باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

چاقی در کمین دانش‌آموزان/ همکاری آموزش و پرورش با مراکز بهداشت برای کمک به دانش‌آموزان

۳۰ درصد از دانش‌آموزان استان اصفهان دارای اضافه وزن هستند که آموزش و پرورش با همکاری مراکز بهداشت برای بهبود وضع آن‌ها اجرای طرحی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، باید به دانش‌آموزانی که امروزه با توجه به شرایط کرونایی، تحرک کمتر و تغذیه نامناسب دارند و در معرض خطر اضافه وزن هستند بیاموزیم که مواد غذایی سالم و فعالیت فیزیکی منظم رمز داشتن وزن متعارف و سالم است و تمام این موارد باید تحت‌نظر افرادی باشد که در این زمینه تجربه و تخصص دارند.

در همین زمینه وزارت آموزش و پرورش، در حال اجرا کردن طرحی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند که وزن خود را کنترل کنند و از خطر اضافه وزن دور باشند. این طرح «طرح کوچ» است و تمام دانش‌آموزان کشور که در معرض چاقی هستند، تحت‌پوشش آن هستند.

طرح کوچ، راهکار جلوگیری از اضافه‌وزن

علیرضا عابدی رئیس اداره تربیت‌بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بررسی‌ها و پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۵ نشان می‌داد که حدود ۲۱ درصد از دانش‌آموزان دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

او افزود: بنابراین معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، طرح «کوچ» را به منظور کنترل وزن و جلوگیری از اضافه وزن دانش‌آموزان، ارائه کرد.

رئیس اداره تربیت‌بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی و کم تحرکی دانش‌آموزان این طرح از آغاز سال تحصیلی فعلی شروع شده است و در مرحله اول یعنی در مهرماه، دانش‌آموزان غربالگری شدند.

عابدی اضافه کرد: در مرحله اول غربالگری، قد و وزن دانش‌آموزان به مدرسه‌ها اعلام و سپس اطلاعات حدود ۹۳ درصد از دانش‌آموزان در سامانه ثبت شد.

او گفت: این طرح شامل تمام دانش‌آموزان در تمام مدارس است و هم‌اکنون ۵ هزار و ۳۰۰ مدرسه در این طرح شرکت می‌کنند.

رئیس اداره تربیت‌بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پایان گفت: با توجه به حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدرسه، والدین نقش مهمی در هدایت فرزندانشان در اجرای این طرح دارند.

چاقی در کمین دانش‌آموزان/ همکاری آموزش و پرورش با مراکز بهداشت برای کمک به دانش‌آموزان


اصفهان، سیزدهمین استان در کشور از لحاظ اضافه وزن

عبدالرضا رئیسی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما: گفت: استان اصفهان، از لحاظ اضافه وزن دانش آموزان، رتبه سیزدهم را در کشور دارد و این مسئله اصلا خوشایند نیست.

او افزود: دانش‌آموزان امسال در شرایط خاصی هستند و تمام کارهایشان را در فضای مجازی انجام می‌دهند به همین‌سبب میزان تحرک آن‌ها کاهش یافته‌است و در معرض اضافه‌وزن هستند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: طرح کوچ در جلوگیری از اضافه وزن دانش‌آموزان، تاثیر زیادی دارد و اطلاعات زیادی به منظور کنترل تغذیه و ورزش مناسب به آنان می‌دهد.

رئیسی گفت: طرح کوچ نباید محدودیت زمانی داشته‌باشد و باید در طول سال اجرا شود. مدیران مدارس و والدین در اجرای این‌طرح همکاری زیادی با ما دارند.

او اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان و فشارخون به علت اضافه وزن در کمین انسان‌ها هستند پس باید این مسئله را از همین سن کودکی و نوجوانی کنترل کنیم.

همکاری مراکز بهداشت با آموزش و پرورش

مرجان منوچهری مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح کوچ با محوریت آموزش و پرورش و همکاری مراکز بهداشت در حال اجرا است.

او اضافه کرد: برای اجرای طرح کوچ، پس از اندازه‌گیری و محاسبه نمایه توده‌بدنی دانش‌آموزان به دست مراقبان سلامت مدارس، اگر دانش‌آموزی  چاق باشد، به پایگاه سلامت نزدیک منزل معرفی می‌شود و پس از تشکیل پرونده و ثبت وضع تن سنجی و تغذیه او در پرونده الکترونیک سلامت، برای بررسی‌های لازم، تنظیم برنامه غذایی و دریافت توصیه‌های مربوط به کنترل چاقی به پزشک و سپس کارشناس تغذیه ارجاع خواهد‌شد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باتوجه به‌اینکه در حال حاضر در روستا‌ها و شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، کارشناس تغذیه نداریم، توصیه‌های لازم به دانش‌آموزان چاق را مراقبان سلامت مدارس با همکاری واحد‌های بهبود تغذیه ستاد شهرستان‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دانش آموزان ارائه می‌کنند و نحوه صحیح تغذیه و تحرک را به آنان آموزش می‌دهند.

منوچهری در پایان گفت: با آموزش و مشاوره تغذیه با نوجوانان و خانواده‌های دارای نوجوان چاق در طرح کوچ باید علاوه بر کنترل چاقی، بتوانیم الگوی غذایی سالم را در جامعه ترویج کنیم.

باید امیدوار بود این طرح بتواند نحوه صحیح کنترل اضافه‌وزن و تغذیه را که با شیوع پیامد‌های ناشی از زندگی کرونایی تشدید شده معرفی و ترویج و سلامت دانش آموزان را به عنوان آینده سازان کشور، تضمین کند.


گزارش از عارفه ماندگاری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.