه ابعاد زندگی انسان، او را به سعادت حقیقی که مقام قرب الهی است، نائل می‌گرداند. خداوند این گرایش الگوخواهی انسان را نیز بدون پاسخ نگذاشته و بی‌شک چنین شیوه‌های تربیتی جز از سیره عملی اسوه‌های راستین دین یعنی معصومان و ائمّه اطهار (ع) میسّر نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطرح کرد: همه اولیا و انبیاء الهی یک رسالت اصلی دارند که باید الگو برای انسان‌ها بشوند. امام کاظم (ع) نیز با وجود اینکه حدود ۱۳ سال از زندگی شریف خود را در حبس سپری کردند، اما تمام تلاش و سعی خود را برای پرورش افکار مردم و رشد آن‌ها به‌کار بردند. در اینجا به دو نمونه ازسیره امام موسی بن جعفر (ع) به عنوان توشه در زندگی امروزه برای فرد و خانواده اشاره می‌کنیم .


بیشتر بخوانید


وی افزود: نکته اول اقدامات دین و اهل بیت (ع) برای استحکام نظام خانواده است. متاسفانه امروزه در برخی از افراد جامعه گسستگی نظام خانوادگی وجود دارد، در همین موضوع از امام کاظم (ع) در رابطه با استحکام همزیستی زن و شوهر نقل است هنگامی که مرد می‌خواهد وارد خانه شود بدون هماهنگ کردن همسر به خانه وارد نشود، بلکه او را آگاه کند. علت این را امام هفتم شیعیان می‌فرمایند که مبادا مرد سر زده وارد منزل شود و صحنه‌ای را مانند آراستگی حداقلی همسر مشاهده کند که باعث تغییر نگاه و علقه اش نسبت به او شود.

روش تربیتی امام کاظم (ع) برای همسر و فرزندان +فیلم

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نکته دیگر که بسیار مهم است روایتی از امام (ع) است که می‌فرمایند: «لَو اُتِیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّیعَةِ لا یَتَفَقَّهُ [فِی الدِّینِ]لأَدَّبتُهُ»؛ اگر جوان شیعه اى را نزد من بیاورند که علم [دین] نمى آموزد، او را تأدیب مى کنم. در وهله اول ممکن است این حرف به مذاق برخی سنگین بیاید، اما علت این کلام امام این است که دین برای این آمده است که موانع را از جلوی راه انسان بردارد و او را به رشد و تعالی برساند. در نهایت زمینه‌های جرم و گناه را در انسان به حداقل برساند.

وی در پایان گفت: آمار‌های جوامع جهانی می‌گویند انسانی که در حوزه دین شناسی قرار نمی‌گیرد و مبانی دینی در جامعه به ضعف گرایش پیدا کنند، نابهنجاری‌ها زیاد خواهند شد. در این جا یکی از روش‌هایی که می‌تواند راهگشا باشد و سبب جلوگیری از گناه شود مقوله فهم دینی است و به همین دلیل است که امام می‌فرمایند جوان از همان ابتدا باید در مبانی دینی ورود پیدا کند، دین خود را بشناسد و بر همین مبنا ارتباط‌های چهارگانه خود با خدا، جامعه، جهان هستی و نفس خود تنظیم کند.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام احمد بصیری را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
مهدی
۰۰:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
یا امام موسی ابن جعفر الکاظم ادرکنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
داروی امام کاظم هم برای اشتغال استفاده می کردند
آخرین اخبار