۲ پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان‌های سامان و خانمیرزا راه‌اندازی می‌شود

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، از راه‌اندازی ۲ پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای و اجرای طرح کتابخانه قابل حمل عشایری در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمد فرهادی سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راه‌اندازی ۲ پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای و اجرای طرح کتابخانه قابل حمل عشایری در استان گفت: با اجرای این برنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک زمینه بهره‌مندی هر چه بیشتر جوامع روستایی و عشایری از خدمات کتابخانه‌ای فراهم می‌شود.

او افزود: تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی دو پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان سامان و خانمیرزا تامین شده است و به زودی با جانمایی کانکس‌ها در مناطق کمتر برخوردار، این خدمات به مردم روستایی ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید


فرهادی با بیان اینکه طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای برای نخستین بار در کشور با هدف ارائه برنامه فرهنگی مرتبط با کتاب به مردم ساکن در حاشیه شهر‌ها و مناطق کمتر برخوردار، فراهم کردن زمینه دسترسی آسان اقشار مختلف به کتاب و کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی از آبان سال ۹۹ در شهرک فجر لردگان به اجرا درآمد، اضافه کرد: این طرح به عنوان یک طرح ملی نیز پذیرفته شده است.

او با اشاره به ضرورت ارائه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی به جامعه عشایری استان ادامه داد: نهاد امور کتابخانه‌ها در فراخوانی ملی از تمامی فعالان حوزه‌های طراحی و فرهنگی دعوت کرده است تا ایده‌های خود را برای راه‌اندازی کتابخانه‌های قابل حمل متناسب با فرهنگ و فضای زندگی عشایری ارائه کنند.

فرهادی با بیان اینکه تاکنون خدمات کتابخانه‌ای به صورت محدود و در قالب کتابخانه‌های سیار به عشایرنشینان ارائه می‌شد، گفت: در طراحی‌های جدید سعی خواهد شد علاوه بر کارکرد‌های سنتی کتابخانه‌ای، بستر و زمینه لازم برای ارائه انواع محتوا‌های آموزشی و دیجیتالی فراهم شود و تمامی رده‌های سنی بتوانند از خدمات کتابخانه‌ای عشایر بهره‌مند شوند.

او افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزییات این فراخوان به پایگاه اینترنتی به نشانی fablab.ir/ketabashayer مراجعه کنند و این نهاد از ایده‌های برتر که بتواند روند ارائه خدمات کتابخانه‌ای به عشایر را تسهیل کند، حمایت خواهد کرد.

فرهادی همچنین درباره گسترش کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای راه‌اندازی کتابخانه در شهر‌های بدون کتابخانه اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است به‌طوری که در سال گذشته سه کتابخانه در شهر‌های هارونی، نافچ و پردنجان گشایش یافت و در سال جدید نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲ کتابخانه در شهر‌های پردنجان و نافچ راه‌اندازی می‌شود.

او ادامه داد: عملیات عمرانی ساختمان کتابخانه روستای آورگان در شهرستان بروجن نیز در حال انجام است و به زودی گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.