حفاظت از اراضی شالیزاری گیلان در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی

سرپرست مدیریت امور اراضی کشاورزی گیلان گفت: حفاظت از اراضی شالیزاری استان در اولویت برنامه‌های سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرهاد فتاحی، سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گفت: با توجه به اهمیت زمین در تولید غذا، امنیت غذایی و خودکفایی کشور برنامه‌های حفاظت از اراضی کشاورزی به ویژه شالیزار‌های این استان در اولویت جهاد کشاورزی است.

او افزود: سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در زمینه هایی چون تغییر کاربری اراضی زراعی، باغ ها، تفکیک و خرد کردن زمین‌های کشاورزی، تصرفات غیرقانونی و زمین خواری و استفاده غیرمجاز از اراضی است.

سرپرست مدیریت امور اراضی کشاورزی گیلان اظهار داشت: ادارات حقوقی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها پس از بررسی مستندات، موقعیت عرصه و نیز با احراز تخلف و قرارگیری عرصه در قلمرو و قانون حفظ کاربری نسبت به اجرای مواد انضباطی قانونی اقدام می‌کنند.

فتاحی اعلام کرد: یگان حفاظت و گشت‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ در ۲ نوبت صبح و عصر نسبت به اعمال نظارت‌ها اقدام کردند.

او افزود: ۱۰۵ اخطار توسط گشت‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی ویژه نوروز از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در این استان صادر و از اقدامات غیرمجاز جلوگیری شد.

سرپرست مدیریت امور اراضی کشاورزی گیلان ادامه داد: در این مدت ۳۴۱ نفر روز مأمور در قالب ۱۷ اکیپ حفاظتی افزون بر یک هزار و ۸۴۰ ساعت حضور در مأموریت و یک هزار و ۱۱۲ ساعت گشت زنی را به ثبت رساندند.

فتاحی تصریح کرد: با استناد به ماده ۳ قانون حفظ کاربری، مالکان یا متصرفانی که به صورت غیرمجاز نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام کنند، برای بار اول علاوه بر قلع بنا یک تا ۳ برابر ارزش زمین جریمه نقدی و در صورت تکرار علاوه بر قلع بنا به حداکثر جزای نقدی و یک تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شوند.

برنج محصول استراتژیک کشور و اراضی شالیزاری از منابع مهم تولید ثروت در گیلان است.

چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات از دیگر محصولات عمده کشاورزی این استان است.

۴۰۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان گیلان قرار دارد که ۲۳۸ هزار هکتار آن اراضی شالیزاری است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.