معلولانی که مورد بی مهری قرار می گیرند/ از قانون جذب و استخدام معلولان چه خبر؟

در لرستان معلولان بیش از دیگران از مسئله بیکاری رنج می‌برند و در زمینه اشتغالزایی برای معلولان استان تبعیض فاحشی وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، امروزه در استان لرستان آنچه بیش از هر مشکل دیگری خودنمایی می‌کند «آمار بالای بیکاری» و تلاش جوانان برای پیدا کردن «کار» است به طوری که هم اکنون لرستان علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های فراوان طبیعی و صنعتی رتبه اول بیکاری کشور را دارد.

اگرچه بیکاری به یک معظل همه گیر در استان تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد معلولان بیش از دیگران از این مسئله رنج می‌برند و در زمینه اشتغالزایی برای معلولان استان تبعیض فاحشی وجود دارد و مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

متاسفانه فرصت‌های استخدامی که در اختیار معلولان قرار می‌گیرد بسیار کم است و این در حالی است که بر اساس ‏قانون جامع حمایت از حقوق معلولان‏ ادارات دولتی مکلف هستند قانون سه درصد استخدام معلولان را رعایت کنند و همچنین قوانینی مبنی بر الزام کارفرمایان جهت استفاده از معلولان وضع شده است، ولی متاسفانه این قوانین در استان لرستان مورد بی توجهی مسئولان و کارفرمایان قرار گرفته و از به کارگیری این افراد در مشاغلی که استعداد و توانایی انجامشان را دارند به خاطر معلولیت خودداری می‌کنند.

در همین رابطه محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار لرستان با اشاره به توانمندی‌های معلولان اظهار کرد: معلولان افراد با اراده‌ای هستند که معلولیت هیچ ذره‌ای از شایستگی آن‌ها به دلیل نواقص جسمی که دارند کم نمی‌کند.

او با بیان اینکه برخی ادارات دولتی استان قانون استخدام ۳ درصد معلولان را رعایت نمی‌کنند افزود: متاسفانه برخی ادارات مصوبه سهمیه ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت نمی‌کنند این در حالی است که معلولان علی رغم توانمندی که دارند نمی‌توانند در بخش‌های خصوصی فعالیت کنند در همین راستا دستگاه‌های دولتی باید شرایط بروز توانمندی‌های آن‌ها را فراهم کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان ضمن تاکید بر رعایت قانون جذب ۳ درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی استان گفت: جهت اشتغال معلولان باید بیشتر تلاش کنیم و از طرفی بتوانیم خیران را پای کار بیاوریم وهمچنین با فراهم کردن زیرساخت‌های تولید و اشتغال زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که شرایط حضور قشر معلول در جامعه بیشتر فراهم شود.

وجود ۲۲ هزار معلول در لرستان

کرم یاری مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه بیش از ۵۲ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی لرستان هستند اظهار کرد: با توجه به اینکه معلولان بر اساس نوع و شدت ضایعه انواع جسمی و حرکتی، بینایی، شنوایی، گفتاری و اعصاب و روان تقسیم می‌شوند، در استان لرستان ۲۲ هزار نفر معادل ۳۸ درصد جسمی حرکتی، ۸ هزار معلول بینایی، ۱۰ هزار معلول ذهنی، ۶ هزار و ۹۰۰ معلول شنوایی و همچنین ۵ هزار نفر معلول اعصاب و روان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان هستند.

او در رابطه با ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی افزود: سال گذشته برش کشوری سازمان بهزیستی استان هزار و ۵۹۰ نفر ایجاد اشتغال بوده که توانسته‌ایم هزار ۷۶۸ شغل برای مددجویان ایجاد کنیم و همچنین ۵۹ میلیارد تومان از بانک مرکزی جهت اشتغال مددجویان بهزیستی در نظر گرفته شد که خوشبختانه کلیه این تسهیلات هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به قانون جذب ۳ درصدی معلولان توسط ادارات دولتی عنوان کرد: بر اساس قانون از هر ۱۰۰ نفر استخدام باید ۳ نفر از معلولان استخدام شود و چنانچه دستگاه دولتی مانع از استخدام معلولانی شود که با شرکت در آزمون نمره علمی و عملی مورد قبول را اخذ کرده‌اند به شدت برخورد می‌شود، اما متاسفانه در استان استخدام با وسعت بالا وجود ندارد.

او بیان کرد: در استان لرستان موردی وجود ندارد دستگاه دولتی پس از اخذ نمره عملی و علمی مانع از استخدام به دلیل معلولیت شود، ولی انتظار داریم چنانچه مواردی از تبعیض در استخدام ادارات دولتی و نادیده گرفتن حق معلولان وجود دارد جهت پیگیری اطلاع داده شود.

یاری گفت: متاسفانه با توجه به آمار بالای بیکاری در استان معلولان نیز از این معضل مستثنی نیستند، اما سازمان بهزیستی امکانات و تسهیلات تشویقی برای واحد‌های صنفی خصوصی که اقدام به به کارگیری معلولان می‌کنند در نظر گرفته است پرداخت جبران کارایی، پرداخت ۵۰ درصد حقوق معلولان شدید و خیلی شدید به مدت ۵ سال و همچنین ۲۳ درصد حق بیمه کارفرما به مدت ۵ سال پرداخت می‌شود.

انسان معلول تمام نیاز‌ها و امید‌های یک فرد عادی را دارد و می‌خواهد کارکند و مایحتاج زندگیش را خودش تامین کند و هیچ گاه دوست ندارد دیگران به او ترحم کنند، ولی متاسفانه معلولان استان لرستان برای به دست آوردن شغل مناسب و پایدار چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنند که منشاء بسیاری از این چالش‌ها نگرش منفی جامعه به پدیده معلولیت است و سبب شده اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌هایی باشد که معلولان استان با آن آشنا هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار