تهیه طرح مرتعداری برای ۲۵ هزار هکتار از مراتع مازندران

۲۵ هزار هکتار از مراتع مازندران پارسال تهیه طرح مرتعداری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،نعمت الله کوهستانی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: به منظور بهره برداری بهینه و اصولی با مشارکت حداکثری بهره برداران در امر مدیریت مراتع، برای ۲۵ هزار هکتار از مراتع استان پارسال کتابچه طرح مرتعداری تهیه و ۶ هکتار نیز با انعقاد قرارداد اجرای طرح مرتعداری به بهره برداران قانونی آن احاله شد.

او افزود:احاله مدیریت مراتع به بهره برداران، در قالب کتابچه طرح مرتعداری یکی از راهکاری اصولی برای تثبیت استمرار تولید علوفه و پایداری اکوسیستم مرتعی با مشارکت مردمی است.

کوهستانی گفت:طرح مرتعداری سندی مشتمل بر مجموعه فعالیت‌های مرتبط به حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری بیهنه از مراتع است که در قالب برنامه زمانی و مکانی معین و نیز پیش بینی حجم عملیات و برآورد هزینه و درآمد، تهیه و به تایید وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد.

او افزود:پروژه‌هایی نظیر کپه کاری، بذرپاشی، قرق مراتع، تبدیل دیمزار‌های کم بازده، توسعه‌ی گیاهان دارویی، تامین آب شرب دام و اجرای سیستم‌های چرایی مهمترین پروژه‌های هستند که به منظور حفاظت و جلوگیری از بهره برداری بی رویه، پیشگیری از سیر قهقرایی مراتع، پراکنش صحیح منابع آبی، بهره برداری یکنواخت از تمامی سطح مرتع و ازدیاد گونه‌های خوش خوراک‌تر طبق برنامه‌ی زمانبندی در قالب طرح مرتعداری قابل اجراست.

مساحت مراتع استان ۳۸۷ هزار هکتار است که تا کنون برای ۳۳۰ هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه شده و برای باقیمانده مراتع فاقد طرح در استان تا پایان امسال بر اساس بخشنامه ابلاغی سازمان کتابچه طرح مرتعداری تهیه و به بهره برداران داده می‌شود.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.