در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعلیق فعالیت شرکت‌های بهره‌بردار هواپيماهای سبک و فوق سبک خاطی

مدیرکل دفتر بررسی سوانح  سازمان هواپیمایی از توقف پرواز هواپیمای بلوبرد و شرکت‌های بهره بردار هواپیما‌های سبک و فوق سبک خاطی با ریسک بالا خبرداد.

حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح  سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه سقوط اخیر هواپیما‌های آموزشی دلایل یکسانی نداشته و به محض مشخص شدن دلائل، گزارش‌ها و اقدامات اصلاحی در این خصوص انجام می‌شود گفت: عواملی مانند سن بالای ناوگان و تحریم، ممکن است محدودیت برای شرکت‌ها ایجاد کند، ولی تاکنون علت اصلی سوانح در این بخش بالا بودن سن ناوگان آموزشی نبوده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح  سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همیشه سانحه در اثر زنجیره عوامل اتفاق می‌افتد، که فقط ممیزی و بررسی بازرسان برای پیشگیری کافی نیست افزود: باید در این حوزه تمامی پرسنل صنعت هوانوردی مقررات را رعایت کنند.

رضایی فر توضیح داد: تا زمانی که سازمان هواپیمایی کشور از اقدام اصلاحی مناسب در شرکت‌ها و هواپیما‌ها مطمئن نشود، اجازه پرواز نخواهد داد.

رضایی فر درباره این سوال که آیا علت اصلی سقوط این ناوگان را می‌توان کم بودن دانش کارآموزان دانست گفت: با توجه به آنکه دانشجو‌های خلبانی کم تجربه و در حال آموزش هستند، سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت سازمانی بیشتر مراکز و معلم خلبان‌ها را مؤثرتر می داند.

این مقام مسئول اظهار کرد: به دنبال وقوع سانحه هواپیمای سبک آموزشی در شمال فرودگاه بجنورد، جلسه اضطراری به منظور ریشه یابی دلایل وقوع این سانحه با حضور ریاست سازمان، معاون استاندارد پرواز و برخی مدیران مربوطه تشکیل شد.

او با بیان اینکه در این جلسه اقدامات اصلاحی ارائه شده به شرکت‌های بهره بردار مورد بررسی قرار گرفت، افزود: چندی پیش در پی وقوع سوانح متعدد در هواپیما‌های سبک و فوق سبک، به منظور انجام اقدامات اصلاحی، به صورت موقت فعالیت شرکت‌های بهره بردار این نوع از هواپیماها، به حالت تعلیق درآمد تا شرکت‌ها و مدارس خلبانی ارزیابی ریسک خود را ارائه کنند و مورد ممیزی ایمنی مضاعف بازرسان سازمان قرار گیرند.

رضایی فر تصریح کرد: در جلسه اعلام شده سایر اقدامات اصلاحی به منظور جلوگیری از اتفاقات مشابه بررسی شد و دفاتر نظارتی، بخش‌های فنی، عملیاتی و بررسی سوانح توضیحاتی ارائه دادند.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فعالیت پروازی شرکت‌هایی که از ریسک بالا برخوردارند، تعلیق و مقرر شد تا مشخص شدن علت نقص فنی از فعالیت پروازی هواپیما‌های بلوبرد تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود.

رضایی فر با اشاره به الزام دفاتر نظارتی در بخش‌های عملیاتی و فنی به منظور پیشگیری از وقوع سوانح مشابه، خاطرنشان کرد: گزارش اولیه سانحه هواپیمای بلوبرد متعلق به مرکز آموزش فراسپهر ایرانیان در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد و پیشنهادات ایمنی برگرفته از تمام سوانح رخ‌داده جمع بندی و به منظور جلوگیری از سوانح بعدی در اختیار تمامی شرکت‌های بهره بردار هواپیما‌های سبک و فوق سبک قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار