پنج هزار هکتار از گندم‌زار‌های خراسان شمالی علیه آفت سن سمپاشی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سم‌پاشی پنج هزار هکتار از گندمزار‌های مناطق گرم استان علیه سن مادری غلات از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدرضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : هم اینک مبارزه شیمیایی با سن مادر گندم در مناطق گرم این استان از جمله اسفراین، گرمه، جاجرم به پایان رسیده است و سمپاشی در مناطق معتدل و خنک استان نیز آغاز شده است.


بیشتر بخوانید 


او مناطق خنک استان را شامل کشتزار‌های فاروج، شیروان، بخش‌هایی از بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان دانست و افزود: کشاورزان باید در سمپاشی شتاب کنند تا سن مادر به پوره تبدیل نشود.

او گفت: مبارزه شیمیایی با سن گندم در مناطق زودکشت استان علیه سن گندم به نسبت خوب بوده است، هم اینک مبارزه در زراعت تاخیری باید به موقع انجام شود.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا سطح مبارزه علیه سن مادری تا ۱۵ هزار هکتار برسد اظهار داشت: در سال جاری بارندگی کم بوده است، سن گندم در محیط گرم فعالیت بیشتری دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران این آفت نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است و به همین علت سمپاشی کشتزار‌ها باید در دستور کار گندم‌کاران باشد.

رضایی گفت : سن گندم مهم‌ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می‌رود که فعالیت این آفت گسترده‌ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

او گفت : آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

او افزود : مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.