گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان با استاد خوشنویسی؛

قرآن‌کریم را در یک‌ روز کتابت کردیم/به ژاپنی‌ها هم آموزش داده‌ام

در اولین و تنها مرکز اصلی تخصصی خوشنویسی با خودکار در اصفهان تاکنون ۹ هزار هنرجو زیر نظر استاد زارع‌زاده آموزش دیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هنر، همواره راهی برای به تصویر کشیدن تصورات و حالات روحی انسان بوده است. در این رهگذر، هنر خوشنویسی در میان هنرمندان ایرانی جایگاهی والا دارد. با استادی گفتگو کردیم که شیوه‌ای متفاوت از خوشنویسی را در پیش گرفته و تدریس می‌کند

لطفا پس از معرفی خود بفرمایید خوشنویسی را از چه سالی شروع کردید؟
من عباسعلی زارع زاده مهریزی متولد ۱۳۴۹ شهر یزد و دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی با قلم نی هستم، تا سال ۱۳۸۲ ساکن یزد بودم، اما پس از آن بر اساس پیشنهاد یکی از استادان خوشنویسی به اصفهان آمدم و با دایر کردن آموزشگاهی در این شهر مشغول کار شدم.

خوشنویسی را از کی فرا گرفتید و نزد چه استادانی آموزش دیدید؟
در دوران راهنمایی نزد استاد اسلامی و استاد حرازی آموزش دیدم، در سال‌های بعد به صورت پراکنده خوشنویسی کار می‌کردم و بعد از دانشگاه این هنر ادامه دادم و خوشنویسی با خودکار را از استاد حسن غلامرضا پور و خوشنویسی با قلم نی را در محضر استادان مختلف اصفهان کار کردم و مدرک ممتاز و فوق ممتاز را در محضر استاد فروزنده دریافت کردم.

قرآن‌کریم را در یک‌روز کتابت کردیم/به ژاپنی‌ها هم آموزش داده‌ام/مردم نظر مثبتی به خوش‌خط‌ ها دارند


چرا و چطور از بین هنر‌های مختلف به خوشنویسی با روش خودکار علاقه‌مند شدید؟
در گذشته بشر برای نوشتن ابزار‌های مختلفی همچون پر عقاب و چوب پنبه استفاده می‌کرد و با پیشرفت تکنولوژی لوازم التحریر جدید بکار گرفته شد. اکنون کاربردی‌ترین ابزار برای نوشتن خودکار است که در همه مکان‌ها و ادارات استفاده می‌شود و، چون خوانا بودن و زیبا بودن این خط بسیار مهم است بنابراین برای کمک به جامعه در زیبا نویسی و خوانانویسی تلاش کردم این هنر را اشاعه دهم.

آیا از این روش استقبال شده است یا خیر؟
بله، در حدود ۱۸ سالی که آموزشگاه را تاسیس کردم با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. در اخبار شبکه اصفهان تاسیس آموزش خوشنویسی با خودکار را به اطلاع رساندند و من مراجعان زیادی برای آموزش داشتم.

برای خوش نوشتن از کجا باید شروع کرد؟
برای یادگیری خط بهتر است که افراد با این روشی که ما آموزش می‌دهیم شروع کنند یعنی خط نستعلیق با خودکار (نه خط تحریری) را آموزش ببینند و بعد سراغ کار با قلم نی بروند که یک کار هنری است و نیاز به چند سال آموزش و تمرین دارد.

به نظر شما چرا افراد باید خط زیبا داشته باشند؟
خط جزو ضروریات هر فردی است که سواد خواندن و نوشتن دارد، خط زیبا نشانه شخصیت فرد است و برداشت مردم این است که هر شخصی که خط خوبی دارد انسان مرتب و منظمی است. هر شخصی که خط خوانا و زیبایی داشته باشد در امور اداری و کار‌های روزمره بهتر پیشرفت می‌کند و چه بسا بدخطی مشکلات و اشتباهات زیادی برای شخص به همراه دارد.

آیا استادان شما قبل از ورود به این حرفه آموزش با قلم نی دیده اند؟
بله استادانی که من پیش آن‌ها قلم نی آموزش دیدم جزو استادان مطرح کشور هستند و استادی که با خودکار آموزش می‌داد خطشان با قلم نی هم خوب بود و همه این استادان حداقل ۳۰ تا ۵۰ سال سابقه خوشنویسی دارند.

از حس و حالتان موقع خوشنویسی برایمان بگویید؟
به طور کل هنر و مخصوصاً خوشنویسی آرامش بخش است و در آن مدت زمانی که در حال نوشتن هستیم روح و ذهن انسان آرامش پیدا میکند.

بهترین اثری که تا به حال خلق کرده‌اید کدام است؟
در یک اتفاق بی نظیر از سال ۸۷ تصمیم گرفتم که کل قرآن را در یک روز با همراهی هنرجویانی که دوره‌های کامل خوشنویسی با خودکار را در آموزشگاه من شرکت کرده بودند کتابت کنیم.

قرآن‌کریم را در یک‌روز کتابت کردیم/به ژاپنی‌ها هم آموزش داده‌ام/مردم نظر مثبتی به خوش‌خط‌ ها دارند


این طرح در تاریخ ۱۳ شهریور ۸۸ در ششمین نمایشگاه قرآن اصفهان با همراه ۶۰ نفر از هنرجویانم در یک روز اجرا شد و در مدت ۶ ماه هم توسط ۱۵ نفر از هنرجویان کار تذهیب آن انجام شد و اولین بار در کشور بود که چنین طرحی اجرا شد.

توصیه شما به افرادی که قصد دارند به خط خوش برسند چیست؟
اگر کسی قصد دارد خطش در کوتاهترین مدت و بهترین کیفیت خوب بشود باید حتما زیر نظر یک استاد با سابقه و باتجربه و دارای مدرک خوشنویسی آموزش ببیند.

باتوجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم، چه برنامه‌ای برای امسال دارید؟
از سال ۸۸ تاکنون هر سال در ماه مبارک رمضان طرح نوشتن قرآن را اجرا کرده‌ایم امسال هم قصد داریم یکی دیگر از آیه‌های مبارک قرآن کریم را به صورت جمعی کتابت کنیم.

پیشرفت هنرجویانتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
آموزشگاه ما اولین و تنها مرکز اصلی خوشنویسی با خودکار در اصفهان است و از میان ۹ هزار هنرجویی که داشتیم بسیاری از آن‌ها مربی شدند و به تعبیری کارآفرینی هم شده.
نکته دیگر اینکه در این سال‌ها به چندین هنرجوی ژاپنی و یا افراد ایرانی مقیم خارج از کشور تحریر خط فارسی و خط انگلیسی با خودکار را آموزش داده‌ام.

آیا سفارش کار هم می‌گیرید؟
بله، در این سال‌ها صد‌ها مورد سفارش تابلو از شهروندان سراسر کشور داشته‌ام

در چه نمایشگاه‌هایی شرکت کرده اید؟
در مارس ۲۰۱۴ در نمایشگاه هنری دبی شرکت کردم و از آن سال به بعد تا سال ۲۰۱۹ هر سال در نمایشگاه‌های هنری متفاوت مثل نمایشگاه هنری سکه و نمایشگاه آرت دبی شرکت نمودم و اکنون ۱۳ تابلوی من در دبی هست؛

و کلام آخر؟
اگر شخص خیری پیش قدم شود و یک خانه تاریخی را برای کار‌های هنری وقف کند اینجانب حاضرم آن قرآن دست‌نویس را به آن مجموعه اهدا کنم تا افراد زیادی بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

قرآن‌کریم را در یک‌روز کتابت کردیم/به ژاپنی‌ها هم آموزش داده‌ام/مردم نظر مثبتی به خوش‌خط‌ ها دارند



گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
احسنت