آموزش و پرورش در خرداد ۹۹؛

از کلید خوردن ممنوعیت مدرسه داری مسئولان تا سناریو‌های بازگشایی مدارس

سومین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش اخباری درباره سناریوی بازگشایی مدارس، تعیین شهریه مدارس غیردولتی و ابهامات مالی دانشگاه فرهنگیان را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خرداد ۹۹ در وزارت آموزش و پرورش با توجه به زیست بوم جدیدی که شکل گرفته بود و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی آینده در حال انجام بود، اغلب با اخباری درباره برنامه‌های سال آتی و سناریو‌های در نظر گرفته شده برای فعالیت مدارس پیش رفت که در ادامه به طور اجمالی به وقایع این ماه می‌پردازیم:

سناریو‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به سناریو‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت:سال تحصیلی با وجود ویروس کرونا در موقع خود بازگشایی خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش دو سناریو برای برطرف شدن ویروس و وجود کرونا برنامه ریزی کرده است که در صورت وجود ویروس کرونا از سامانه شاد اطلاع رسانی برای اموزش انجام خواهد شد.

او ادامه داد: با هماهنگی با وزارت بهداشت سال تحصیلی آغاز خواهد شد و هنوز معلوم نیست که پانزده شهریور شروع مدارس باشد یا اول مهر، ولی در هر صورت آغاز سال تحصیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

حکیم زاده با اشاره به اینکه نقطه عطف نظام آموزشی در این است که همه دانش آموزانی که در این آب و خاک زندگی می‌کند چه ایرانی و چه غیر ایرانی باید در مدارس ثبت نام شوند گفت: جمهوری اسلامی ایران وجه کمکی در این زمینه از سازمان‌های بین‌المللی دریافت نکرده به طوری که اتباع مورد ثبت‌نام قرار می‌گیرند لذا حق آموزش حقوق اساسی برای دانش آموزان است.

جزئیات تعیین شهریه سال تحصیلی آینده

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه خط قرمز ما عدول از قوانین درباره استیفای حقوق معلمان و دانش آموزان است، بیان کرد: امسال سقف افزایش شهریه ۳۰ درصد و حداقل ۱۵ درصد خواهد بود، بالاترین میزان شهریه برای ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و برای متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است که با احتساب شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است.

او با اشاره به اینکه میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد خواهد بود، گفت: فعالیت‌های غیرآموزشی و هزینه‌های در نظر گرفته برای آن بعد از شروع سال تحصیلی خواهد بود و اولیا پیش از آن مبلغی پرداخت نخواهند کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی به موضوع نظارت بر مدارس غیردولتی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در تهران حدود ۴۰ تا ۴۵ مدرسه با شهریه نامتعارف را شناسایی کردیم که با تعدادی از این مدارس برخورد شد. همچنین در موضوع باز پرداخت شهریه در ایام کرونا با ۷ مدرسه برخورد شد و تعدادی از مدیران لغو ابلاغ شدند. هر مدرسه‌ای که شهریه اضافی می‌گیرد مربوط به هر کسی که باشد باید طبق قانون با آن برخورد شود.

مدرسه‌داری مسئولان در آموزش و پرورش ممنوع شد

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانون تعارض منافع در این وزارتخانه باید اجرای شود، اظهار کرد: در راستای ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و جلوگیری از بروز هرگونه موقعیت تعارض منافع در نظام تعلیم و تربیت، ادامه تصدی مسئولیت مدیران دارای تعارض منافع در آموزش و پرورش از جمله اعضای شورای معاونان، سازمان‌ها و دانشگاه‌های وابسته و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ممنوع است.

او در تشریح این ممنوعیت گفت: ممنوعیت هم زمان راه اندازی و اداره مدرسه یا مرکز آموزش وپرورش غیردولتی توسط مدیران و بستگان آنان با عضویت در شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی و نیز شورای نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها به عنوان موقعیت تعارض منافع محسوب می‌شود؛ بنابراین مدیران مشمول، حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از اعلام این دستور، نسبت به توقف فعالیت یا تعطیلی مدرسه یا مرکز غیردولتی اقدام و یا از تصدی پست اجرایی استعفا و از عضویت در شورا‌های مذکور انصراف دهند.

