ایران دیگر برای آنفلوانزای انسانی امن نیست/ بیماری که نفس و ارز را باهم می‌گرفت

دستیابی شرکت دانش بنیان نیواد فارمد به علم تولید واکسن آنفلوانزا بر نبوغ دانشمندان ایرانی مهری پررنگ زد و به ما می‌توانیم معنایی دیگر بخشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،  همزمان با آغاز فصول سرد سال، بازار شیوع بیماری‌های ویروسی هم داغ تر می‌شود تا جایی که کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که فردی بدون علائم ویروسی در آن حضور نداشته باشد.

یکی از این بیماری های ویروسی شایع و خطرناک، آنفلوانزای فصلی انسانی است که براساس آمار بهداشت جهانی سالانه بین سه تا پنج میلیون نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند و حدود ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر از آنان نیز براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.

این بیماری که با علائمی چون تب، تعریق، سرفه، عطسه، درد عضلانی و... همراه است دو گروه سنی زیر پنج سال و بالای ۶۵ سال را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و از طریق عفونت و کاهش قدرت سیستم ایمنی، خطر مرگ را به افراد دارای این سنین خصوصا آن‌هایی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، نزدیک‌تر می‌کند.

شریفی، یکی از شهروندان البرزی می‌گوید: خانواده ما به صورت ارثی درگیر بیماری تنفسی است و هرساله با همه‌گیری آنفلونزا، اضطراب ابتلا به این ویروس خطرناک همه ما را فرامی‌گیرد.

وقتی نبض آنفولانزا کند می‌زند

وقتی نبض آنفلوانزا کند می‌زند

در این بین یک شرکت دانش بنیان البرزی به نام نیواد فارمد سلامت به میدان آمد تا فصل آخر این نگرانی‌ها را رقم بزند؛ این شرکت توانسته است به علم تولید واکسن آنفلوانزا دست پیدا کند که چندی پیش نیز توسط رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی رونمایی شد.

غلامحسین عبدالغفار مدیرعامل شرکت داروسازی و دانش بنیان نیواد فارمد سلامت در این باره می‌گوید: ساخت واکسن آنفلوانزای فصلی انسانی از سال ۹۷ در این شرکت آغاز شد که آزمایش بالینی آن بر روی ۴۲۴ نفر با موفقیت انجام شده است.

او می‌افزاید: این واکسن نوترکیب مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است.

عبدالغفار می‌گوید: تمام مراحل ساخت این واکسن توسط محققان ایرانی انجام شده و نتایج آن نیز موفقیت آمیز بوده است.

او می‌افزاید: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه ساخت این واکسن وارداتی است که می توان با حمایت لازم تمام این مواد را در داخل هم تولید کرد.

البرز به مصاف آنفولانزا می‌رود

البرز به مصاف آنفلوانزا می‌رود

نیاز سالانه کشور به واکسن آنفلوانزای فصلی انسانی، بین سه تا پنج میلیون دز است که به‌صورت وارداتی تامین می‌شود اما شهبازی استاندار البرز در این باره می‌گوید: شرکت نیواد فارمد سلامت اکنون توان تولید دو میلیون دز را داراست و می‌تواند در مراحل بعدی توان خود را نیز افزایش دهد.

او می‌افزاید: امکان توزیع این واکسن تولید ملی در کشور همزمان با آغاز فصل پاییز امسال وجود دارد.

واکسنی که به ارز روی خوش نشان نمی‌دهد

واکسنی که به ارز روی خوش نشان نمی‌دهد

با تولید واکسن آنفلوانزای فصلی انسانی در البرز، ایران دومین کشوری شد که به توانایی تولید این واکسن نوترکیب دست پیدا کرده است.

امیر فرشچی، رئیس اتاق بازرگانی البرز می‌گوید: تولید واکسن آنفلوانزای فصلی در البرز، کشور را از واردات این محصول با هزینه های بالا خودکفا کرد به گونه ای که تولید داخلی آن حداقل ۳۰ میلیون دلار و در شرایط مناسب برای تولید بیشتر تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد. 

ما می‌توانیم/ حمایت، جان تازه تولید و امید

ما می‌توانیم/ حمایت، جان تازه تولید و امید

تولید واکسن آنفلوانزای فصلی در کنار دیگر تولیدات داخلی در شرایط تحریم و با تکیه بر دانش ایرانی نشان می‌دهد، همت جوانان این مرز و بوم با چاشنی خودباوری می‌تواند کشور را در رده جوامع پیشرفته قرار دهد و حتی در مواردی هم به آن‌ها پهلو بزند.

اما اگر حمایت از نخبگان هم به صف تولید بیاید، سرعت پیشرفت را چند برابر و تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را در عرصه عمل عملیاتی‌ خواهد کرد.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نازنین بیات
۰۸:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
کاشکی زودتر واکسن کرونا هم به دست همه برسه تا راحت شیم واقعا خسته شدیم از این وضعیت
Iran (Islamic Republic of)
قاسم صالحی
۰۸:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
ایرانی همیشه سر بلنده اما خیلیا هستن چهره ی نظامو میخوان خراب کنن که نخواهند توانست