سیر صعودی کرونا در سایه عادی انگاری

این روزها شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان با عادی انگاری از سوی برخی از مردم بدون توجه به هشدارها و موج جدید به چالش اصلی مقابله با این بیماری تبدیل شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  جولان کرونا و افزایش لحظه‌ای و جهشی آمار مبتلایان و فوت شماری از آنان وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان را بحرانی کرده است به طوری که فعالیت کارکنان بهداشت و درمان را با تحمل شرایط دشوار دوچندان کرده است.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

نکته کلیدی در زمینه ویروس کرونا شکستن زنجیره انتقال این ویروس است اما شاهدیم که برخی افراد بی توجه به هشدارهای داده شده با برپایی دورهمی های خانوادگی و استفاده نکردن از ماسک و برپایی مراسم مذهبی موجب دامن زدن به زنجیره بیماری می شوند این در حالی است که در آستانه خیز چهارم شیوع کرونا، بار دیگر زنگ خطر به صدا درآمده و نباید اجازه داد با سهل انگاری و در سایه عادی انگاری این ویروس منحوس، شیرینی کاهش آمار مبتلایان و قربانیان بار دیگر در کام مردم تلخ شود چرا که در این موج خطر بزرگی در کمین ماست که می توان با هوشیاری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از آن جلوگیری کرد.

از منظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هم اینک میزان ابتلا به کرونا و بستری ها افزایش یافته و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت، رفت و آمدها کاهش، جمع‌های خانوادگی محدود و شرایط قرنطینه در زمان ابتلا به خوبی اجرایی شود، می‌توان شرایط فعلی را کنترل کرد در غیر این صورت شاهد افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در سایه بی توجهی ها خواهم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۸ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۰ هزار و ۳۰۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۳۱ بیمار حاد تنفسی و ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

او  شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن چهار نفر جدید را یکهزار و ۲۱۹ نفر عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

او بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

او افزود: به شدت نگران ورود سیستان و بلوچستان به موج بعدی همه گیری کرونا هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلاء به بیماری در استان میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری در جامعه کاهش قابل توجه ای داشته که می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: همزمان با ماه مبارک رمضان و تجمعات مردم در صف های اقلام ضرورری در استان نگران کننده است.

او  تاکید کرد: از همه هم استانی های گرامی درخواست می شود با رعایت دستور العمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در کنترل و مدیریت این بیماری کمک کنند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز گفت: شناسایی سریع افراد مبتلا، پیگیری افراد در معرض تماس فرد مبتلا و کمک های حمایتی به خانواده های نیازمند با کمک داوطلبان سلامت و بسیج از اهداف طرح سردار شهید سلیمانی است.

دکتر مهدی زنگنه افزود: اقدامات دیگری از جمله ممنوعیت های تردد در سطح شهر و کاهش ساعت کاری اصناف توسط دستگاههای مختلف در حال اجرا است و از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم با توجه به شرایط دشوار این روزها و افزایش موارد ابتلا و بستری، به هر شکل ممکن با رعایت اقدامات پیشگیرانه و عدم برگزاری تجمعات و دورهمی ها، تلاشگران نظام سلامت را که ماه هاست درگیر مقابله با این بیماری هستند، یاری کنند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان با بیان این نکته که تمامی تلاش ما این است که هرچه سریعتر به وضعیت عادی برگردیم و لازمه تحقق این شرایط را رعایت نکات بهداشتی و مشارکت مردم عنوان کرد.

وی فزود: همکاران ما در بخش های بهداشت و درمان بصورت شبانه روزی در راستای پیشگیری از چرخه انتقال و بهبودی بیماران مبتلا تلاش می کنند و مهمترین انتظار آنان از مردم رعایت هشدارهای بهداشتی است تا بار بیماران در بیمارستانها کاهش یابد.

او  بیان کرد: از روند افزایش کرونا در استان نگرانیم و در صورت رعایت نکردن دستور العمل های بهداشتی و جلوگیری از دورهمی های خانوادگی از سوی هم استانی های عزیز با سیر بی رویه مراجعان مشکوک و مبتلای به کرونا مواجه خواهیم بود.

زنگنه افزود: با وجود تلاش‌ها، تبلیغات، تذکرات و فرهنگ سازی های انجام شده متاسفانه هنوز بسیاری از مردم در جمع های خانوادگی گرد هم می آیند و بدون ماسک تردد می کنند که همین مساله موجب گسترش بیشتر بیماری کرونا شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار