کارون خشک و فاضلابی که می‌خواهد به آن آب برساند/ رودخانه چه زمانی از پساب‌ها زدوده می‌شود؟ + فیلم

فاضلاب شهری اهواز هم اکنون از ۲۴ نقطه در کارون تخلیه می‌شود، همچنین پساب‌های بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی نیز به شکل گسترده تری وارد رودخانه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ورود زباله و پساب‌ها به رودخانه کارون موضوعی مهم؛ که سال‌های سال فریاد و فغان خوزستانی‌ها و دوستداران محیط زیست را در آورده است.

از کارون، طولانی‌ترین و بزرگترین رودخانه ایران حالا تقریبا هیچ نمانده و به گفته کارشناسان و مردم، سیاست‌های نادرست مدیریت آب و در همین حال کاهلی مدیران استانی، در آتش این مسئله دمیده و باعث شده جان کارون به ورودی‌های فاضلاب وابسته شود.

رخدادی ناشایست برای کارونی که لقب بزرگترین رودخانه کشور را حالا با دشواری یدک می‌کشد و رود پیچ‌های جلگه خوزستان را با آن همه خم و تاب به سختی پشت سر گذرانده تا به خلیج فارس حیات بخشد. جدالی نابرابر میان آب و خاک که یکی تشنه است به دیگری، اما رود به وضعیتی دچار شده که ممکن است برای گیاهان و جانداران خطر داشته باشد.

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در تازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص وضعیت کارون در میانه‌های فروردین ماه گفته بود که روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب پساب‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد این رودخانه می‌شوند که موجی از نگرانی‌ها را برای دوستداران رودخانه کارون و زیستگاه‌های خوزستان به وجود آورده است.

 

 

ورود پساب به کارون

مردم کم کم گمان می‌کنند آبشار فاضلاب راه انداخته ایم

ورود فاضلاب به رودخانه کارون موضوع جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته به محل کشمکش میان حامیان محیط زیست و مسئولان استانی و کشوری تبدیل شده است تا جایی که در اوایل مهر ماه سال ۱۳۹۷، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: پذیرفته ایم که در مقطعی فاضلاب به رودخانه ورود کند، اما نباید علنی باشد، زیرا مردم کم کم گمان می‌کنند آبشار فاضلاب راه اندازی کرده ایم و با آن عکس می‌گیرند!

شبنم قنواتی زاده، فعال محیط زیست و مدیرعامل انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین اقدامات خود در زمینه رودخانه کارون گفت: هفته پیش با مراجعه به اداره کل محیط زیست و دیدار با معاون این اداره و رئیس اداره محیط زیست اهواز، خواستار دریافت اطلاعاتی در خصوص میزان ورودی های پساب و خطر آنها برای طبیعت شدیم، اما پس از آن ما را به فردی ارجاع دادند که «هیچ» داده ای در اختیار مان نگذاشت.

ورود فاضلاب به کارون

فاضلاب از ۲۴ نقطه وارد کارون می‌شود

او با بیان اینکه بر اساس اطلاعات انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان ۲۴ ورودی پساب در مقطع اهواز وجود دارد، افزود: این پساب‌ها که بیمارستانی هم هستند، طبق گفته‌های محیط زیست خوزستان «با تصفیه اولیه وارد کارون می‌شوند»، که البته گاهی دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند و پساب‌های بیمارستانی به صورت خام وارد رودخانه شده که تاثیرات خطرناکی برای طبیعت دارد.

قنواتی در ادامه اظهار داشت: همچنین پساب های بیمارستانی به صورت مجزا و با مجرای جداگانه به کارون وارد نمی شود، بلکه ابتدا با فاضلاب شهری مخلوط شده، سپس به رودخانه ورود می کند.

وضعیت پساب‌های صنعتی ورودی به کارون

این فعال محیط زیست همچنین با استناد به صحبت‌های یکی از مسئولین اداره کل محیط زیست خوزستان بیان کرد: در بخش صنعت مشکل خاصی برای ورود پساب‌ها وجود ندارد و مواد زیان رسان صنعتی طی فرآیندی تصفیه می‌شوند، در حالی که این مسئله یک ایده آل است و حتی کشور‌های پیشرفته نیز چنین ادعایی ندارند.

ورود پساب به رودخانه کارون از نمای بالا

صغری رستمی رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه «ما خودمان را با کشور‌های پیشرفته مقایسه نمی‌کنیم»، گفت: این یک قیاس ناعادلانه است و ما با توجه به بضاعت و امکانات کشورمان خود را قضاوت می‌کنیم؛ در صورتی که همه چیز مانند کشور‌های پیشرفته باشد این مسئله را هم می‌توان مقایسه کرد.

صنعت اقدامات خوبی در زمینه تصفیه پساب‌ها انجام داده

او افزود: در مقایسه با بخش‌های دیگر، صنعت اقدامات خوبی در زمینه تصفیه پساب‌های خود انجام داده و طی سال‌های اخیر همه واحد‌های صنعتی که مجوز فعالیت کسب کرده اند، همگی تصفیه خانه‌های صنعتی را همراه با دیگر بخش‌های صناعت و علی رغم وجود مشکلات متعدد و کمبود منابع مالی، با توجه به فشار اقتصادی و تحریم ها، به پیش برده اند و هیچ صنعت جدیدی نداریم که بخش تصفیه خانه فاضلاب آن راه اندازی نشده باشد.

رستمی با ذکر اینکه همچنان نیز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: برخی از صنایع به شدت دچار فرسودگی و ضرر و زیان هستند که تاکنون نتوانستند کار اساسی روی تصفیه خانه‌ها انجام دهند و دلیل آن هم مواجه این واحد‌ها با مشکلات فنی و اعتباری است که تعداد آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ واحد است. اگرچه همین صنایع نیز اقداماتی هر چند اندک برای تصفیه پساب‌ها انجام داده اند.

گوشه ای از ورود فاضلاب به کارون

«تصفیه خانه‌های فاضلاب بیمارستانی مرتبا پایش می‌شوند»

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها نیز کار‌های خوبی در زمینه تصفیه پساب‌های خود اجرا کرده اند، بیان داشت: همه بیمارستان‌های اهواز مجهز به تصفیه خانه فاضلاب هستند که عملکرد آن‌ها مرتبا ارزیابی می‌شود، ضمن آنکه برخی از آن‌ها ورودی مستقیم دارند و بعضی دیگر نیز به فاضلاب شهری منتقل می‌شوند.

 

وجود فلزات سنگین بالاتر از حد مجاز در کارون

وجود فلزات سنگین در آب برای طبیعت و به خصوص حیوانات و انسان‌ها به شدت زیان آور و خطرناک است که رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در برخی باز‌ها از رودخانه کارون، چنین فلزاتی وجود دارد، اظهار داشت: در برخی نواحی رودخانه که در نزدیکی واحد‌های صنعتی قرار دارد، آثاری از فلزات سنگین دیده شده که بالاتر از استاندارد‌های تعریف شده است، اگر چه هیچ کدام در محدوده اهواز نیستند.

ایجاد چهره زشت به دلیل ورود فاضلاب به کارون

بر اساس گفته‌های صغری رستمی اقدامات خوبی در زمینه تصفیه پساب‌ها از سوی بیمارستان‌ها و صنایع انجام شده و حالا معضل اصلی در این خصوص مربوط به فاضلاب شهری است.

مسدود شدن ورودی‌های فاضلاب به کارون طی ۳ سال آینده

احمد باقری، قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات این شرکت در زمینه مسدود شدن ورودی‌های فاضلاب گفت: طرحی با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء در حال اجرا است که طی ۳ سال آینده و به تدریج همه ۲۴ نقطه ورودی‌های فاضلاب در شهر اهواز به رودخانه کارون مسدود می‌شود که با توجه به بالا بودن حجم کار تا اواخر خرداد در برخی مناطق به پایان می‌رسد.

او افزود: برخی انتقاد دارند که چرا طرح‌ها در استان‌های دیگر به سرعت انجام شده در حالی که شرایط اهواز و جنبه‌های زمین شناختی آن به شهر‌های دیگر متفاوت است و ما هم اکنون در عمق ۱۲ متری مشغول لوله گذاری هستیم.

لوله گذاری در عمق

تضمین می‌دهیم آب شرب مردم از کارون نیست

باقری بیان داشت: ما تضمین می‌کنیم که آب شرب مردم از رودخانه کارون تامین نمی‌شود مگر در شرایطی که کمبود آب وجود داشته باشد اگرچه در رسانه‌ها گفته می‌شود که ۸۰ درصد از طرح‌های غدیر و حیات و ۲۰ درصد از کارون تامین می‌شود که درصد پایین و ناچیزی است.

باقری با بیان اینکه رودخانه کارون، اهواز را به ۲ بخش شرق و غرب تقسیم کرده است، اظهار کرد: ۲ تصفیه خانه در هر ۲ بخش کلانشهر وجود دارد و نقطه‌های ورودی به فاضلاب شامل؛ ۱۴ نقطه از سمت شرق و ۱۰ نقطه از سمت غرب است.

لزوم توسعه تصفیه خانه و تسریع طرح‌های در دست اجرا

توسعه تصفیه خانه‌ها در ۲ بخش صنعت و بیمارستان نقش بسزایی در کاهش پساب‌های خطرناک به کارون دارد، اگرچه بخش عمده و اصلی آن مربوط به فاضلاب شهری است که امید است با سرعت بخشیدن به روند طرح‌های در دست اجرا زمینه برای به صفر رساندن فاضلاب‌های ورودی به اهواز و کارونی پاک و زدوده شده از ناپاکی فراهم شود.

کارون پاک

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
نفت تو ی خلیج فارسه نه تو خوزستان،....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
وای جی سی لطفا نظرم رو بدون ویرایش پخش کن بلکه مسوولین ببینند و هشیار شوند. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
مظلومیت استان خوزستان، مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سالهای متمادی ست که هم آماج حملات دشمنان قرار می گیرد و هم آماج بی توجهی مسئولان پس از دوران جنگ.
بی توجهی به مشکلات مردم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
هرچی داریم میکشیم از دست این همه مسئولین بی کارآمد و بیکفایت خوزستان هست که هرچی دلشون میخواد وهربلا دوست دارن سراین مردم میارن خدا ازشون نگزره که این چنین با ما میکنن ...
Germany
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
کل شهر های اروپا روی رودخانه هست
این جوری مدیریت می کنن ؟
باید وزارت فاضلاب کشور از آب جدا بشه تا کشور رو مدیریت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
وقتی قبل از ورودی اهواز و قبل از شهر اهواز دهها شعبه به بیابانها کشیده میشوند انتظار خشک شدن کارون را چرا نداشته باشیم؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
چه افتضاح بازاری واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
واقعا جای تاسف وغم داره کجایند دلسوزان ومدیران بااقتدار!؟!!!چندساله این فریاد زیراب واین زخم برپیکر رودی که دنیاارزوی داشتنش روداره وازاین گذشته شهدای زیادی داده واکنون سالهاست فریادرسی ندارد فقط اگراقای ریسی حفظه الله ورودکنن جمعیتی راازغم وناراحتی نجات دادن .کارون کم اهمیت نیست بلکه بسیارمهم وارزشمنداست وانشاالله مسببان وتعلل گران وخطاکاران وهرکسی دراین امر کوتاهی کرده باقدرت واقتدارباهاش برخوردشه فقط مردبزرگ ودوستداشتنی ومحبوب ومقتدری مثل اقای ریسی که امیدمظلومان ودوستداران ودلسوزان نظام بعدازخداست انشاالله بگوش ایشان برسه وپیگیری قاطع بشه انشاالله وشاهد سامان گرفت این افتضاح چندین ساله باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
تبعیض و نژاد پرستی تا کی؟!
واقعا این انصافه که دولت تمام تلاش خودش رو برای احیای دریاچه ارومیه و بعضی رودخانه ها بکنه و به جای اینکه اب شرب مردم خوزستان رو درست کنه حتی به سرشاخه های کارون رحم نکنه و تمام اب کارون و بقیه رود های خوزستان رو به اصفهان سرازیر کنه؟!
ایا خون مردم اصفهان و چند استان نورچشمی از بقیه مردم رنگین تره؟! خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در همه ادوار مورد بی مهری مسولان بوده اند، جوری که ما مردم این استان ها مطمنیم که عامدانه اینگونه با ما رفتار میشه و حتی کم کم امیدمون رو داریم از دست میدیم. تنها امیدمون فقط و فقط رهبر عزیزمونه ولاغیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
واقعا متاسفم برای هموطنانم در اهواز وسیستان و خیلی ازشهر های دیگه که بااین همه منابع اقایون فقط فقط فکر بازیهای سیاسی داخلی خودشون هستن ومردم رو گوشت دم توپ کردن،بابا این مردم همون مردمی هستند که 8سال کنار هم ایستادن و سینه هایشان را جلوی گلوله گذاشتن که اوضاع مملکتشون بشه این!؟این حق مردمه!؟خدایی هم هست خواهید دید
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad
۱۵:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
حق این رود خانه این نیست واقعا متاسفم که هیچ کس به فکر درست کردن این رودخانه نمی افته
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
تازه 50 درصد آب کارون رو هم تصفیه میکنند بعنوان آب شرب میفرستن تو لوله ها
اصفهان هم همش از اهواز طلبکاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
