عاقبت طرح راهبردی منطقه توس چه می شود ؟

برای تأیید نهایی و ابلاغ طرح راهبردی توس ۱۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، از محدوده توس خارج شده است تا نظر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تصویب و ابلاغ طرح راهبردی منطقه توس جلب شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  اواخر تیر پارسال بود که پس از سال‌ها انتظار، طرح راهبردی توس به عنوان طرحی بالا دستی برای انجام اقدامات بعدی و تهیه طرح تفصیلی این محدوده باستانی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید. شهردار مشهد در همان زمان وعده داد که در صورت ابلاغ این طرح با سرعت برای تهیه طرح تفصیلی آن هم اقدام خواهد شد.

با وجود آمادگی مدیریت شهری، اعتراض جهاد کشاوزی مبنی بر از بین رفتن اراضی کشاورزی در این طرح سبب شد این طرح ابلاغ نشود و سال ۹۹ نیز با همین رویه به پایان برسد. بلاتکلیفی و بی توجهی به ابلاغ این طرح در پایتخت سبب شد شورای شهر مشهد که اقدامات متعددی برای احیای توس انجام داده بود طرحی را به تصویب برساند که براساس آن خدمات‌دهی شهرداری مشهد در محدوده توس در صورت ابلاغ نشدن طرح راهبردی در دستور کار خارج شود.

اما آن طور که رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر اعلام کرده، این مصوبه در هیئت تطبیق فرمانداری رد شده است؛ درعین حال خط محدوده توس به تأیید ارکان مسئول در استان رسیده است و این محدوده برای تأیید نهایی و ابلاغ طرح راهبردی اینک در شورای عالی شهرسازی و معماری است.

ارسال مجدد به تهران

سیدمسعود ریاضی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ارسال موضوع خط محدوده توس به شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: خط محدوده توس پس از رفت و برگشت‌های زیادی که بین راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی و جهادکشاورزی صورت گرفت، قبل از عید و تا جایی که در جریان هستم، مورد توافق قرار گرفته است و اینک این خط برای بررسی و تصویب به تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد افزود: همچنین در یکی از آخرین جلسات شورای شهر مشهد در سال ۹۹، موضوع پایان خدمات دهی در محدوده تاریخی توس در صورت ابلاغ نشدن طرح راهبردی به تصویب شورای شهر رسید که این مصوبه در هیئت تطبیق فرمانداری رد شده است، اما شورای شهر مشهد کماکان روی این مصوبه پافشاری دارد و به همین منظور این مصوبه برای بررسی به هیئت حل اختلاف رفته است.

 وی در ادامه با اشاره به تصویب طرح راهبردی توس در تابستان ۹۹ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: پس از تصویب این طرح و در حالی که منتظر ابلاغ بودیم، جهاد کشاورزی درباره از بین رفتن زمین‌های کشاورزی اعتراض کرد و قرار بر این شد که محدوده توس با هماهنگی میان استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری مشهد و جهاد کشاورزی با محوریت استانداری تدقیق شود و این طرح دوباره به تهران ارسال شود تا پس از تصویب ابلاغ شود.

 

ریاضی افزود: برای تدقیق این محدوده نیز زمان کوتاهی تعیین شده بود، اما فرایند این کار نزدیک ۶ ماه به طول انجامید و در پایان سال گذشته، طرح یاد شده به تهران ارسال شد. حال باید ببینیم که سرانجام این موضوع به کجا می‌رسد.

کاهش زمین‌های محدوده


این عضو شورای اسلامی شهر مشهد درباره خارج شدن زمین‌های کشاورزی پیوسته توس گفت: در خط محدوده جدید، زمین‌های پیوسته پیرامونی توس از محدوده خارج شده است و ۳۶۰۰ هکتار طرح قبلی با خارج شدن این اراضی به ۲۰۰۰ هکتار رسیده است.

وی در ادامه تأکید کرد: البته چیزی که برای ما مهم است احیای توس به عنوان یک محدوده و مقصد گردشگری با رویکرد فرهنگی است و باید این محدوده احیا شود تا بتوان در آن کار کرد و سرمایه گذار پیدا کرد. اکنون خط محدوده توس به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستاده شده است و در این راستا از مشاور هم خواسته شده است روی طرح کوچک شده اصلاحات خود را انجام دهد که گویا این اصلاحات نیز انجام شده است و ما منتظر نظر شورای مذکور در این زمینه هستیم.

ریاضی ادامه داد: شورای شهر مشهد همان گونه که از روز اول پیگیر موضوع توس بوده است این کار را تا روز آخر پیگیری خواهد کرد.

ابلاغ نهایی در شورای ششم

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در پاسخ به این سؤال که در صورت تصویب و ابلاغ طرح راهبردی چه مدت زمان برای تهیه طرح تفصیلی این محدوده لازم است، گفت: برای تهیه طرح تفصیلی زمانی بین ۶ تا ۷ ماه نیاز است که با توجه به شرایط فعلی، می‌توان گفت که فرصت برای شورای پنجم از دست رفته است و امیدوارم در دوره بعدی شورا، افرادی علاقه‌مند به فردوسی و توس باشند تا پیگیری این کار را انجام دهند.

وی افزود: در کنار اقدامات مسئولان، به سرانجام رسیدن موضوعات مربوط به توس باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود. خوشبختانه شاهدیم که با اقدامات انجام شده در چند سال اخیر نظیر مطرح کردن موضوع ثبت جهانی توس، تا حدودی این موضوع به مطالبه مردمی تبدیل شده است، اما نقش مردم در احیای توس حائز اهمیت است.

 

منبع: شهرآرا

 

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۱۱:۴۹ ۰۱ دی ۱۴۰۰
با سلام
فعلا با جلوگیری از ساخت وساز اهالی مجبور به ساخت غبر مجاز و غیر اصولی هستند که یا با تخریب روبه رو می شوند یا باید جیب یکسری ادم که از اب گل آلود ماهی میگیرند پرکنند تابا رابطه یک خانه بسازند . هم شهرداری بی نصیب است و هم مردم در تنگناه هستند . این منطقه فوقالعاده کم اب هست و انقدر زمین ها خورد شده که کشاورزی عملا وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
جابر سلطانی
۱۳:۴۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
باسلام بسیاری از اهالی این منطقه افراد بی بضاعت ودر قشر ضعیف جامعه زتدگی میکنند لذا با پیگیریهای شورای محترم شهر و تصویب طرح به جوابگویی به این افراد از طرف شهرداری کمکی بسیار زیاد در معیشت اهالی خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضاشیخیان
۰۹:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام واحترام
باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم این روستاها و بی آبی در منطقه و مهاجرت روز افزون جوانان به شهر با ایجاد طرح فوق هم اشتغال و هم آبادانی در منطقه خواهیم داشت.