رعایت دستورالعمل های بهداشتی مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:تا زمان تزریق واکسن به شکل عمومی باید از جان مردم صیانت نماییم و تنها چاره کار در حال حاضر فقط پیشگیری است .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در نشست هماهنگی اجرای طرح شهید سلیمانی در جنوب غرب خوزستان گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از صنف‌ها باز هستند، تجمع‌ها صورت می‎‌گیرد، تصمیات اشتباه اتخاذ می‌شود و به عنوان مثال همین کاهش تعداد کارمندان خود باعث افزایش حضور ارباب رجوع می‌شود، اگر می‌خواهیم بیماری را کنترل نماییم و چند روزی به بیمارستان‌ها آرامش بدهیم نیاز است که ۲ هفته تمام مملکت تعطیل شود.

او افزود: دستورالعمل‌هایی که اجرایی نمی‌شوند چاره کار نیستند و باید در این خصوص فکر اساسی‌تری کرد، اگر قرار باشد محدودیتی اعمال شود باید به صورت کامل باشد و در غیر این صورت کمکی به ما نمی‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: تا زمان تزریق واکسن به شکل عمومی باید از جان مردم به ویژه گروه‌های پرخطر صیانت نماییم و تنها چاره کار در حال حاضر فقط پیشگیری است و در این راه بهترین فرمول اجرای کامل و صحیح طرح سردار شهید سلیمانی است، طرحی که پاسخگوی همه دغدغه‌های ما است.

وضعیت کرونا در استان خوزستان یکسان است

 سید محمد علوی، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز گفت: وضعیت کرونا در استان یکسان است و با وجود اینکه شرایط در سایر نقاط کشور حالت صعودی پیدا کرده، اما با توجه به این مهم که خوزستان از قبل موج را شروع کرده بود در بعضی روز‌ها حالت افزایشی و در برخی روز‌ها شرایط کاهشی را پیدا می‌کند.

او اضافه کرد: تا زمانی که راه‌حل قاطعی در جهان برای مبارزه با کرونا پیدا نشود و واکسیناسیون به صورت کامل صورت نگیرد این وضعیت ادامه دارد و حتی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بعد از تزریق واکسن نیز نیازمند رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستیم.

 علوی خاطرنشان کرد: کرونا یک واقعیت است که در تمام دنیا وجود دارد و در این بین عادی‌انگاری یک سم مهلک است، لازم است ضمن رعایت دستورالعمل ها، میزان دانش سلامت را نیز بالا ببریم، باید آن‌هایی را که کرونا را باور ندارند به گورستان‌ها و بیمارستان‌هایی که در آن‌ها بیماران بدحال بستری هستند، ببریم تا واقعیت ماجرا را از نزدیک ببینند.

او تصریح کرد: یکی از مواردی که وزیر بهداشت بار‌ها به آن تاکید کرد سفر نرفتن در نوروز بود و با وجود اینکه خوزستان از ۲۲ اسفند در حال کاهش آمار بود از سوم فروردین به خاطر شکل‌گیری سفر‌ها دوباره موارد ابتلا را صعودی دید.

علوی با اشاره به این مهم که به خاطر تحریم‌ها بسیاری از کشور‌ها به ما واکسن نمی‌فروشند، بیان کرد: در حال حاضر موسساتی مثل رازی، پاستور و یا بنیاد برکت در حال فعالیت برای تولید هستند و طبق اطلاعات از تیرماه واکسیناسیون با تعداد بالا در کشور آغاز خواهد شد ضمن اینکه قرارداد دریافت ۶۰ میلیون واکسن روسی نیز نهایی شده است.

رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی توسط شهروندان

در ادامه این نشست محمد اسماعیل مطلق، نماینده وزیر بهداشت در استان‌های جنوبی نیز گفت: طبق بازدید میدانی در قالب طرح شهید سلیمانی از جنوب غرب خوزستان، متاسفانه شاهد بودیم که برخی از مردم ماسک نداشتند، رعایت دستورالعمل ها کاهش داشت، در بعضی از فروشگاه تجمع را دیدیم و فاصله رعایت نشده بود که همه این موضوع‌ها مهار بیماری را سخت‌تر و آمار مرگ و میر را بالاتر می‌برد.

او با اشاره به این مهم که تا ۲ سال آینده همه باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نماییم، تصریح کرد: حتی بعد از تزریق واکسن نیز باید ماسک بزنیم، دست‌ها را مرتب بشوییم، در تجمع‎ها حاضر نشویم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نماییم.

نماینده وزیر بهداشت در استان‌های جنوبی کشور خاطرنشان کرد: مهم‌‎تر از همه مسائل بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در خرمشهر، آبادان و شادگان بیشتر آمار مبتلا مربوط به تجمعات است.

او تصریح کرد: باید هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و طرح شهید سلیمانی به صورت محله به محله اجرایی شود.

علوی ادامه داد: لازم است که سطح سواد سلامت محلات، خانه‌ها و اصناف را بالا ببریم و در این بین باور‌های غلط نیز باید از بین بروند، نیاز است که همه به هم کمک کنیم تا هر چه زودتر این بیماری کنترل شود، در کشوری مثل ویتنام، با ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت و بدون تزریق واکسن، کمترین میزان ابتلا را شاهد هستیم، تنها به این خاطر که دستورالعمل ها توسط مردم به خوبی رعایت شدند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.