حمایت انگلیس از جمهوری چک در قضیه اخراج دیپلماتهای روس

دولت انگلیس از جمهوری چک که هجده دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی اخراج کرده است، حمایت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد لندن از متحد خود پراگ که نشان داد تا چه اندازه سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی روسیه آماده انجام عملیات خطرناک و مغرضانه در اروپا هستند، کاملا حمایت می‌کند.

پراگ روز شنبه اعلام کرد هجده کارمند سفارت روسیه را که به عنوان ماموران سرویس‌های جاسوسی روسیه شناسایی شده اند، از جمهوری چک اخراج می‌کند.

در ادامه نیز پلیس جمهوری چک اعلام کرد در تعقیب دو نفر است که گذرنامه روسی در اختیار دارند و هویتشان شبیه مظنونان عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال است. این دو نفر الکساندر پتروف و روسلان بوشیروف نام دارند.

پلیس جمهوری چک در تحقیقات خود درباره انفجار یک انبار مهمات که در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و دو کشته بر جا گذاشت، این دو نفر را تحت تعقیب قرار داده است.

وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه خود مدعی شد:" ما بیش از هر زمان مصمم هستیم تا مسئولان حمله سالزبری را محاکمه کنیم و به همین علت از اقدامات مقامات چک در این رابطه استقبال می‌کنیم. روسیه باید از اقداماتی که ناقض بنیادی‌ترین معیار‌های بین‌المللی است، خودداری کند. "

به رغم این که مقامات لندن روسیه را به دست داشتن در ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال متهم کرده اند، مسکو همواره این اتهام را رد کرده و دست داشتن در این ماجرا را تکذیب کرده است.

پنجشنبه گذشته وزارت امور خارجه انگلیس سفیر روسیه در لندن را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را نسبت به «فعالیت‌های بدخواهانه» منسوب به روسیه از جمله حملات سایبری و تحرک نیرو‌های نظامی در مرز اوکراین به اطلاع مسکو برساند.

اندری کلین، سفیر روسیه در لندن روز یکشنبه در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد بیش از یک سال است که وزیر امور خارجه انگلیس را ندیده است.

او افزود یک سال و چند ماه پیش وقتی به این جا آمدم یقین داشتم که می‌توانیم روابط را بهتر کنیم، اما روابط دو کشور سال گذشته بدتر هم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار