سخن روز؛

تیشه قاچاق چوب بر ریشه جنگل‌های زاگرس/ قاچاقچیان مامور یگان حفاظت منابع طبیعی را زخمی کردند

هر روز مساحت جنگل‌ها و مراتع ایران کوچک‌تر و بر مساحت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود و همیشه ردپای دخالت‌های انسانی در تخریب طبیعت وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، جنگل‌ها آواز حیات را زمزمه می‌کنند و حفظ گستره سبزشان وظیفه‌ای خطیر است که نباید از یاد برد. دامنه‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری، گنجینه‌ای از طبیعت فراروی ما گذاشته است، مناظری بدیع و زیبا تا بدان جا که چهارمحال و بختیاری را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده اند.

وسعت ۳۱۱ هزار هکتاری رویشگاه‌های جنگلی، معادل ۲ و نیم درصد از کل جنگل‌های کشور با گونه غالب بلوط، گوشه‌ای کوچک از این بهشت است.

اما زمانی که صدای اره برقی‌ها در دل زیستگاه درختان کهن می‌پیچد، ناقوس مرگ نواخته می‌شود.

هر روز مساحت جنگل‌ها و مراتع ایران کوچک و کوچک‌تر و بر مساحت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود و همیشه ردپای دخالت‌های انسانی در تخریب طبیعت وجود دارد. این در حالی است که برگشت‌پذیری اکوسیستم‌های طبیعی امکان‌پذیر نبوده یا بسیار دشوار است.

قاچاق چوب از جنگل‌های زاگرس برای تهیه زغال به یکی از مهمترین موارد در مسیر نابودی جنگل‌های استان‌های زاگرس نشین به ویژه چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های زاگرس نشین کشور است که بخش قابل توجهی از جنگل‌های زاگرس را در خود جای داده است.


بیشتر بخوانید


وسعت استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار است که ۳۳۰ هزار هکتار از آن را عرصه جنگلی تشکیل می‌دهد که به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ آغاز و به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده می‌شود.

گونه اصلی جنگل‌های چهارمحال و بختیاری را درخت بلوط تشکیل می‌دهد. زبان گنجشک، چنار، افرا، نارون، گردوی جنگلی و بنه از دیگر گونه‌های جنگلی این استان است.

افزایش قیمت زغال به ویژه زغال بلوط موجب شده است که دست درازی سودجویان به درختان جنگلی در این منطقه افزایش یابد. با توجه به نظارت‌های گسترده در محور‌های ارتباطی مناطق جنگلی، حمل و نقل و قاچاق چوب بلوط در این منطقه انجام می‌شود و خسارت‌های قابل توجهی به جنگل‌ها وارد شده است.

استفاده از خودرو‌های سواری و حتی خودرو‌های یخچال دار برای انتقال چوب درختان بریده شده به خارج از استان برای تولید زغال مورد توجه قاچاقچیان قرار گرفته است.

حمل و نقل هرگونه چوب نیازمند دریافت مجوز

علی عسگری جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای جلوگیری از قاچاق چوب تصمیم گرفته شده است که حمل و نقل هر گونه هر گونه چوب نیازمند دریافت مجوز باشد.

او با اشاره به افزایش کنترل تمام محصولات چوبی، زغال، هیزم و محصولات فرعی جنگل و مرتع توسط واحد‌های حفاظتی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: نظارت‌ها در محور‌های ارتباطی به ویژه مناطق جنگلی افزایش یافته است.

او با بیان اینکه مشارکت مردم در حفظ جنگل‌ها و کاهش قاچاق چوب جنگلی نقش به سزایی دارد، ادامه داد: قاچاق چوب یکی از مهمترین موارد در مسیر نابودی جنگل‌ها به شمار می‌رود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ترویج فرهنگ حفظ جنگل‌ها در جامعه ضروری است و این امر نقش مهمی در توسعه جنگل‌ها دارد.

زخمی شدن مامور یگان حفاظت منابع طبیعی توسط قاچاقچیان در چهارمحال و بختیاری

مامور یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان خانمیرزا در هنگام انجام ماموریت، توسط قاچاقچیان چوب جنگلی زخمی شد.

سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مامور منابع طبیعی هنگام انجام وظیفه در پست گوشکی برای توقیف خودروی حامل چوب قاچاق، دستور ایست داده، اما قاچاقچی برای متواری شدن اقدام به ضربه زدن با خودرو به پای مامور منابع طبیعی کرد و این مامور از ناحیه پا دچار حادثه شد.

او افزود: قاچاقچیان چوب جنگلی پس از مجروح کردن مامور یگان منابع طبیعی، خودروی خود را در محل حادثه رها و اقدام به فرار کردند و هم‌اکنون خودرو قاچاقچیان توسط نیرو‌های حفاظت توقیف شده است.

صالحی اضافه کرد: مدارک راننده در خودرو قاچاقچی باقیمانده بود و راننده خودرو شناسایی و پیگیری مراحل قضایی در حال انجام است.

او با بیان اینکه: حال عمومی مامور منابع طبیعی خوب است اظهار داشت: هم‌اکنون به ازای هر شش هزار هکتار جنگل، یک نیروی قرقبان و ۳۰ هزار مرتع یک نیروی قرقبان در عرصه‌های منابع طبیعی استان فعال است که این میزان جواب گوی پوشش عرصه‌ها نیست.

صالحی ادامه داد: مردم می‌توانند هر گونه تخلف در رابطه با جنگل‌ها و مراتع را با استفاده از سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع و یا اطلاع به یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان‌ها گزارش دهند.

البته این اولین بار نیست که جان کارکنان منابع طبیعی در راه حفظ اراضی ملی به خطر می‌افتد. آن‌ها که غیر قانونی به جان جنگل‌ها می‌افتند وقتی با مقابله جدی روبرو می‌شوند گاه به چنین اعمالی دست می‌زنند.

از مهم‌ترین منابع طبیعی تجدید شونده، جنگل‌ها و مراتع هستند که اگر مورد بی مهری انسان‌ها قرار نگیرند و انسان‌ها زمینه ساز تضعیف و یا نابودی آن‌ها را فراهم نکنند هیچگاه به اتمام نمی‌رسند. گیاهان، تشکیل دهنده بزرگترین جوامع زیستی در سطح خشکی‌های کره زمین هستند و باقدرت زاداوری و تکثیری که دارند اگر درست بهره برداری شوند توسعه اقتصادی جامعه را به ارمغان می‌آورند و نقش اساسی در تامین نیازمندی‌های انسان دارند.

تولید چوب، حفظ و تولید خاک، تولید علوفه، تولید فرآورده‌های صنعتی ودارویی، تغذیه آب‌های زیرزمینی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، جلوگیری از سیل، ارزش‌های تفرجگاهی، حفظ گونه‌های جانوری وحیات وحش از مهم‌ترین اثرات مستقیم وغیر مستقیم عرصه‌های جنگلی ومرتعی هستندکه انسان و سایر موجودات از آن بهره مند می‌شوند و بدون شک تخریب آن موجب نابودی همه موجودات می‌گردد؛ بنابراین برای بقای زندگی وتامین نیازمندی‌های حال و آینده بشر راهی جز حفظ و توسعه منابع طبیعی (جنگل، مرتع، آب وخاک) باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.