واکنش ها به گفتگوی رئیس بورس در "کلاب هاوس"؛

سوالاتی که دغدغه فعالان بازار نبود! / تغییر دامنه نوسان دستاورد نظرات کارشناسی؟

جمعه مورخ ۲۷ فرورودین ۱۴۰۰ با رئیس سازمان بورس در رابطه با اوضاع بازار سرمایه در "کلاب هاوس" صورت گرفت نه تنها بازار امروز را سبز پوش نکرد و اثر چندانی نداشت بلکه شاخص با اُفت ۹ هزار واحدی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در برنامه کلاب هاوس به گفت و گو با تعداد محدودی از خبرنگاران و  کارشناسان زبده بازار سرمایه پرداخت.

این  جلسه پرسش و پاسخ  در حالی  سپری شد  که عده ای از صاحب نظران در حوزه بازار سرمایه معتقد بودند که سوالات از پیش تعیین شده بود  و رئیس سازمان بورس چندان به دغدغه های این روز های بازار سرمایه توجه نکرده به گونه ای که امروز هم بازار سرمایه همچنان قرمز بود .

شایان ذکر است که  دغدغه های این روز های بازار سرمایه و سهامداران  فراتر از پرونده‌های ایجاد شده برای فعالان فضای مجازی است به سبب آنکه اکنون بازار سرمایه از کمبود اعتماد و نقدینگی زجر می کشد.

حال  ما برای  بررسی بیشتر این مسئله با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم.

انتشار اوراق از جانب  هلدینگ ها به نفع بازار سرمایه 

حسین کرمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با صحبت‌های رئیس سازمان بورس در "کلاب هاوس" مبنی بر برنامه ریزی‌های سازمان به منظور تقویت زیر ساخت‌های بازار در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: ارزیابی بنده نسبت به کلیات صحبت‌های آقای دهقان دهنوی مثبت بود به همین منظور می‌توان به تسهیل سازی روند اعطای مجوز به صندوق‌ها یا انتشار اوراق توسط هلدینگ‌ها اشاره کرد، اگر بستر فراهم شود و با کمترین زمان ممکن شرکت‌ها بتوانند با استفاده از نرخ‌های مناسبی از بازار تامین سرمایه کنند به طور قطع به نفع بازار سرمایه سرمایه خواهد بود.

او بیان کرد: موانعی که در اوراق تبعی و اجاره در بحث توثیق سهام وجود داشت از میان رفته و مسیر اکنون از طرف نهاد‌های نظارت مالی سازمان بورس و کمیته‌های انتشار اوراق  سازمان بورس و فرابورس هموار شده است.

مباحث مطرح شده نیازمند جلسات تخصصی نه کلاب هاوس!

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مباحثی که از رئیس سازمان بورس پرسیده شد مثل انتشار اوراق خزانه، نوع سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت احتیاج به بحث کارشناسی در کمیته‌های مربوط در بورس و فرابورس دارد، به همین خاطر ممکن است عده‌ای از اشخاص دیدگاهشان نسبت به صحبت‌های روز جمعه منفی باشد.

کرمی گفت: از مباحثی که باید توسط رئیس سازمان بورس مطرح می‌شد و مورد بحث قرار می‌گرفت، اما بنا به دلایلی  صورت نگرفت می‌توان به عدم اظهار نظر در رابطه با نحوه حمایت سازمان بورس  از صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه و  بررسی نکردن عملکرد حقوقی‌ها طی چند وقت گذشته اشاره کرد به طور قطع مطرح نشدن چنین صحبت‌هایی نشان از عدم چکش کاری سوالا پرسیده شده است.

ریزش بازار سرمایه تحت  نظر چند مولفه اصلی !

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان،  با تشریح صحبت‌های رئیس سازمان بورس در مورد وضعیت بازار سرمایه و تصریح کرد: در غالب عیان مطالب به صورت آکادمیک  و تئوریک تمام مطالب درست بود، اما نکاتی که موجب وضعیت فعلی بازار سرمایه شده و مورد بحث قرار نگرفتیک یا دونکته خود ساخته است که به همین منظور می‌توان به انتشار بیش از اندازه اوراق  دولتی به منظور گردش معاملات اشاره کرد.

او بیان کرد:  رئیس سازمان بورس اشاره کرد بیش از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان از این بازار در آمد به دست آورده، اما ضامن جبران ضرر و زیان این امر کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری بودند که چنین مسئله‌ای نشان از هماهنگی دولت و وزارت اقتصاد با سازمان بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایجاد محدودیت در معاملات سهام به منظور فروش اوراق بدهی و تامین مالی دولت از این طریق است هرچند که به ظاهر اسم آن را عملیات بازار باز گذاشته اند  و هدف خود را از چنین کاری حمایت از سهامدار نامیدندند، اما در اصل  باید گفت این عمل نه تنها به نفع سهامداران نخواهد بود بلکه سبب زیان رساندن نیز می‌شود.

سوالات پرسیده شده آیا هماهنگ شده بود؟

آقا بزرگی گفت: سوالاتی که دیروز از رئیس سازمان  بورس پرسیدند هماهنگ شده بود  به همین خاطر شاهد بودیم اشخاص که در قالب پرسشگر حضور داشتند  بودند وارد معقولات اساسی بازار سرمایه نشدند و از پرسیدند سوالات  منطقی‌تر  خود داری کردند.

سیاوش وکیلی  مشاور رئیس سازمان بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران  جوان، در  مورد صحبت‌های رئیس سازمان بورس در کلاب هاوس، اظهار کرد:  عده‌ای معتقدند که سوالات هماهنگ شده بوده در حالی چنین اتفاقی رخ نداده است، دیروز عصاره صحبت سهامداران و کارشناسان در جلسه مطرح شد، این جلسات بنا به تصمیماتی که اخذ شده قرار است ادامه دار باشد.

او بیان کرد: بسیاری از سهامداران خرد گله دارند که مشکل بازار سهام بحث نقدینگی است، عده‌ای نیز  برای رفع  چنین مسئله‌ای گا‌ها به  اشکالاتی که در زیر ساخت‌ها وجود دارد اشاره می‌کنند، سازمان بورس  هم از آنجایی که منابع مالی چندانی ندارد  به همین خاطر برای اصلاح زیر ساخت‌ها نیاز به رفع موانع دارد به همین منظور می‌توان به عدم حضور هلدینگ‌ها به منظور سرمایه گذاری در بازار سرمایه ودریافت تسهیلات از بانک‌ها  اشاره کرد در حالی که اگر چنین مسئله‌ای از میان برداشته شود و هلدینگ‌ها بتوانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند، سبب تقویت نقدشوندگی خواهد شد.

مشاور رئیس سازمان بورس گفت: بحث بررسی عملکرد حقوقی‌ها سر فصل خوبی است که باید در یک جلسه  با حضور رئیس سازمان بورس و مسئولان مربوط در فرابورس، بورس تهران  و مدیران حقوقی برگذار شود تا عملکردی که آن‌ها طی چند وقت گذشته داشتند زیر ذره بین قرار گیرد.

حضور نیافتن ۵۷ میلیون  سهامدار به طور ارادی در بازار سرمایه 

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اظهار نظرات رئیس سازمان بورس در رابطه با آینده بازار، گفت:این ۵۷ میلیون نفری که دیروز بحثشان بود به طور ارادی  در بازار سرمایه حضور نیافتند بلکه  تعداد حداکثری از آن‌ها مجبور شدند به سبب سهام عدالتشان وارد چنین بازاری شوند، اقای دهقان دهنوی باید وقتی تعداد را بیان می‌کند  علاوه بر کمیت بر کیفت نیز  اشاره کنند.

او بیان کرد: اکنون اوراق  باتوجه به شرایط اقتصادی کشور سودش زیر بیست یا بیست دو درصد سود سالیانه اش  نخواهد بود خب وقتی این هلدینگ بخواهد در پایان سال بالای بیست و پنج درصد سود پرداخت کند باید سودی که در طول سال بدست آورده بیش از سی درصد باشد که چنین امری زیانش فقط گریبان گیر تولید خواهد شد و این برخلاف شعار سال است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی رئیس سازمان بورس از عدم قیمت گذاری دستوری صحبت می‌کند باید در برهه نخست بداند بخشی  از بازار درگیر قیمت گذاری دستوری نخواهد شد که ساختار رقابت کامل  را داشته باشد نه آنکه وقتی یک صنعت در انحصار دولت است توقع داشته باشیم که فاقد بحث قیمت گذاری دستوری قرار گیرد، نتکته‌ای که باید به آن اشاره کرد مسئله‌ای که به بازار آسیب زد قیمت گذاری دستوری نبود بلکه رشد‌های شارپی بود که در ابتدای سال گذشته رخ داد.

میرزایی گفت: وقتی آقای دهقان دهنوی می‌گوید قیمت‌ها باید آزاد شود لازم است که ما تمام ابعاد آن را در نظر گیریم نمی‌شود یک بخش را رها کنیم و مانعی بر سر سایر ارکان آن شویم، به طور مثال وقتی قیمت خودرو آزاد شود به همان نسبت نیاز است که تعرفه‌های وارادات خودرو نیز آزاد شود.

شرط  حذف دامنه نوسان  چیست؟

او بیان کرد: در کشور‌هایی که دامنه نوسان وجود ندارد شفافیت به طور کامل لحاظ شده است و  محیط نهادی و قانونی اش  را از قبل آمدند و درست کردند بدین گونه نیست که مانند بازار سرمایه ما هروقت حقوقی بخواهد وارد شود و یک نوسان بگیرد، اگر مسئولان بازار سهام ما نیز می‌توانند چنین وضعیتی را به اجرا در آورند بهتر است  به آنکه جای صحبت کردن اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه  دغدغه شان راه اندازی سهامداران خرد است، اما نکته قابل توجه آن است که این کانون باید از دل مردم باشد نه آنکه طبق گفته هایشان اعضایشان از بین خود دولت تشکیل شود.

در پایان باید گفت درست است که چنین گفت وگو هایی در کلاب هاوس  سبب شفافیت بازار سرمایه می شود اما بهتر است آنهایی که مدیریت این گونه برنامه ها را در  اختیار دارند آن را به نحوی مدیریت کنند تا سایر صاحب نظران نیز به اظهار نظر بپردازند به گونه ای که شاید چنین گفتمان هایی بتواند تا حدودی سبب افزایش سطح آگاهی سهامداران خرد و رفع مشکلات اساسی  بازار سرمایه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار