آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از پیگیری مشکل معلمان دانشسرایی تا سرانجام اعمال مدرک دوم

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره پیگیری مشکلات معلمان دانشسرایی و وضعیت واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره اولویت واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان، اعمال مدرک دوم فرهنگیان و تمدید مهلت نام نویسی در آزمون  ورودی مدارس سمپاد سپری شد.

ثبت نام آزمون ورودی مدارس سمپاد تمدید شد

طبق اعلام این سازمان طی مدت زمان تعیین شده در مجموع هر دو پایه تحصیلی ٢٠٠ هزار دانش آموز نام نویسی کرده اند.

با توجه به درخواست‌ها برای نام نویسی در این آزمون مهلت ثبت نام تا ٣١ فروردین تمدید شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده تا آزمون ورودی برای پایه هفتم، ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه ۲۰ خرداد و آزمون پایه دهم، ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود هرچند ممکن است شرایط کرونایی زمان برگزاری آزمون‌ها را تغییر دهد اما در تصمیم‌گیری اولیه زمان برگزاری تاریخ‌های یاد شده اعلام شده است.

سرانجام اعمال مدرک دوم فرهنگیان به کجا رسید؟

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره چند و چون اعمال و اجرای قانون اعمال مدرک دوم فرهنگیان اظهار کرد: براساس قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش صرفاً اعمال مدرک دوم مورد توجه قرار گرفته و به واژه دوم تاکید شده است.

او ادامه داد: همچنین طبق آنچه در این قانون آمده است همه افراد فرهنگی مشمول آن نخواهند بود و صرفاً برای آن دسته از فرهنگیانی که در مدرسه هستند این موضوع اعمال می‌شود.

به گفته معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در بودجه ۱۴۰۰ موضوع اعمال مدرک فرهنگیان مورد توجه قرار گرفته است و در ردیف بودجه مبلغی به آن اختصاص داده شد.

دانش آموزان در اولویت واکسیناسیون کرونا هستند؟

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره درخواست دانش آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم مبنی بر انجام واکسیناسیون به منظور شرکت در آزمون حضوری پایان سال اظهار کرد: طبق اولویت‌بندی که برای واکسیناسیون کرونا انجام شده است افراد کمتر از ١٨ سال به جز افرادی که در گروه پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای قرار دارند، در اولویت قرار ندارند.

او ادامه داد: با توجه به روند واردات و تولید واکسن در کشور فعلا سهیمه‌ای خاص برای دانش‌ آموزان در نظر گرفته نشده است.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش البته برای واکسیناسیون معلمان با وزارت بهداشت مکاتبه کردیم و در پاسخ آنهابنا شد تا معلمان در اولویت سوم قرار گیرند.

محسن بیگی تصریح کرد: هرچند تقاضا داشتیم که معلمان در اولویت دوم واکسیناسیون باشند تا اگر مهر بنا بر بازگشایی مدارس باشد، در زمان زودتری واکسینه شوند چرا که معلوم نیست انجام واکسیناسیون برای اولویت سوم چه زمانی باشد.

معلمان دانشسرایی در برزخ دعواهای اداری/ آموزش و پرورش ناجی فرهنگیان می‌شود؟

اما و اگر‌های احتساب سنوات تحصیل در دانشسرا‌های وزارت آموزش و پرورش به عنوان سابقه خدمت موضوعی است که این روز‌ها جمعیتی حدود ۵٠ هزار نفری از فرهنگیان را دچار چالش کرده است، موضوعی که گویا تا ١٠ سال پیش بدون مشکل انجام می‌شده است، اما اخیرا صندوق بازنشستگی و دیوان عدالت اداری موضوع را به گونه‌ای دیگر مورد توجه قرار دادند.

آنطور که اظهارات معلمان مشمول این قانون حکایت می‌کند گویی فاصله موجود میان فارغ‌التحصیلی از دانشسرا و ورود به کلاس درس خارج از اختیارات آن‌ها و بنا به اختلال در برنامه‌ریزی و فعالیت دستگاه‌های بالادستی بوده است، به این ترتیب که تا زمانی اعلام نیاز آموزش و پرورش انجام نشده بود این دانش‌آموختگان دانشسراها اجازه فعالیت نداشتند در عین حال که آنها متعهد به خدمت به آموزش و پرورش هم بودند.

تعیین نحوه برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان/ طراحی سوالات براساس وضعیت قرمز

خسروساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز به روند برگزاری امتحانات خرداد۱۴۰۰پرداخت و گفت: تغییر رویکرد شیوه سنجش و ارزشیابی از شرایط سنتی به شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شایستگی محور با تمرکز بر ارزشیابی تکوینی به منظور ارتقای کیفیت و بهبود فرایند یاددهی -یادگیری است.

او افزود: امتحانات خردادماه ۱۴۰۰ فقط برای دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی به صورت حضوری و برای سایر پایه‌ها و دروس غیر فنی و پایه فنی، مسئولیت برنامه ارزشیابی برعهده مدیر مدرسه با تصمیمات شورای مدرسه است.

آثار برگزیده عکس رشد نمودی در محتوای آموزشی ندارد

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بیان کرد: از عکس می‌توان بهره برداری آموزشی داشت و تاثیر مثبتی بر روند تعلیم و تربیت داشته باشد اما متاسفانه مشکل اینجاست که هیچ ارتباطی بین این جشنواره و آثار آن با دفاتر تالیف ما وجود ندارد.

ملکی تصریح کرد: باید در قالب کارگروهی برنامه‌ریزی شود تا این عکس‌ها در منابع درسی و متون آموزشی به کار گرفته شود و از این طریق بین محصولات جشنواره‌ها و متون آموزشی ما ارتباط برقرار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار