سفیر ایران در پکن:

برنامه جامع همکاری ایران و چین هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی‌دهد

«محمد کشاورززاده» با رد ادعا‌های رسانه‌ای علیه برنامه جامع همکاری ایران و چین گفت این سند هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبال تایمز، سفیر ایران در پکن اعلام کرد برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله چین و ایران هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی‌دهد.

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین در گفت و گو با خبرنگار گلوبال تایمز درباره انعقاد سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: کشورهای غربی هنوز از اهرم فشاری به اسم «رسانه‌ها» برای گسترش سلطه استعماری خود بر دیگر کشور‌ها برخوردارند. آنها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی منتشر می‌کنند تا از همکاری دوستانه بین ایران و چین جلوگیری کنند.

سفیر ایران در چین ادامه داد: ایران و چین قرنهاست که روابط دوستانه و صلح آمیزی دارند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبودند. چین هرگز سابقه استعمار و سعی در اشغال کشور دیگری نداشته است. کشورهای غربی، چین را یک قدرت جهانی در حال ظهور و تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود بر جهان می‌دانند. آنها از برقراری رابطه استراتژیک و دوستانه بلند مدت بین چین و سایر کشورهای مستقل مانند ایران نگرانند و آن را تهدیدی برای منافع اصلی خود می‌پندارند.

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: تهران و پکن برای مقابله با چالش‌ها و ترویج صلح و ثبات در منطقه ، آزادی حمل و نقل و تجارت در این کشور، با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم ، افراط گرایی ، تجزیه طلبی جرم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که به همکاری مداوم در حل مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی نیاز دارد. دستیابی به این اهداف هم مستلزم همکاری و ارتباط بیشتر بین بخشهای امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک است. 

سفیر ایران درپکن، خاطر نشان کرد: برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در اجرای بیانیه مشترک  بین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و آقای روحانی، رئیس جمهور ایران در سفر رسمی شی جین پینگ در سال ۲۰۱۶ به تهران تهیه شد.همانطور که از عنوان آن مشخص است این قرارداد دو ویژگی دارد که نخست همکاری بین دو کشور در همه زمینه‌ها را در بر دارد و دوم دوره همکاری است که نقشه راهی برای یک ربع قرن است. هدف این طرح تعمیق و تقویت روابط دو جانبه بین ایران و چین است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

کشاورز زاده با تاکید بر اینکه ضروری است تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و طولانی مدت واشنگتن علیه کشورمان در اسرع وقت برداشته شود، یادآور شد که از سال  ۲۰۰۱، جنگ‌ها و عملیات نظامی آغاز شده از سوی  آمریکا به نام مبارزه با تروریسم در حدود ۸۰ کشور بیش از ۸۰ هزار نفر از جمله  ۳۳۰ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده و منجر به آوارگی دهها میلیون نفر از مردم افغانستان، عراق و سوریه شده است.

این دیپلمات ایرانی ابراز کرد: سیستم تصمیم‌گیری ایران بر اساس منافع ملی کشورمان است و تحت تأثیر فشارهای غرب قرار نمی‌گیرد. چین اکنون یکی از بازیگران اصلی جهان است و مقامات ما برای افزایش مشارکت استراتژیک جامع با پکن اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته‌ای در غرب آسیا برخوردار است که می‌تواند چین را به اروپا متصل کند.

او اظهار کرد: چین نقش سازنده‌ای در مسئله هسته‌ای ایران داشته است. دو کشور در مورد این موضوع دیدگاه های نزدیک دارند. پکن بارها واشنگتن را به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک، مورد انتقاد قرار داده است. این همان است که ما از اعضای کمیسیون جامع اقدام مشترک و جامعه جهانی انتظار داریم  که به تعهدات خود بر اساس مصوبات  پایبند باشند.

کشاورززاده عنوان کرد: ایران در برابر این تحریم‌های غیرقانونی سر خم نخواهیم کرد. حتی مقامات آمریکایی اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. تهران و پکن، هر دو این تحریم‌ها را به عنوان دخالت در امور داخلی کشورها و نقض قوانین بین المللی می‌دانند. 

سفیر ایران در چین تصریح کرد: غربی‌ها در موقعیتی نیستند که بتوانند سایر کشورها را به پرونده‌های نقض حقوق بشر متهم کنند. همانطور که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: "تاریخ آمریکا، تبعیض نژادی و کشتار وحشتناک قومیت‌ها را در این کشور به ثبت رسانده است".

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
بجز کشورهای بی تعهد و بی عمل غربی.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
این همکاریها میبایست به همکاری در فناوری و ساخت و سازها هم برسد .میتوان خط تولید هواوی و شیایومی و در خودروسازی و هواپیما سازی و فناوریهای ارتباطی و .....با چین همکاریخوب و سودمندی داشت که هر دو کشور سود ببرند
آخرین اخبار