تالاب آق‌گل در حال آبگیری است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر، از حق آبه سه میلیون مترمکعبی تالاب آق گل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛عباس نجاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده بیش از ۵۰۰ هکتار از این تالاب زیر سطح آب برود.

او با بیان بیان اینکه تالاب فصلی آق گل به واسطه بارش‌های سال گذشته در شرایط مناسبی از جهت آبگیری قرار دارد، افزود: با پیگیری‌های مسئولان استانی و شهرستانی و همکاری مؤثر مسئولان شهرستان خنداب، به تازگی نهر قاسم آباد از رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان به سمت تالاب باز شده و تالاب در حال آبگیری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر از تالاب آق گل به عنوان تالاب‌های با آب شیرین یاد کرد و افزود: آبگیری تالاب با میزان بارندگی سالانه ارتباط مستقیم دارد به طوریکه بارش باران، ذوب برف، رودخانه شراء و قره‌چای، آب زیرزمینی و روان آب‌های سطحی منابع اصلی تأمین کننده آب تالاب هستند.

نجاری به ۸۳۰ هکتار وسعت کلی تالاب اشاره و خاطرنشان کرد: با تداوم این آبگیری، بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب تا یک ماه آینده آبگیری می‌شود و پیش بینی ما آبگیری بیش از ۵۰۰ هکتار از مساحت تالاب در صورت بارش‌های قابل توجه در دو ماه آینده است.

او حق آبه تالاب فصلی آق گل را سه میلیون متر مکعب در سال بیان کرد. بنا بر اعلام محیط زیست مدارک لازم برای ارتقای این تالاب از منطقه شکارممنوع به پناهگاه حیات وحش ارائه شده و در حال حاضر در انتظار مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در پایان یادآور شد: پناهگاه حیات وحش در سطح حفاظتی بالاتری از منطقه حفاظت شده قرار دارد و با تعریف چارت سازمانی و بکارگیری نیرو‌های سازمانی، اعتبارات لازم برای حفاظت از منطقه تخصیص می‌یابد و در صورت ارتقاء سطح حفاظتی، تالاب آق‌گل نخستین پناهگاه حیات وحش استان همدان خواهد بود.

تالاب آق گل ملایر یکی از تالاب‌های طبیعی و بزرگ‌ترین تالاب فصلی استان همدان است؛ که در مرز استان‌های مرکزی و همدان قرار دارد. این تالاب در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلام‌شهر آق‌گل از توابع ملایر واقع شده‌است. همچنین این تالاب در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در نزدیکی روستای قاسم‌آباد قرار دارد.

آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می‌شود و فصول آبگیری تالاب از اواخر آذر ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه هر سال پایان می‌پذیرد که البته با میزان بارندگی سالیانه ارتباط مستقیم دارد.

تالاب آقگل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و جزء مناطق شکار ممنوع است. این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچنده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

انتهای پیام/د.ا

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.