استفاده از چشمه خورشید با ۴۴۸ نیروگاه

از آذر ماه ۹۵ تاکنون ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت چهار هزار و ۳۳۸ کیلو وات در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، پوزشی مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از آذر ماه ۹۵ تاکنون هزار و ۶۳ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۱ کیلو وات منعقد شده است.

او افزود: از آذر ۹۵ یعنی زمان آغاز طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در خراسان جنوبی تا پایان پارسال بیش از ۱۳.۷ میلیون کیلو وات انرژی برق از متقاضیان خریداری و ۱۸ میلیارد تومان بهای انرژی خریداری شده به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

پوزشی بیان کرد: پارسال ۱۹۱ قرارداد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۱ کیلو وات در استان امضا شد و از این تعداد ۱۷۱ نیروگاه به ظرفیت هزار و ۵۵۴ کیلو وات به شبکه سراسری متصل شد.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به انرژی خریداری شده از ۴۴۸ نیروگاه کوچک مقایس در سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار کرد: پارسال از صاحبان نیروگاه‌های کوچک مقایس استان هفت میلیون کیلو وات انرژی خریداری شد و ۱۰ میلیارد تومان به حساب آنان واریز شد.

او عنوان کرد: سه مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات نیز در خراسان جنوبی فعال است و پارسال در این نیروگاه‌های بزرگ مقیاس ۳۴ هزار و ۶۸۰ مگاوات انرژی تولید شده که ۱۹ هزار و ۵۳۸ مگاوات مربوط به نیروگاه ۱۰ مگاواتی خوسف، ۱۳ هزار و ۷۲۲ مگاوات مربوط به نیروگاه هفت مگاواتی سربیشه و هزار و ۴۲۰ مگاوات مربوط به نیروگاه یک مگاواتی بشرویه است.

پوزشی ادامه داد: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو رو به افزایش بوده است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستا‌ها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

او از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز ۷۰ مگاوات عبور خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


پوزشی افزود: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به کشور افغانستان است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی۳۲۰ روز آفتابی، هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و واحد‌های مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام را از ویژگی‌های خوب خراسان جنوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر ذکر کرد و گفت: احداث نیروگاه خورشیدی خانگی بهترین زمینه سرمایه‌گذاری برای خانوار‌های شهری و روستایی است.

او بیان کرد: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی سالانه بالغ بر ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کند که براساس آخرین مصوبه وزارت نیرو نرخ خرید هر کیلو وات ساعت انرژی هزار و ۴۰ تومان در سال اول قرارداد است.

پوزشی تصریح کرد: با توجه به میزان انرژی تولید شده و نرخ انرژی درآمد نیروگاه بالغ بر ۹ میلیون تومان در سال اول بوده و هر سال براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت خرید آن تعدیل می‌شود.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر هزینه احداث نیروگاه پنج کیلو واتی خانگی ۸۰ میلیون تومان و با احتساب افرایش نرخ خرید براساس تورم سالانه برگشت سرمایه در این طرح کمتر از پنج سال است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار