انتقاد چین از ژاپن درباره ضایعات نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد ژاپن باید در خصوص دفع فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما مسئولانه عمل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگرانی‌های شدید خود را نسبت به دفع فاضلاب رادیواکتیو برنامه ریزی شده، به ژاپن اعلام و از این کشور خواسته ایم نسبت به دفع فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نگرش مسئولانه‌ای داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: انتظار می‌رود دولت ژاپن روز سه شنبه تصمیم بگیرد که آیا با وجود مخالفت شدید بخش شیلات این کشور، فاضلاب رادیواکتیو را از نیروگاه هسته‌ای فلج شده فوکوشیما داییچی به اقیانوس آرام تخلیه کند یا نه.

ژائو گفت: حادثه هسته‌ای فوکوشیما یکی از جدی‌ترین حادثه‌های تاریخ جهان است. نشت مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو در حال حاضر تاثیر عمیقی بر محیط زیست دریایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان ایجاد کرده است.

این سخنگو گفت: این موضوع به طور طبیعی باید به شیوه‌ای محتاطانه و مناسب با مشارکت همه طرف‌های نگران برای جلوگیری از  آسیب‌های بیشتر به محیط زیست دریایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان رسیدگی شود. جهان با نگرانی‌های عمیق به تصمیم آینده طرف ژاپنی در مورد تخلیه فاضلاب هسته‌ای به اقیانوس نظاره می‌کند.

ژائو گفت مخالفت شدیدی نیز از داخل ژاپن نسبت به این موضوع وجود دارد.

او افزود: طرف ژاپنی اغلب از کشور‌های دیگر می‌خواهد که به تعهدات بین المللی خود عمل کنند. حالا چشم دنیا به ژاپن است و نمی‌تواند گوش خود را از این موضوع بچرخاند و ناشنوا شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: طرف ژاپنی باید به شیوه‌ای مسئول برای منافع عمومی جهانی و منافع مردم خود عمل کند.

این سخنگو گفت: چین برای صیانت از منافع عمومی بین المللی و سلامت و ایمنی مردم چین نگرانی‌های شدیدی را از طریق کانال دیپلماتیک به طرف ژاپنی ابراز داشته و از ژاپن خواسته است به موضوع دفع فاضلاب از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به شیوه‌ای محتاطانه و مسئولانه رسیدگی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار