تکرار حادثه واژگونی اتوبوس فاقد صورت وضعیت

روز گذشته حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده رخ داد در حالی که این اتوبوس صورت وضعیت نداشته و تردد آن در جاده ممنوع بوده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پی رخداد حادثه واژگونی اتوبوس در تاریخ ۲۳ بهمن سال ۹۶ در محور دیهوک-‌فردوس استان خراسان جنوبی، بخش نامه جدیدی برای جابجایی مسافران با ناوگان حمل و نقل جاده ای ابلاغ شد.

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به وزارتخانه‌ها، استانداران، سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌های نظامی و انتظامی اعلام کرد که در محور‌های برون شهری فقط تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجاز است.

براساس این گزارش وزارت راه و شهرسازی در بخش نامه جدید اعلام کرد که هرگونه جابجایی مسافر نیازمند رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل جاده‌ای از جمله موارد زیر است:

- ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن: هرگونه فعالیت در زمینه حمل و نقل عمومی بار و مسافر توسط دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی ممنوع است.

- ماده ۱ قانون الزام شرکت‌ها و موسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه: شرکت‌ها و موسساتی که در امر حمل و نقل جاده‌ای بین‌شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند موظف هستند بر حسب نوع فعالیت برای هر جابجایی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی موضوع این قانون استفاده نمایند و به جای آن مجاز به استفاده از اوراق انحصاری – اختصاصی یا انواع دیگر است.
- ماده ۲۰۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: حمل مسافر برای شرکت هایی که از وزارت راه و ترابری و یا شهرداری مجوز دریافت نکرده باشند، ممنوع است مگر در شرایط اضطراری و با اجازه پلیس راه و یا راهنمایی و رانندگی؛ بنابراین به منظور انتظام بیشتر و پیشگیری از بروز هرگونه حادثه مشابه بنابر مراتب فوق و همچنین مصوبه جلسه ۴۶ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و بخش‌نامه شماره ۰۲ / ۱۰۰ / ۷۰۳۶۴ مورخ ۱۳۹۲.۱۲.۱۸، مجددا ابلاغ می‌شود که «در محور‌های برون شهری صرفا تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بلامانع است؛ ضمنا تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهاد‌های نظامی انتظامی به منظور جابجایی مسافر و کارکنان خود و خانواده آنان در مسیر‌های بین شهری ممنوع است.»
این ابلاغیه شامل اتوبوس‌های استیجاری در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهاد‌های نظامی و انتظامی است.

اما  در حادثه روز گذشته شاهد آن بودیم که دستگاه متولی اتوبوسی را برای جابجایی خبرنگاران انتخاب کرده بود که هیچ گونه صورت وضعیتی نداشته و عملا تردد آن در جاده ممنوع بوده است.

گفتنی است ورود اتوبوس بدون صورت وضعیت به جاده همراه با مسافر تخلف محرز است. نداشتن صورت وضعیت به معنای آن است که این اتوبوس هیچ مجوزی برای تردد در جاده نداشته است و باید پلیس راه مانع از حرکت این اتوبوس در جاده می شد.

با توجه به آنکه تمامی اتوبوس‌ها باید صورت وضعیت داشته باشند و نداشتن این مجوز به معنای آن است که اتوبوس هیچ بیمه و یا حتی معاینه فنی معتبر ندارد و هیچ دستگاه سپهتنی در آن نصب نبوده است.

دستگاه سپهتن تمامی فعالیت رانندگان در حین رانندگی را ثبت و ضبط می‌کند و زمانی که اتوبوسی این دستگاه را نداشته باشد تخلف آن محرز است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه این اتوبوس در ۲ ماه گذشته تحت پوشش هیچ شرکت حمل ونقلی نبوده است بنابراین فعالیت آن در جاده با وجود مسافر تخلف محسوب می‌شود و باید پلیس راهور در ابتدای حرکت مانع از تردد آن می شد.

بر این اساس امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم برای جلوگیری از تردد این اتوبوس‌ها در جاده‌ها توسط دستگاه‌های مسئول صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار