ضرورت حذف دارو‌های غیر قابل مصرف در خانه

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارویی گفت: دارو‌های غیر ضروری در خانه احتمال بروز اشتباه در مصرف و بروز مسمومیت را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مجید حنیفه کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به ایام پایانی سال و آغاز خانه تکانی، آموزش در رابطه با شیوه صحیح نگهداری دارو‌ها را برای شهروندان ضروری است.

 او با بیان اینکه نگهداری دارو‌های غیر ضروری در خانه، کار درستی نیست، و علاوه بر اتلاف هزینه، احتمال بروز سردرگمی و بروز اشتباه در مصرف دارو را افزایش می‌دهد، گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود تنها اقلام دارویی مصرفی و مورد نیاز خود را در خانه نگهداری کنند.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: شرایط محیطی و محل نگهداری دارو، در حفظ سلامت و ایمنی آن نقش مهمی دارد، این موضوع به ویژه در رابطه با دارو‌های یخچالی بسیار حائز اهمیت است.

حنیفه بیان کرد: طریقه صحیح نگهداری، معمولا بر روی بسته بندی اصلی و یا بروشور داخل جعبه دارو نوشته شده است و همچنین دارو‌های غیر یخچالی باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شوند.

او در ادامه بیان کرد: این دارو‌ها در اثر نگهداری نامناسب مثلا قرار گرفتن دارو در معرض گرما و یا تابش مستقیم نور آفتاب، تغییر ماهیت داده و غیرقابل مصرف می‌شوند، در این حالت، دارو نه تنها خاصیت درمانی خود را از دست می‌دهد، بلکه درصورت مصرف، می‌تواند باعث بروز مسمومیت دارویی شود.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارویی  یادآور شد: توجه به تاریخ مصرف دارو‌ها و حذف دارو‌های تاریخ مصرف گذشته نیز از دیگر مواردی است که باید در زمان خانه تکانی مدنظر قرار گیرد.

حنیفه تاکید کرد:  هموطنان به تاریخ انقضای دارو‌ها که معمولا به صورت تاریخ شمسی یا میلادی در محل‌هایی همچون جعبه اصلی دارو، انتهای ورق قرص‏‌ها و کپسول‏ ها، شیشه آمپول‌ها و ویال‏ های تزریقی و انتهای تیوب پماد‌ها و کرم‌ها حک شده است توجه نمایند.

او با بیان اینکه چون این احتمال وجود دارد که دارو‌های حذف شده، مجددا توسط زباله گرد‌ها و یا حیوانات در محیط پخش شوند، گفت: دارو ها باید به نحوی دفع شوند، که دیگر قابلیت استفاده نداشته باشند، به عنوان نمونه قرص‌ها و کپسول‌ها را از بسته بندی خود خارج کرده و با زباله های‌تر مثل تفاله چای مخلوط کنید و درخصوص شربت‌ها و آمپول‌ها نیز محتوای آن‌ها را داخل فاضلاب خالی کنید و سپس شیشه خالی را در سطل زباله بیندازید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار