یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لغو تحریم‌ها یکجا و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد/ بدون لغو تحریم‌ها نمی‌توان شاهد تغییری در برجام بود

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: با توجه به فضای موجود، لغو همه تحریم‌ها به طور یکجا و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد.

سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هفدهم فروردین به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد. بعد از نشست معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام وین، گفت: دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند.

وی افزود: گفت‌وگو‌های کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم‌ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت، هرگونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد می‌کنیم.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: با روندی که در مذاکرات حاکم است، قطعا ایده‌آل‌ های ایران به این زودی ها اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت اگر طرف های مقابل متقاعد شوند که تحریم‌های دوران ترامپ را که مغایر با برجام اتفاق افتاده را لغو کنند، گامی مثبت و محکم به سمت جلو خواهد بود.

او افزود: با توجه به روند حاکم، فضا و سابقه‌ی موجود لغو همه تحریم‌ها به طور یکجا و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد، علاوه بر این با توجه به حضور نمایندگان آمریکا در پیرامون نشست، طرف‌های اروپایی همان رویه قبلی خود را ادامه خواهند داد و نمی شود به مواضع آن‌ها خوشبین بود، مگر اینکه دو کشور قدرتمند چین و روسیه  قوی تر از قبل از ایران حمایت کنند.


بیشتر بخوانید


دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: چین اکنون با ایران وارد فضای سند همکاری ۲۵ ساله با ایران شده است، لذا اگر پکن در این مذاکرات قوی تر، محکم‌تر و جانبدارانه‌تر به نفع ایران حضور پیدا کند و با تهدیداتی که ابزار و اراده آن را دارد، بتواند آمریکا را به لغو تحریم متقاعد کند، می توان شاهد تغییری در برجام بود، در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت شاهد دستاورد ملموس و راهبردی از نتایج مذاکرات وین و کارگروه‌های شکل گرفته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
اگر ایران برای رادیو داروها و صنعت و کشاورزیة نیاز به غنی سازی 20 و یا 60 درصد دارد، چرا بایستی مطابق برجام 3.67 درصد تولید کند؟؟؟؟
بقیه را هم با قیمت گزاف از غربیها و چین و روسیه و ... بخرد؟؟؟
با اینکار کشور را هم محدود و هم وابسته می کنند و ارز کشور را خارج می کنند!!!!!
Germany
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
پا شو جمعش کن. با یک امضا از برجام بیرون امد
با یک امضا می توانند برگردد.
بیخود زمینه ساز ی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا با نظر شما موافقم
آخرین اخبار