سالیوان: نمی‌دانیم پس از خروج نظامی آمریکا از افغانستان، در آنجا چه اتفاقی می‌افتد

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد واشنگتن نیرو‌های خود را از افغانستان خارج می‌کند اما آمریکا همچنان نسبت‌به تروریسم جهانی حساس است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، امروز (یک‌شنبه) در اظهاراتی درباره تصمیم اخیر دولت آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان واکنش نشان داد.

سالیوان در مصاحبه با سی‌بی‌ای گفت: «آمریکا و متحدانش نیرو‌های خود را از افغانستان خارج خواهند کرد، اما بایدن همچنان نسبت به تروریسم جهانی حساس است و با آن مقابله می‌کند.»

او در ادامه با هشدار به هرگونه اقدام برای گسترش پایگاه‌های نظامی ازسوی القاعده و گرو‌های تروریستی دیگر افزود: «هیچ تضمینی درباره اتفاقات پس از خروج از افغانستان وجود ندارد. بایدن تصمیمی برای بازگشت دوباره در آینده ندارد.»

این مقام ارشد آمریکایی در انتها مدعی شد: «واشنگتن بر تقویت توانایی نیرو‌ها و ملت افغانستان اهتمام خواهد ورزید.»

جو بایدن به‌تازگی از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان پیش از ۲۰ امین سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر خبر داد و در بخشی از سخنان خود گفت: «زمان آن فرا رسیده تا به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهیم. زمان آن است که نیرو‌های آمریکایی به کشورشان بازگردند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که «دلایل بقای ما در افغانستان، به شکل فزاینده‌ای نامعلوم است»، مدعی شد: «به حضور نظامی در افغانستان پایان می‌دهیم، اما تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک ما ادامه خواهد داشت. از دولت افغانستان و نیرو‌های نظامی آن و همچنین مذاکرات بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم.»

«ژنرال لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، در بروکسل اعلام کرد ماموریت نیرو‌های ما با شرکای افغان کامل شد.

«ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) نیز در بیانیه‌ای به خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان واکنش نشان داد و اعلام کرد: «با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان توانایی آمریکا برای مقابله با تهدید‌ها به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت.»

البته این تصمیم از سوی «نیک کارتر» فرمانده ستاد ارتش انگلیس، نقد شده است. این مقام انگلیسی در این باره مدعی شد: «حضور ما در سال ۲۰۰۱ در افغانستان با هدف بازدارندگی از تروریسم بین‌المللی انجام گرفت. در بیست سال گذشته هیچ حمله تروریستی از افغانستان آغاز نشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
سالیوان: نمی‌دانیم پس از خروج نظامی آمریکا از افغانستان، در آنجا چه اتفاقی می‌افتد . انشاءالله اتفاقات بسیار خوبی برای افغانستان خواهد افتاد به شرط خردورزی بصیرانه اگر ملت و دولت افغانستان تمایل به تعامل سازنده و صلح پایدار فی مابین همه قومیتهای برای یک افغانستان یکپارچه و متحد اسلامی عادلانه بدون تبعیضگریهای مختلف پیشرفته داشته باشند باید از حکومت اسلامی ایران پیشرفته و مقتدر و قدرتمند خردمندان بصیر و مستشاران ایران اسلامی از هر لحاظ برای سر و سامان دادن به این وضعیت قمر در عقربشان مجدانه یاری بگیرند برای تمامی اموراتشان اگر اینچونین کنند به حول قوه الهی خداوند جل جلاله و استقبال همه اقوام از این طرح بسیار نیکو و پسندیده اسلامی قرآنی انسانی اسلام ناب محمدی ص طی مدت کوتاهی نچندان دور کشور افغانستان کنونی جنگ زده 180 درجه پیشرفت و قانونمند و به عدالت اجتماعی بدون تبعیضگریهای مختلف خواهد رسید و از هر لحاظ به رونقهای اجتماعی فرهنگی سیاسی اقتصادی و اتحاد و یکپارچگی خواهند رسید و به این دوران سیاه نحس نکبتبار جنگهای داخلی و اشغالگریهای مختلف ابرقدرتهای شرقی و غربی پاین می دهند و در تمدن نوین اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص در امنیت و صلح و پیشرفتهای مختلف و سازندگیهای مختلف خواهند رسید و منابع و ذخایرشان را که سالیان دراز است دست نخورده مانند نفت و گاز و غیر... را استخراج می کنند و تولید می کنند و افغانستانی بشکوه و با عظمت و پیشرفته برای خودشان آغاز می کنند فقط نیاز به تصمیمات خردمندانه آزاده اندیشانه عادلانه از طرف ملت و دولت افغانستان دارد که از کشور همسایه ایران اسلامی پیشرفته مقتدر و قدرتمند و خردمندان بصیر دعوت کنند و با مستشاران مختلف ایرانی از هر لحاظ همکاری صمیمانه و برادرانه و دوستانه و مهربانانه داشته باشند در تمامی زمینه ها و فقط به آرمانهاذ و اهداف بلند و افقهای زیبا برای کشورشان و تعامل با ایران اسلامی و جهان اسلام ناب محمدی ص بی اندیشند فقط مومنین مسلملمین می توانند برادرانه به یکدیگر یاری رسانند و خلاص . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
آخرین اخبار