جیگی جیگی ننه خانم مدل فرضی نقاشان مشهدی شد

جمعی از هنرمندان و نقاشان مشهدی در خانه تاریخی توکلی از نگاه خود چهره جیگی جیگی ننه خانم مشهور را نقاشی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با حضور هنرمندان مشهدی در خانه تاریخی توکلی، فیلم مستند مطرب عشق، زندگی و فوت رمز آلود هنرمند دوره گرد و مردمی جیگی جیگی ننه خانم نمایش داده شد.

جیگی جیگی ننه خانم که در دهه سی و چهل در مشهد می‌زیست از جمله هنرمندان دوره گردی بود که با اجرای نمایش عروسکی "بز رقصانی" زائران و مجاوران مشهد را شاد می‌کرد.

در فیلم مستند مطرب عشق اساتید بزرگی همچون امیر قویدل، محمد مطیع، رضا رضا پور، رضا جوان، رضا صابری، مهدی صباغی و پیران قدیمی مشهد که او را دیده اند از این مطرب دوره گرد به نیکی یاد می‌کنند.

ویژگی اصلی این هنرمند، مردمی بودن او و تلاشش برای شاد کردم زائران و مجاوران علی ابن موسی الرضا (ع) بوده است او که عاشق امام هشتم بوده در سال ۱۳۴۲ بدلیل بی خانمانی و سرمای شدید می‌میرد؛ اهالی محله نوغان مشهد جنازه او را به غسالخانه طبرسی می‌برند تا پس از آن در قبرستان عمومی دفن نمایند اما روز بعد جنازه او با جنازه مرد پول داری عوض می‌شود.


بیشتر بخوانید


ماموران شهرداری صبح اول وقت جنازه مرد ثروتمند را به جای جیگی جیگی که خانواده و همراهی نداشته است اشتباهی در قبرستان عمومی " گلشور" دفن می‌کنند خانواده مرد مشهور و جمعی از مردم مشهد نیز با احترام و مراسم ویژه جنازه جیگی جیگی را تشیع و به حرم مطهر می‌برند.

زمانی که جنازه جیگی جیگی وارد " صحن کهنه " می‌شود همه متوجه این اشتباه می‌شوند، خانواده مرد ثروتمند قصد دارند با نبش قبر جنازه پدر خود را از گلشور به حرم برگردانند اما " آیت الله میلانی " اجازه این کار را نمی‌دهد و با دستور او جنازه جیگی جیگی در حرم دفن می‌شود از آن زمان به بعد مردم مشهد علاقه و ارادت خاصی نسبت به این هنرمند دوره گرد پیدا می‌کنند.

حکایت هنرنمایی و فوت او بیش از نیم قرن بر سر زبان‌ها می‌افتد تا کنون هنرمندان بسیاری به نام و یاد او آثار هنری بسیاری خلق نموده اند و در سال ۹۷ نیز جشنواره بین المللی جیگی جیگی برگزار شد، اکنون در این گردهمایی هنرمندان نقاش و مجسمه ساز اقدام به خلق آثاری از او کرده اند.

در این مراسم استاد غلامحسن حداد از بخشی‌های شمال خراسان و از بازماندگان هنر عروسک گردانی و بز رقصانی با دو تار نوازی و اجرای مجدد ترانه معروف " جیگی جیگی ننه خانم / درد دلت مو می‌دانم" هنرمندان و مردم حاضر در این مراسم را بیشتر با هنرنمایی آن هنرمند فقید آشنا کرد.

در گردهمایی هنرمندان توسط اساتید نقاشی حدود بیست تابلوی نقاشی از جیگی جیگی ننه خانم کشیده شد که این آثار از اول ماه مبارک رمضان و همزمان با اجرای نمایش جیگی جیگی ننه خانم کار گروه تئاتر سیمرغ در محل خانه تاریخی توکلی به صورت نمایشگاه ارائه خواهد شد.

در پایان مراسم با اهدای لوح سپاس به تمامی هنرمندان از سوی شرکت عمران و مسکن سازان ثامن و موسسه فرهنگی و هنری سیمرغ آتشین پر همچنین هدیه نقدی از پنج استاد نقاش در این مراسم به شکل ویژه تقدیر شد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
چقدر جالب بود. و چه عاقبت جالبی که کنار امام رضا آرام گرفت
Iran (Islamic Republic of)
هدی
۰۹:۴۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
چه داستان زنگی جالبی
Japan
فاطمه
۱۵:۱۳ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
چه هنرمندان گمنامی داشتیم ما، روحشون شاد