کاهش طول مسیر شهر‌های جنوب غربی کشور با افتتاح راه آهن یزد - اقلید

راه آهن یزد - اقلید از ایستگاه رخش واقع در محور ریلی یزد بافق آغاز شده و زمینه ساز کاهش فاصله ریلی بیش از ۳۱۰ کیلومتری استان‌های جنوب غربی کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راه آهن یزد اقلید به طول حدود ۲۷۰ کیلومتر از ایستگاه رخش واقع در محور ریلی یزد بافق آغاز شده و با عبور از شهر‌ها و بخش‌های مختلف از جمله مهریز، ابرکوه، فراغه و سورمق ایستگاه اقلید به راه آهن اصفهان- شیراز متصل می‌شود.

این راه آهن از نقطه شروع تا حوالی ایستگاه چاه ترش با راستای شمالی جنوبی و پس از آن به سمت نقطه انتها در راستای شرقی غربی در قسمت مرکزی کشور قرار می‌گیرد.

بخش عمده مسیر ریلی راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۴۷ کیلومتر در استان یزد و بخشی از آن نیز به طول ۲۳ کیلومتر در استان فارس واقع شده است به عبارت دیگر حدود ۹۱ درصد از مسیر در استان یزد و ۹ درصد آن در استان فارس قرار گرفته است.

اعتبارات در نظر گرفته برای این طرح ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ارزش روز آن هم ۶ هزار میلیارد تومان بوده است، این پروژه در یک قطعه قرار گرفته و تعداد خطوط آن هم یک خط بوده است.

براساس این گزارش کاهش فاصله ۱۱۰ کیلومتری ریلی مابین استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد با استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از جمله اهداف اجرای این پروژه بوده است.

همچنین انتقال بار و مسافر مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی حوزه نفوذ طرح در شبکه‌های سراسری راه‌آهن و همچنین تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق ، جنوب غرب و نیز جنوب شرق و جنوب غرب کشور توسط این محور‌های ریلی انجام می‌شود.

گفتنی‌ است، فاز نخست بهره برداری از راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر حائز رتبه نخست پیشرفت در بین سایر طرح‌ها در دست احداث ریلی است به طوری که به لحاظ تسهیل در حمل ریلی بار مراکز اقتصادی معادن فعال مجاور طرح از جمله بندر خشک یزد بسیار موثر بوده است.

جا به جایی یک میلیون مسافر در طول سال

انتقال ۴ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و نیز ۷ میلیون تن بار، ۳ میلیون مسافر در افق طرح برنامه ریزی شده و از سوی دیگر کاهش فاصله ریلی بیش از ۳۱۰ کیلومتری استان‌های جنوب غربی کشور به استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را فراهم می‌کند و با توجه به دارا بودن نرخ بازگشت سرمایه بیش از ۳۰ درصد حائز اولویت نخست بهره برداری برای شرکت راه‌آهن است.

براساس این گزارش راه‌آهن یزد-اقلید توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ آغاز شد و عمده کار زیرسازی آن تا سال ۹۸ انجام شده بود. فاز اول این خط آهن پنج شنبه این هفته با دستور رئیس جمهور به همراه سایر پروژه‌های ریلی به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار