بسته خبرهای بهزیستی؛

اجرای طرح "دوستدار کودک" با هدف توانمندسازی و کاهش کودکان کار/واکسینه شدن ۶۰ نفر از سالمندان بهزیستی مرکز «شمیم مهر»

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از اجرای طرح "دوستدار کودک" با هدف توانمندسازی و کاهش کودکان کار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح "دوستدار کودک" در ۱۰ استان کشور، گفت : این طرح به همت دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در حال اجراست که برای اجرای آن ۱۰ استان کشور هدفگذاری شده اند.

او گفت : هدف از اجرای این طرح توانمندسازی و کاهش کودکان کار و نیز تعیین تکلیف کودکان کار اتباع خارجی است.

محمدی افزود: در ۱۰ استان اجرای طرح، کرمانشاه تنها استانی است که کودکان کار اتباع خارجی ندارد و تمام کودکان کار آن بومی هستند و برای همین به عنوان پایلوت در این طرح انتخاب شده تا با اجرای موفق طرح، زمینه اجرای آن در دیگر استان‌های دارای کودکان کار بومی فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه اجرای این طرح در راستای تحقق مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۶ است، افزود: در این مصوبه بهزیستی با همکاری یازده دستگاه دیگر از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره) و دادگستری توامندسازی کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها و نهایتا کاهش کودکان کار را دنبال خواهد کرد.

او با اشاره به شروع اجرای طرح از آذر پارسال ادامه داد: هم اکنون اجرای مرحله به مرحله طرح در استان در حال پیگیری است و موضوع در کارگروه اجتماعی به عنوان کارگروه ساماندهی کودکان کار مطرح شده و شرح وظایف هریک از دستگاه‌های کارگروه در اجرای این طرح مشخص و ابلاغ شده است.

او از برگزاری جلسات مختلف با دستگاه‌های استان جهت شفاف سازی ابعاد اجرای طرح خبر داد و افزود: علاوه بر این بانک اطلاعاتی کودکان کار در مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده استان تشکیل شده و پرونده‌های فعال در این مراکز غربالگری شده است.

او افزود: هویت کودکان کار با استفاده از دستگاه عنبیه مشخص شده و در حال ثبت هویت و شناسایی این کودکان هستیم تا بتوانیم کودکان کار واقعی را شناسایی کرده و گام موثر برای توانمندسازی و کاهش آن‌ها برداریم.

محمدی ارتقا بهداشت، آموزش، تحصیل، توانمندسازی اقتصادی و... را از جمله برنامه‌های درنظر گرفته در این طرح عنوان کرد و گفت: تمام تلاش این است که با اجرای این طرح دیگر شاهد فعالیت کودکان کار در سطح استان نباشیم.

او گفت: در راستای اجرای این طرح دو مرکز روزانه آموزشی و حمایتی کودک و خانواده "افق" و "مهر" و نیز مرکز شبانه روزی ساماندهی کودکان خیابانی با بهزیستی کرمانشاه همکاری دارند .

واکسینه شدن سالمندان بهزیستی مرکز «شمیم مهر» به همراه پرسنل این مرکز

معاون توابخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : ۶۰ نفر از سالمندان بهزیستی مرکز «شمیم مهر» به همراه پرسنل این مرکز، علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

نیلوفر اختیاری افزود: پیرو تفاهم نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی منعقد شده، قرار براین شد تا در مرحله نخست، مراکز سالمندان واکسینه شوند، اما در کرمانشاه تاکنون تنها یک مرکز سالمندان علیه ویروس، واکسینه شده است.

او افزود: ۲ مرحله واکسیناسیون سالمندان این مرکز، با واکسن روسی انجام شده و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، ماموران اورژانس تا ۶ساعت پس از اتمام واکسیناسیون در محل حضور داشتند و هیچکدام از سالمندان به عارضه‌ای مبتلا نشده اند.

اختیاری ادامه داد: براساس مکاتبات انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی، در انتظار صدور دستور برای واکسینه شدن سایر سالمندان و سپس بیماران روانی و دارای معلولیت ذهنی هستیم.

۵۰۰نفر سالمند در انتظار واکسیناسیون هستند

او از وجود پنج مرکز نگهداری از سالمندان در سطح کرمانشاه خبر داد و گفت: نزدیک به ۵۰۰نفر سالمند و پرسنل در انتظار واکسینه شدن هستند.

این مسئول به موج چهارم کرونا اشاره کرد و افزود: مراقبت‌های گذشته در مراکز سالمندان اعمال می‌شود این بدان معنا است که هیچکدام از آنان در این پیک اجازه ملاقات ندارند و نمی‌توانند به مرخصی بروند و همه دستورالعمل های بهداشتی در مراکز رعایت می‌شود.

او افزود: ۲بار در روز وضعیت جسمانی سالمندان شامل تب سنجی و بررسی علایم حیاتی بررسی می‌شود و همه مراکز عاری از کرونا است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار