فرمانده مخلص لشکر ۲۷ محمد رسول الله مردی از دیار یاقوت های سرخ

سردار شهید چراغی متولد روستای ستق ساوه مبارزی بود که در حراست از آرمان‌ها در جریان انقلاب و جبهه‌ها با جان و دل کوشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، ۲۷ فروردین‌ماه سالروز شهادت شهید رضا چراغی فرمانده شجاع لشکر ۲۷ محمد رسول الله دلیرمردی است از دیار یاقوت های سرخ و دیار سلمان ساوجی و چمران  است که در حراست از آرمان‌ها در جریان انقلاب و جبهه‌ها با جان و دل کوشید.

شهید رضا چراغی در سال ۱۳۳۶ در روستای ستق ساوه به دنیا آمد و در روز‌های پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، خستگی‌ناپذیر و عاشقانه، شب و روز خود را وقف تحقق انقلاب و دفاع مقدس کرد و در تسخیر مراکز نظامی و دولتی رژیم پهلوی و رژیم بعث عراق تلاش‌های زیادی داشت.

او در دوران تحصیلش، در دوران ستمشاهی ضمن اینکه عنصری فعال و پرتلاش بود، در میان همسالان و همشاگردان از نظر اخلاق، ادب و علم، ممتاز بود.

یکی از روحیات این شهید  چراغی  مواظبت در زمینه بیت المال بود 

برادر شهید چراغی گفت: زمانی که برای شهید رفته بودیم خواستگاری و دو خانواده به تفاهم رسیدند به شهید گفتم رضا برو حاج آقا شریفی رو برای خواندن خطبه عقد بیار سوئیچ از من گرفت و با خودروی من حاج آقا را آورد و برد رساند و بعد سوئیچ را پس داد، گفتم ماشین نداری دستت باشه گفت ماشین دارم برای بیت المال است اجازه استفاده شخصی ندارم.

سردار چراغی با شروع انقلاب اسلامی وارد عرصه‌های مبارزه شد و در حرکت‌ها و تظاهرات، همدوش و همراه مردم انقلابی فعالیت کردو با اوج گیری انقلاب، حضورش در صحنه‌های مختلف، بیشتر شد و در توزیع اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) نقش مؤثری ایفا کرد.

سردارچراغی که در حراست از آرمان‌های انقلاب با جان و دل کوشید و هر جا که به او نیاز بود خود را به آنجا رسانده و خدمات شایسته‌ای از خود به جای می‌گذاشت پس از آغاز تحرکات دشمن از سوی فریب خوردگان به سپاه پیوست و لباس پاسداری به تن کرد.

مبارزه با ضدانقلاب و گروهک‌های محارب در «غائله کردستان»، در عملیات «محمد رسول الله (ص)» و آزادسازی مسیر «پرخون» از تصرف نیرو‌های ضدانقلاب و عملیات چریکی در سرپل ذهاب و گیلانغرب «جانشینی سپاه دزلی» و مسئول «محور مریوان» از اقدامات او در کردستان بود.

با شروع جنگ تحمیلی او در کنار دیگر فرماندهان تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) در غرب و جنوب به مبارزه با دشمن پرداخت که فرماندهی «گردان حمزه» در عملیات‌های «فتح المبین» و «بیت المقدس» فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله در عملیات «مسلم بن‌عقیل» و مقابله یک تنه با نیرو‌های زرهی دشمن و مجروحیت از جمله رشادت‌های او بود.

شهید چراغی با وجود اینکه در سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد، اما از تلاشش در جبهه کم نشد به گونه‌ای که در عملیات «والفجر مقدماتی» لقب «شمشیر لشکر» گرفت و اقتدار و استقامت شایسته‌ای از خود نشان داد تا اینکه تیپ ۲۷ به لشکر با تبدیل و فرماندهی لشگر به او واگذار شد.

یکی از همرزمانش گفت: حضور شهید چراغی در کنار شهید همت، به نیرو‌ها روحیه می‌داد و با فرماندهی رضا، توانستیم «تپه دو قلو» را پس بگیریم.

همرزم دیگرش گفت: بچه‌های گردان‌های کمیل و انصار و مالک از روحیه او، روحیه می‌گرفتند به گونه‌ای که صبح روز عملیات والفجر ۱، زیر رگبار تیر‌ها و موشک‌های دشمن که بی‌امان شلیک می‌کردند، رضا خود را به خط اول «گردان میثم» رساند و هر چه اصرار کردیم به عقب بر نگشت و ماند و خدایی شد.

شهید رضا چراغی پس از ماه‌ها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب، سرانجام ۲۷ فروروین ۶۲ در عملیات «والفجر ۱» در منطقة عمومی فکه پس از رشادت تمام و ایثار و حماسه، به شهادت رسید و روح بزرگوارش به ابدیت عشق پرواز کرد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.