کمک‌هایی که روی "کاغذ" ماند/کرونا صنعت گردشگری را درهم کوبید

صنعت گردشگری به عنوان یک گلوگاه مهم در درآمدزایی طی دو سال اخیر و همزمان با پاندمی کرونا با لطمه های جبران ناپذیری روبه‌رو شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صنعت گردشگری یکی از مهمترین گلوگاه‌های درآمدزایی در هر کشور محسوب می‌شود و امروز بسیاری از کشور‌های دنیا تمرکز اصلی خود را به این حوزه منتقل کرده‌اند.

برخی از کشور‌ها به دلیل تک محصولی بودن و اینکه آن محصول می‌تواند جبران مافات بسیاری از حوزه‌های دیگر را کند کمتر سراغ گردشگری رفته‌اند در حالی که نگاهی به درآمد ناخالص ملی کشور‌های موفق در حوزه گردشگری می‌تواند آینه عبرتی برای بهره گیری صحیح و منطقی از این ظرفیت باشد.

در زمان  شیوع کرونا صنعت گردشگری اما دچار ضرر و زیان بیشتری شد و در این میان آنچه واجد اهمیت بود این بود که باید حمایت بیشتری به ویژه از سوی دولت از این صنعت اینک ورشکسته صورت می‌گرفت.

پرواز‌های هوایی نیز در این میان با افت بسیار بالایی روبرو شدند و به همین نسبت ضرر و زیان بالایی متوجه این بخش از بدنه مهم گردشگری در کشور شد.

خراسان رضوی نیز از این ناحیه بعضا لطمه های جبران ناپذیری را متحمل شد؛ ضرباتی که شاید تا سال‌ها و حتی بعد از اتمام دوران شیوع کرونا نیز همچنان ادامه داشته باشد.

مجید فرقانی سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در یک‌سال گذشته شاهد کاهش شدید ورود مسافران و به تبع آن خالی بودن اماکن اقامتی خراسان رضوی بودیم.

او افزود: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد پرواز‌های بین‌المللی نیز با توجه به کمبود تقاضا به شدت کاهش یافت و نتیجه آن صفر شدن ورود گردشگران خارجی به کشور بود و اثرات آن تا چندسال باقی خواهد ماند.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: این اتفاقات در همه جای دنیا کم‌و‌بیش وجود داشت اما نکته مهم‌تر، اقدامات و حمایت‌هایی بود که از صنعت گردشگری در مقابل این مشکلات صورت گرفت؛ در نقاط دیگر دنیا که فعالیت‌های گردشگری مشابه ما داشتند، کمک‌های بسیار خوبی از سوی دولت هایشان دریافت کردند.

فرقانی با بیان اینکه در کشور ما متاسفانه آن‌طور که شایسته بود، حمایتی دریافت نکردیم، بیان کرد: کمک‌های دولتی از صنعت گردشگری کشور در مرحله صحبت، روی کاغذ و نهایتا بخشنامه‌هایی بود که اجرایی نشدند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: اختصاص وام ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانی به ازای هر کارمند دفاتر خدمات مسافرتی را نمی‌توانیم کمک بنامیم چراکه این اقدامات دردی را از کسی دوا نمی‌کند؛ این صنعت متحمل ضرر و زیان‌هایی شد که اصلا با این اعداد و ارقام قابل قیاس نیستند.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به سه مشکل عمده دفاتر خدمات مسافرتی در سال گذشته، تاکید کرد: اولین مسئله توقف سفر‌ها به ویژه در بخش خارجی بود، دومین موضوع مربوط به تعداد زیادی از کارکنان دفاتر ما بود که بیکار شدند؛ سومین مشکل هم به پیچ و خم‌های فراوانی بود که در دفاتر خدمات مسافرتی برای دریافت تسهیلات بانکی، پیش روی خود داشتند.

فرقانی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی ما به حال خود رها شده‌اند، اظهار کرد: تمام این اقدامات درحالی صورت می‌گیرد که مسئولان ما معتقدند باید صنعت گردشگری کشور را جایگزین صنعت نفت کنیم که با این وضعیت هرگز چنین اتفاقی عملی نخواهد شد.

او افزود: هزینه‌ها به طوری سرسام‌آور افزایش یافته و هیچ توجیهی برای ارائه خدمات به مسافران تور‌های خارجی وجود ندارد؛ دلیل اصلی این موضوع هم افزایش نرخ ارز است که کف هزینه برگزاری تور خارجی را به رقمی نجومی تبدیل کرده است. البته در مسیر‌های داخلی نیز تحت عناوین دیگری شاهد این مشکلات هستیم.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در پرواز‌های داخلی ادامه داد: این سیاست هم تبدیل به یک بام و دو هوا شده است؛ ما در تور و پرواز‌های داخلی از ظرفیت ۶۰ درصدی استفاده می‌کنیم و همین اتفاق سبب افزایش نرخ بلیط شده است؛ در پرواز‌های خارجی به هیچ وجه این شرایط رعایت نمی‌شود.

منبع: تسنیم 

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
افسوس و صد افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
خیلیا بیکار شدن و ناامید