تعیین تکلیف استقلال پژوهشگاه آموزش و پرورش

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: نظریه‌ای مبنی بر استقلال پژوهشگاه وجود دارد که هنوز معلوم نیست نظر سازمان اداری استخدامی چطور باشد، اما در ساختار جدید سازمان را منهای پژوهشگاه در نظر گرفتیم؛ چراکه امکان استقلال آن محتمل است و معتقدم شرایط فعلی مطلوب نیست یا باید این پژوهشگاه ادغام شود یا مستقل شود.

ملکی اظهار کرد: اگر مواد آموزشی بر پایه برنامه ریزی درسی منطقی تولید نشود، مواد یادگیری کارایی لازم نخواهد داشت، البته همواره به جای کتاب درسی به دنبال بسته یادگیری هستیم؛ به این معنی که مجموعه‌ای از مواد و برنامه آموزشی با روشی خاص با هدف معین و یکپارچه تدوین شده باشد.

فروش کتاب‌های برخی مدیران دانشگاه فرهنگیان با هزینه بیت‌المال!

در کنار سردرگمی‌های مالی دانشگاه فرهنگیان که معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کند و وعده‌ها کی از روی کاغذ به میدان عمل برسد گزارش‌هایی از روند هزینه کرد اعتبارات در دانشگاه فرهنگیان رسیده است که نشان می‌دهد اوضاع و احوال مالی دانشگاه چندان هم بد نیست، اما گویی روش‌های هزینه کرد برای آن مشکل دارد.

آنطور که در گزارش‌هایی رسیده روایت می‌شود معلوم شده است برخی مدیران ارشد این مجموعه، دانشگاه را محلی برای فروش محصولات و کتاب‌های خود و نزدیکانشان کرده اند آن هم درشرایطی که همچنان بن بست مشکلات مالی دانشجومعلمان را نبود اعتبارات کافی دانسته و داعیه حمایت از آن‌ها دارند البته ناگفته نماند که تاکنون بخش عمده این ادعا‌ها و پیگیری راه به جایی نبرده است.

طبق گزارش‌های خرید حدود ۲۰ هزار جلد کتاب برای توزیع میان دانشجومعلمان آن هم با هدف شرکت در مسابقات کتابخوانی یا کتابی دیگر آن هم با ادعای کمک به روند آموزشی دانشجومعلمان با قیمت‌هایی به ارزش ۴۹ هزار و ۳۴ هزار تومان که در مجموع درآمد نجومی را شامل می‌شود، جای سوال دارد.

این کتاب‌ها به رایگان میان دانشجومعلمان توزیع شده است و در مراسم و برنامه‌های گوناگون دانشگاه به عنوان هدیه و بسته فرهنگی برنامه توزیع شده است که در ظاهر هدف بالا بردن سرانه مطالعه و آموزش به دانشجومعلمان را دنبال می‌کند و در باطن عایدات قابل توجهی برای مدیرانی دارد که در کنار آموزش به این دانشجومعلمان دغدغه مالی خود را پاسخگو هستند.

مدیریت ترافیک شبکه شاد

مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش درباره بهبود عملکرد نسخه تحت وب شبکه شاد بیان کرد: در نظر داریم تا عملکرد نسخه وب را هم بهبود ببخشیم همچنین مدیریت ترافیک شبکه شاد در دستور کار است به این معنی که کار از حالت متمرکز خارج می‌شود تا کیفیت خدمات دهی ارتقا یابد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شبکه شاد برای پایگاه‌های تابستانی مجازی و سال تحصیلی آینده هم رایگان خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق اصلی سی ام قانون اساسی آموزش رایگان باید باشد بنابراین تکلیف قانونی برای وجود اینترنت رایگان در شبکه شاد وجود دارد.

ساخت ۶۴ مدرسه مناسب سازی شده برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مناسب سازی فضای آموزشی به منظور اجرای طرح تلفیقی ویژه دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بیان کرد: هفت اصل از جمله تطابق سازی را محور توسعه آموزش و پرورش استثنایی قرار دادیم و بر همین اساس از سال گذشته برای این موضوع وارد عمل شدیم.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۶ مدرسه پذیرا مناسب سازی شدند و برای سال تحصیلی آینده هم۶۴ مدرسه در سراسر کشور مناسب سازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: یک مدرسه عادی و یک مدرسه اوتیسم در هر استان برای سال تحصیلی آینده پذیرای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه تحت پوشش طرح تلفیقی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۱۹:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ان شاء الله تا مهر امسال،وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد آمد و تصمیمات منطقی خواهد گرفت
آخرین اخبار