کجای دنیایید!
سرشاخه کارون رو بردند برا اصفهان
آب خلیج فارس رو هم دارن میبرن برا اصفهان
خوزستان بد بخت فقط باید خرج کشور رو بده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
عزیز ،دیگه اصفهان و تهران و سیستان و خوزستان نداره همه رو به نوعی زنجیر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خوزستان و خوزستانی همیشه قربانی شده و میشه، بقیه کشور چی میدونن چه به سر ما میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خب مردم همه دردشون همین بود دیگه ف از دست اون استاندار شکایت داشتن که رییس جمهور اینهمه ازش حمایت می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
تو قران کاری کنید اهوازیا از این اب مسموم دگه نخورن
Germany
محمد
۱۲:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا مسولان رسیدگی نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
saman
۱۲:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خوزستان محروم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
وای پسر چه عفتضایی عفتضا بازاری میخوایی مردم مریض نشن کرونا نگیرن نقدینگی ندارن پول ندارن باید هزینه کرد پول خرج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
آب بهترین چشمه های ایران از چهارمحال و بختیاری ،یاسوج ودنا ،لرستان و ایلام به سمت شما میاد استفاده درستش رابلد نیستید ،برای همین خیلی جاها آب خوردن ندارید ،به قول شاعر مردمان سر رود آب رامی فهمند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
دوست عزیز من خوزستانی نیستم ولی اهانت کردن به یک هموطن رو هم قبول نمی کنم ،اب خوردن رو خیلی خوب بلد هستن مقصر اون مسئولی هست که رودخانه رو به این روز انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
آب سرچشمه ها رو دارن میفرستن اصفهان تا نژاد پرست های ایران رودشان پر اب بمونه و مردم مظلوم ایران اب فاضلاب بخورن.
کمی انصاف اگه داشتی که مطمئنا بویی از انصاف نبردی این رو میفهمیدی و این حرف رو نمیزدی. چون فقط مردم تشنه بلدن درست از اب استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
نه بابا خوب شد گفتی یادمون رفته جناب ........ پس میشه لطف کنید بگید که بزرگترین رود ایران مگه همین کارون نبود کو آبی که داشت کجا رفت چرا همشو خشک کردن بجاش دارن آب پسماندهای فاضلاب و بیمارستان هارو میریزن به خورد مردم میدن کو آب کارون که تا همین سال ۹۹ترس داشتیم از اینکه دوباره سیلاب ۹۸ تکرار بشه نه عزیز شما اشتباه فرض کردین به عنایت جناب مسئولین بی تدبیر ما که هیچ بویی از دلسوزی برای این خاک نبردن داریم فقط وفقط وفقط میسوزیم و میسازیم وایستادگی میکنیم همین در ضمن استفاده صحیح از آب رو خوب بلد هستیم خواستی بیا بهت یاد بدیم،،،،،دقیقاااا همین مثلی که زدی حکایت ماست مردمان سر رود آب را می فهمند ما هستیم که آب رو میفهمیم وگرنه این همه خودمون رو زجر نمی دادیم برای از دست دادن حتی نعمت اللهی و نیاز اولیه اونم آب شرب سالم داشتن ،پس لطفا دیگه همچین اظهار نظر نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا حرف الکی میزنی تو؟؟؟؟ خوزستان نباشه ایران هم نیست، فعلا دار و ندارتون از خوزستانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
به چي اين مسئولان بايد دلخوش باشيم ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
وقتی از روی پل رد میشم و اوضاع کارون می بینم، واقعا دلم می سوزه... اینم فاضلابی که با وجود خشکی بهش رحم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
آن مدیران و کارشناسان بی مسئولیتی که دستور انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز را از زردکوه بختیاری به دیگر استان ها صادر کردند حالا کجا هستند؟
چرا نامی و سخنی از انتقال بی برنامه و بیفکر آب به مناطق دیگر نیست؟
چند سال دیگر هم نتیجه مخرب انتقال آب خلیج‌فارس به کویر را هم شاهد خواهیم بود.
ثروت ایران و منابع ایران را برباد دادید و هیچکدام از مدیران ارشد هم پاسخگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
اين شرايط آيينه تمام عيار از ققر فرهنگ زيست محيطي است كه در سايه آن خيلي ها با ضرر رساندن به ديگران به سودهاي هنگفت مي رسند!!!!
Germany
محمد
۰۸:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
حرفی نمی ماند، امان از مسولان