متخصص و جراح زنان و زایمان:

ترس از کرونا نباید مانع اقدام به باروری شود

شمس گفت: به تعویق انداختن باروری، بخاطر ترس از ابتلا به کووید 19، عوارض جبران ناپذیری در آینده خواهد داشت.

شیرین شمس جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : برای زایمان مادران باردار جای نگرانی وجود ندارد و در محیط‌های ایزوله و کاملا بهداشتی بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها می‌توانند با خیال راحت فرزندشان را به دنیا بیاورند.

شمس افزود: در صورتی که زایمان، سزارین باشد، باید آزمایش کووید برای مادران باردار انجام شود و اگر تستشان مثبت بود، در فضا‌های جدا و ویژه خانم‌های باردار، زایمان انجام می‌شود.

او ادامه داد : اگر سزارین انتخابی نباشد و به صورت ناگهانی و به دلیل درد زایمان مجبور به زایمان فوری شوند، جایی بستری می‌شوند که خیال پزشک معالج از بابت انجام تست‌های مربوطه راحت باشد و در راستای کارایی سیستم ایمنی بدن مادر و زایمان سالم ، اقداماتی انجام خواهد شد.

او بیان کرد: ترس و اضطراب در دوران بارداری هرچه بیشتر باشد، سیستم ایمنی نیز ضعیفتر خواهد شد و ریسک عود و آلودگی به کرونا بالاتر می‌رود. در مقابل هر چقدر ترس کاهش پیدا کند و آرامش بیشتری برای خانم باردار ایجاد شود، خود بدن اقدام به پوشش دهی نگرانی مادر می‌کند و در نتیجه ایمنی بیشتری برای مادر و جنین ایجاد خواهد شد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد : نکته مهم این است که تاکنون خطر جدی کرونا برای نوزادان گزارش نشده است و حتی ممکن است مادر در دوران بارداری به کرونا مبتلا شود و جنین، بیماری را رد کند و هیچ آسیبی به نوزاد نرسد.

شمس گفت: در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و حاد بودن شرایط و ناشناخته بودن بیماری و تصور مردم مبنی بر کوتاه و گذرا بودن دوران شیوع این ویروس، توصیه پزشکان این بود که اقدام برای باروری به تعویق بیفتد، اما در حال حاضر که مدتهاست درگیر این پاندمی جهانی شده ایم و با توجه به اقداماتی که برای مهار این ویروس انجام می‌دهیم و همچنین با توجه به نامعلوم بودن زمان اتمام این بیماری؛ بهترین کار اقدام به باروری همزمان با تقویت سیستم ایمنی بدن است.

او افزود: به تعویق انداختن باروری، ضمن ضعیف شدن تخمک، عوارض بسیار دیگری نیز به همراه دارد و باید اقدام ضروری‌تر انجام شود و خانواده از پیگیری برای باروری و فرزند آوری دست برندارند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: طی یک سال اخیر شاهد کاهش اقدامات و پیگیری‌های خانواده برای باروری بوده ایم و علتش هم ترس و نگرانی ابتلا بوده است در حالیکه اخیرا آمار در حال افزایش است و امیدواریم که این افزایش ادامه داشته باشد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
ینی واقعا فکر میکنین بخاطر کرونا بارداری کم شده؟؟؟اگه واقعا اینطوری فکر میکنین یا از مشکلات مردم خبر ندارین یا از دنیا غقب هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
ببخشیدا... الان فکر کنم ترس از وضعیت معیشتی که مانع بارداری می شه ها.... البته اگه ازدواجی قبلش صورت بگیره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
واقعا ک
آخرین اخبار