افزایش ۱۵ درصدی تولید محصول زعفران در ابرکوه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سال گذشته کشاورزان ۴۰۰ کیلوگرم زعفران خشک برداشت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  علی محمد هوشمند سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اهمیت بهره وری آب و تغییر الگوی کشت، گفت: این مقدار محصول از ۱۰۰ هکتار زیرکشت این گیاه با متوسط تولید چهار کیلوگرم در واحد سطح و در برخی مزارع ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم برداشت شد.

او با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت این گیاه دارویی در دهستان فراغه بخش مرکزی قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ۲۰۰ بهره بردار بخش کشاورزی در کاشت و تولید زعفران در این شهرستان فعالیت دارند.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه هم با اشاره به اینکه پیاز زعفران شهریورماه کشت می‌شود گفت: برداشت محصول از اواسط آبان ماه آغاز تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

حسین زارع افزود: به دلیل کم آبخواه بودن و ارزش افزوده محصول زعفران امسال سطح زیرکشت با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲۰ هکتار می‌رسد.

او علت افزایش سطح زیر کشت برخی محصولات از جمله زعفران را کم آبخواه بودن و سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه دانست.

پرداخت وام به زعفران کاران

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه کشاورزانی که نسبت به افزایش سطح زیرکشت در مزارع خود اقدام کنند، گفت: به ازای هر هکتار ۷۰۰ میلیون ریال وام دریافت می‌کنند.

زارع ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی برای دریافت تسهیلات با باز پرداخت پنج ساله مراجعه کنند.
تجهیز پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین با کمک بلاعوض دولت

مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه هم با اشاره به محدودیت منابع آبی، گفت: کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در اولویت برنامه‌های خود قراردهند.

احمدرضا زرنگار، برداشت بی رویه آب، کاهش بارندگی و ادامه ۲ دهه پدیده خشکسالی و افزایش میزان تبخیر سالانه سه تا چهار هزار میلیمتر در مناطق بیابانی از جمله در استان یزد را دلیل تغییر اقلیم و گرمایش کره زمین بیان کرد و افزود: به همین دلیل توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در کنار کاشت زعفران در اولویت کار کشاورزان ابرکوه قرار دارد.

او ادامه داد: ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد از نظر منابع آبی است و کشاورزان با آگاهی از این وضعیت در زمینه افزایش بهره وری از منابع آب با کشت‌های جایگزین و استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین اقدام کردند.

زرنگار براستفاده بهینه و بهره وری مصرف آب تاکید کرد و گفت: تاکنون کشاورزان با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌های خود را به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز کردند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار