افطار گرانی سر سفره خالی مردم/ تکرار موج گرانی و کمبود‌ها

گرانی کالاهای اساسی و کمبود برخی اقلام مانند شکر و روغن در ماه مبارک رمضان بیش از گذشته به چشم می خورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، هر ساله در آستانه ایام خاص سال اعم از عید نوروز و ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضا، قیمت برخی از کالا‌های ضروری خانوار‌ها به دلیل برخی کارشکنی‌ها افزایش می‌یابد.

امسال هم در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها را به کساد کشانده، گرانی اجناس به ویژه کالا‌های اساسی از گلایه‌ها و معضلاتی بوده که جامعه را گرفتار کرده است.

افزایش بی سر و صدای نرخ اقلام اساسی مورد نیاز به دلایلی اعم از نبود نظارت و گاهاً احتکار، دغدغه شهروندان در ماه مبارک رمضان شده است.

هرچند دولت در تلاش است تا با عرضه کافی کالا در بازار، مانع افزایش قیمت‌ها شود و بار‌ها اعلام شده که هیچ کمبودی در تأمین و توزیع کالا‌های ضروری مانند شکر، گوشت، خرما و روغن وجود ندارد، اما گزارش‌های میدانی و گلایه‌های مردم باز هم از برخی کمبود‌ها و افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کند.

گلایه از تکرار موج گرانی و کمبود‌ها

مهدوی نیا یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به شرایط پیش روی بازار گفت: کمبود برخی کالا‌ها مانند روغن از ماه‌ها قبل در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

او با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها برای مردم خراسان جنوبی مسئله جدیدی نیست، افزود: در سال گذشته بار‌ها و بار‌ها شاهد گرانی میوه و مرغ و کمبود روغن و تخم مرغ بودیم.

مهدوی نیا بیان کرد: اگرچه هر چند مدت شاهد موج گرانی و برخی کمبود‌ها هستیم، اما با توجه به شرایط کرونا و کاهش توان خرید مردم، انتظار می‌رود مسئولان دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

این شهروند بیرجندی با توجه به افزایش تقاضای شکر، اظهار کرد: اگرچه مسئولان بار‌ها از تأمین نیاز بازار در کالا‌هایی مانند شکر و روغن صحبت کرده‌اند، اما باز هم کمبود‌ها احساس می‌شود.

افزایش نرخ حبوبات

پور عرب دیگر شهروند بیرجندی گفت: هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت برخی کالا‌ها هم افزایش می‌یابد.

او با بیان این که در حال حاضر نمی‌توان برخی میوه‌ها مانند موز را خریداری کرد، افزود: همچنین هر کیلو پرتقال بالای ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که در توان خرید مردم نیست.

پورعرب با اشاره به تقاضای مردم نسبت به حلیم و شله در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: مواد اولیه پخت حلیم مانند حبوبات و گوشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

این شهروند بیرجندی اظهار کرد: این افزایش نرخ‌ها، قیمت یک کیلو شله و حلیم در ظروف گیاهی را به ۳۲ هزار تومان رسانده که نیازمند توجه است.

او با بیان اینکه با توجه به کاهش سطح درآمدها، شهروندان از خرید بسیاری از محصولات صرف نظر می‌کنند، گفت: بدیهی است کاهش مصرف مواد مورد نیاز بدن مانند گوشت، باعث کاهش سیستم تقویتی بدن و افزایش بیماری‌ها می‌شود.

نظارت‌ها افزایش یابد

مسکرانی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی گفت: مردم از شرایط پیش روی بازار شامل گرانی‌ها و کمبود‌ها گلایه‌مند هستند.
او با بیان اینکه کمبود روغن خوراکی همچنان به قوت خود باقی است، افزود: سبد فروش این کالا‌ها در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی هم خالی است.

مسکرانی با بیان اینکه متأسفانه بالا بودن قیمت کالا‌هایی مانند گوشت قرمز، این دسته از محصولات را از سفره‌ها حذف کرده است، عنوان کرد: دولت باید از طریق پرداخت یارانه در برخی کالا‌ها ورود کند و همچنین نظارت‌ها افزایش یابد.

این شهروند بیرجندی با اشاره به قیمت زولبیا و بامیه اظ‌ها کرد: قیمت این کالا‌ها که پر مصرف‌ترین محصول در ماه رمضان است، ۳۸ هزار تومان بوده که از سفره افطار حذف شده است.

او ادامه داد: پارسال و امسال، نه تنها کالا‌های اساسی بلکه پوشاک، میوه و ... گران شده که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

خرید میوه کاهش یافت

حیدری رئیس اتحادیه اتحاد میوه و تره بار بیرجند با بیان اینکه بازار خرید و فروش میوه وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: خرید میوه نسبت به رمضان سال گذشته کاهش یافته و مردم، تمایل چندانی به خرید ندارند.

او افزود: در حال حاضر میوه‌های فصلی از قیمت متعادلی برخوردار بوده و میوه‌های غیر فصلی گران است.

حیدری ادامه داد: هر کیلو پرتقال شمال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که نوعی پرتقال خاص در بازار با قیمت ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


بیشتر بخوانید


رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند، قیمت هر کیلو هندوانه در میدان بار را سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و اظهار کرد: میوه‌های فصل، گران نیست بلکه هزینه‌های جانبی مانند حمل و بارگیری آن گران است.

او تصریح کرد: در حال حاضر کرایه بارگیری و حمل هر کامیون هندوانه، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود که عاملی برای افزایش نرخ میوه است.

افزایش نرخ زولبیا و بامیه

نیک افروز رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند گفت: قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک ۳۸ هزار تومان و درجه دو ۳۴ هزار تومان است.

او با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش نرخ زولبیا و بامیه شده است، افزود: برخی از مواد اولیه نسبت به سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

نیک افروز با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین شکر مورد نیاز قنادان و شیرینی فروشان، بیان کرد: قبلاً ۱۵۰ تن شکر بین اصناف مربوطه توزیع شده است.

شریف رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند گفت: کمبود روغن و شکر در بیرجند به قوت خود باقی است.

او با اشاره به افزایش قیمت خرما افزد: در حال حاضر خرما در کلی فروشی‌ها به طور متوسط با قیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

شریف با بیان اینکه قول تأمین شکر برای ماه رمضان داده شده، ولی هنوز تأمین نشده است، گفت: قرار است به ۱۰۰ نفر و هر نفر ۵۰۰ کیلوگرم شکر تحویل داده شود.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند ادامه داد: همچنین قول تأمین ۱۶۱ تن روغن جامد و مایع در آستانه ماه رمضان هم داده شده که هنوز به دستمان نرسیده است.

کمبودی در کالا‌های اساسی نداریم

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با مهر بیان کرد: در تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان کمبودی نداریم و تدابیر لازم برای تأمین و توزیع این کالا‌ها اندیشیده شده است.

او با بیان اینکه هزار و ۴۷۰ تن روغن برای استان تأمین شده و در حال توزیع است، افزود: همچنین ۵۰۰ تن برنج و ۳۵۰ تن شکر خانوار برای استان تأمین شده و در حال توزیع است.

جرجانی بیان کرد: قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ و برنج هندی کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی از توزیع ۲۶ تن گوشت منجمد در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: قیمت هر کیلو گوشت منجمد ۸۸ هزار تومان است.

بنا به گفته او هر کیلو شکر تنظیم بازار به قیمت هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای خانوار تأمین شده که از فردا یکشنبه توزیع می‌شود.

اگرچه افزایش قیمت این کالا‌ها یک سناریوی تکراری و هر ساله است، اما با توجه به شرایط پیش رو، افزایش قیمت‌های ناشی از رشد تقاضا در ماه مبارک رمضان قابل قبول نیست و انتظار می‌رود نظارت مسئولان دقیق‌تر از گذشته بوده و با مسبب‌های گرانی کالا‌ها برخورد‌هایی جدی صورت گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
یه کیلو خرما شده 60 هزار تومن، گردو هم که 140 هزار تومن، زولبیا بامیه و حلیم رو هم که باید قیدش رو بزنی، واقعا با حقوق کارگری یه افطاری ساده هم نمی تونیم بگیریم