یک مهمانی گران قیمت!

هزینه یک وعده افطاری و سحری ماه رمضان ۱۴۰۰ برای خانواده‌های ایرانی چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گوشی موبایل را باز می‌کنی خبر داغ این روز‌ها حلول ماه رمضان است فارغ از پیام‌های تبریک دوستان و آشنایان برای فرارسیدن ماه ضیافت الله و تصاویر سجاد‌های سبز و دعا‌های کپشن خورده روی تصاویر، بخشی از خبر‌ها هم خواندنی است و صد البته نگران کننده خبر‌هایی از محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی چند روزه برخی اصناف و قیمت برخی کالا‌های مورد نیاز ماه مبارک که در این اوضاع کرونایی کام‌ها را تلخ‌تر می‌کند.

ماه رمضان که می‌رسد بازار برخی کالا‌ها هم رونق می‌گیرد خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند سبد خریدشان در این ماه پر و پیمان و سفره رمضانی شان پررنگ‌تر باشد، هر چه باشد ماه مهمانی است و از تنوع غذا‌ها و اقلام مصرفی بسیار زیاد که بگذریم مصرف برخی اقلام نیاز جسمی برای روزه داران است برای حداقل ۱۶ ساعت روزه داری و ما می‌خواهیم در این گزارش با نگاهی به قیمت برخی کالا‌های پرمصرف ماه رمضان هزینه سفره سحر و افطار چند غذای معمولی برای یک خانواده چهارنفره معمولی که در سنین بزرگسالی قرار دارند را محاسبه کنیم پدر و مادر خنواده و دو فرزند جوان آنها، ابتدا سراغ شیرینی‌هایی می‌رویم که مختص ماه مبارک رمضان است و در ماه‌های دیگر کسی سراغش را نمی‌گیرد.

خوشمزه‌های سفره افطاری

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های خاص ماه مبارک رمضان است و اگرچه پزشکان می‌گویند بخاطر کالری زیاد و اینکه ارزش غذایی ندارد جزو گزینه‌های افطار نباشد، اما این شیرینی طرفداران فراوانی دارند و برخی روزه داران همان ابتدای افطار و با شنیدن صدای اذان همراه با یک فنجان چای میل می‌کنند، معمولا یک عدد زولبیا و ۲ عدد بامیه برای هر نفر.

قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در دو سطح درجه یک و درجه دو در ماه مبارک رمضان امسال اعلام شد، زولبیا و بامیه درجه یک هر کیلوگرم ۴۸ هزار تومان و درجه دو هر کیلوگرم ۳۸ هزار تومان، که به طور متوسط هر کیلوگرم می‌شود ۴۳ هزار تومان و با توجه به اینکه هر کیلو حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد زولبیا و بامیه را شامل می‌شود و یک خانواده چهار نفره در خوش بینانه‌ترین حالت این یک کیلوگرم را در یک هفته میل می‌کنند و اگر خانواده در طول ماه رمضان فقط دو بار این شیرینی را خریداری کنند برای ماه رمضان چیزی حدود ۸۶ هزار تومان باید برای زولبیا و بامیه کنار بگذارند.

یک مهمانی گران قیمت
سراغ شیرینی دیگری که از سفره‌های ماه رمضان جدا نمی‌شود می‌رویم خرما که ارزان‌تر و پربرکت‌تر از زولبیا و بامیه است محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در بازار‌های مبدا را ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت خرما در مغازه‌های خرده فروشی ممکن است دچار تلاطم شود.

بررسی‌ها میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد هر کیلوگرم خرما پیارم از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۱۸ هزار تومان، خرما رطب فله هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان، رطب مضافتی بم ۵۶ هزار تومان و خرما ممتاز بم هر بسته به طور متوسط ۳۰ هزار تومان است که اگر همین آخری را برای سفره عید در نظر بگیرید و بخواهید هر هفته یک بسته خرما نوش جان کنید باید ۱۲۰ هزار تومان برای مصرف خرما کنار بگذارید با آن ۸۶ هزار تومان زولبیا بامیه می‌شود ۲۰۶ هزار تومان برای خوشمزه‌های افطاری.

یک افطاری مقوی و سیرکننده

حلیم و انواع آش‌ها از افطاری‌های بسیار مقوی و سیر کننده‌ی سنتی هستند که طعم بی نظیر آن سبب شده یکی از غذا‌های اصلی سفره‌های رمضانی باشد، اما از آنجا که پخت حلیم نیاز به صبر و حوصله‌ی فراوان و فوت و فن خاصی دارد بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند آن را از بیرون تهیه کنند.

یک مهمانی گران قیمت
قیمت هر کیلوگرم حلیم با مخلفاتش شامل دارچین، کنجد، نارگیل و روغن حیوانی و .. که به عبارتی یک حلی مدرجه یک تحویل شما می‌دهد دو سه روزی است اعلام شده است هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان، شله قلم کار ساده نیز ۴۱ هزار تومان که با مخلفاتش می‌شود همان ۴۵ هزار تومان، آش رشته ساده هم ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم آش رشته با مخلفاتش باز می‌شود ۴۵ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره یک کیلوگرم آش مصرف می‌کنند یعنی برای هر وعده ۴۵ هزار تومان و اگر بخواهند برای تنوع فقط هفته‌ای یک بار حلیم یا آش نوش جان کنند می‌شود ۱۸۰ هزار تومان تا اینجای کار سفره ماه رمضان شما در خوش بینانه‌ترین حالت می‌شود ۳۸۶ هزار تومان.

سفره متنوع افطار

سفره افطار معمولا از تنوع بیشتری از آنچه که تاکنون گفتیم برخوردار است در ساده‌ترین شکل ممکن، خوردن پنیر و سبزی یا کتلت و ما برای تکمیل این سفره سه غذای دیگر را هم محاسبه می‌کنیم.

برای کامل شدن سفره افطار با توجه به قیمت گوشت و سیب زمینی یک وعده کتلت برای یک خانواده چهار نفره بطور متوسط ۳۰ هزار تومان و یک وعده کوکوی سیب زمینی ۸۰۰۰ تومان برای شما آب می‌خورد و اگر برای نوش جان کردن آن حداقل دوعدد نان بربری یارانه‌ای ۷۰۰ تومانی بخرید سرجمع برای یک وعده کتلت یا کوکو با دو عدد نان می‌شود ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان شما در نظر بگیرید ۴۰ هزار تومان.

یک مهمانی گران قیمت
کنار این غذا‌های خوشمزه افطاری گاهی پنیر و سبزی هم انتخاب برخی خانواده‌ها است قیمت یک قالب پنیر ۴۰۰ گرمی مشمول نرخ مصوب، حداقل ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان است، قیمت هر کیلو سبزی خوردن تازه نیز حداقل ۸۰۰۰ تومان است و این خانواده چهار تفره برای سفره افطار خود به ۴۰۰ گرم سبزی پاک شده نیاز دارد که هزینه آن نیز به طور میانگین ۳۵۰۰ تومان می‌شود و اگر این خانواده ایرانی در طول هفته فقط یک قالب پنیر بخرد می‌شود ماهی ۵۸ هزار تومان و با توجه به ارزانی سبزی اگر هر روز در سفره افطاری سبزی مصرف کنند می‌شود ماهی حدود ۱۰۵ هزار تومان و سرجمع این سه قلم می‌شود ۱۹۵ هزار تومان که با قیمت زولبیا و خرما و حلیم وآش تا اینجای کار هزینه شما برای ماه رمضان ۴۹۱ هزار تومان شده است.

نوشیدنی‌هایی که نمی‌شود نوش جان نکرد

معمولا بعد از شنیدن صدای اذان اولین اقدام نوشیدن چای است همراه با همان خرما یا زولبیا و بامیه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم و اگر هرکدام از اعضای خانواده درمجموع سه استکان چای نسبتامرغوب بنوشند، هزینه آن در هر روز حدود ۳۵۰۰ تومان خواهد بود ماهانه می‌شود ۱۰۵ هزار تومان همچنین هزینه یک بسته شیر پاکتی نایلونی یک لیتری برای درست کردن فرنی ۵۴۰۰ تومان است که اگر هر روز فقط یک پاکت شیر مصرف کنید می‌شود ۱۶۲ هزار تومان، یعنی مصرف این دو نوشیدنی در طول ماه مبارک رمضان چیزی حدود ۲۶۷ هزار تومان برای شما آب می‌خورد.

نوشیدنی‌های دیگر مثل خاکشیر که برخی روزه داران برای رفع عطش استفاده می‌کنند و هزینه یک پارچ شربت خاکشیر ساده ۴۰۰۰ تومان می‌شود را فاکتور می‌گیریم و در فاکتور سفره رمضان نمی‌گذاریم، اما برخی چیز‌های دیگر را نمی‌شود فاکتور گرفت مثل برنج و انواع خورشت و آبگوشت و .. که در ادامه به آن می‌پردازیم.

یک مهمانی گران قیمت
قسمت گرانش اینجا است

تا اینجای کار سفره ساده افطاری شما حدود ۷۵۸ هزار تومان آب خورد، اما هنوز به بخش گران سفره ماه رمضان که اختصاص به سحری دارد نرسیدیم.

اگر چه متخصصان بر ساده و کم حجم بودن غذای افطاری تاکید می‌کنند و برنج و خورشت در برخی خانواده‌ها از غذا‌های معمول سفره افطار است، اما ما آن را اصلا محاسبه نمی‌کنیم، اما برنج و خورشت جزو غذا‌های حتمی در سفره سحری خانواده‌های ایرانی است که در اینجا هزینه چند غذای معمولی برای آغاز یک روز روزه داری را بررسی می‌کنیم.

قیمت برنج پرمحصول ایرانی و خارجی تقریبا شبیه هم هستند متوسط برنج پاکستانی یا برنج فجر که مصرف کننده زیادی هم دارد، هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان هست و هر کیلوگرم برنج برای سیر کردن یک خانواده چهار نفره کافی است به عبارتی هر یک کیلوگرم یک وعده کامل سحری برای یک خانواده روزه دار است که برای سی روز ماه رمضان می‌شود ۷۵۰ هزار تومان.

اما اگر بخواهید این سفره را با یک نوع خورشت معمولی تکمیل کنید، براساس حساب وکتاب‌های ما هزینه شما برای پخت خورشت قورمه سبزی به طور متوسط ۵۰ هزار تومان، خورشت قیمه ۴۵ هزار تومان و اگر خوش شانس باشید و مرغ به قیمت مصوب پیدا کنید، حداقل هزینه شما برای خوردن یک وعده مرغ ۳۷ هزار تومان خواهد شد و اگر بخواهید تنوع بدهید و هر روز یکی از این خورشت‌های پرمصرف را درست کنید میانگین آن‌ها می‌شود حدود ۴۴ هزار تومان یعنی هر خانواده چهار نفره برای یک وعده خورشت هم باید ۴۴ هزار تومان هزینه کنند که در طول ماه مبارک رمضان می‌شود حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و با قیمت برنجی که حساب کردیم تقریبا ۲ میلیون و ۱۰۰ تومان برای این دو قلم خوراکی باید بدهند.

یک مهمانی گران قیمت
حالا با احتساب همه اقلام بالا که با نرخ کف بازار محاسبه شد و برخی اقلام هم مثل قند و شکر و روغن و زعفران و ادویه جات و آرد برنج و .. که محاسبه کردنشان کمی پیچیده است و در این گزارش به آن‌ها اشاره نشد، یک خانواده چهارنفره با فرض اینکه با توجه به شرایط کرونایی برای آن‌ها مهمان نیاید، تورم هم در همین نقطه فعلی ثابت بماند و بچه‌ها و جوانتر‌ها هوس خوردن دل و جگر و کله پاچه نکنند باید چیزی حدود ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان برای سفره افطاری و سحری خود هزینه کنند. 

 نکته تلخ قضیه اینجا است که باتوجه به پایه حقوق ۲ میلیون و ۷۴۴ هزار تومانی کارگران، سفره این قشر از جامعه و بسیاری دیگری که توانایی مالی کافی ندارند در ماه مبارک رمضان بسیار کوچکتر از همین سفره ساده‌ای است که محاسبه کردیم به همین خاطر شاید باید در این ماه عزیز به فکر عزیزانی که سفره هایشان کوچک، اما دلشان بزرگ است بود.

نماز و روزه هاتون قبول

گزارش: سید رضا کریمی

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار