استان همدان چهارمین استان پیر کشور

مدیر کل بهزیستی استان همدان گفت: این استان با ۹و ۸ دهم درصد جمعیت پیر چهارمین استان پیر کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر مهدی دیناری مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بر اساس سرشماری در سال ۱۳۵۵ پنج درصد جمعیت پیر بود و این رقم در حال حاضر نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته ، گفت: پیری جمعیت نشان دهنده مراقبت‌های بهداشتی مناسب، تغذیه مناسب و شیوه زندگی خوب در بین جامعه بوده که این افراد به سن پیری رسیده‌اند، اما از طرفی  پیری جمعیت چالش‌هایی را به دنبال دارد.

او افزود: در مباحث پزشکی، دریافت خدمات رفاهی، تأمین اجتماعی، مسکن و مناسب سازی معابر  و تفریحات آنها باید با جدیت ورود یابیم چرا که با توجه به شیب تند موالید در دهه ۶۰ پیش‌ بینی می‌شود در ۱۴۲۰ به پیری ۲۰ درصدی جمعیت برسیم.

مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ موضوعات سالمندی بر عهده مجموعه بهزیستی نیست، تأکید کرد: شورای عالی سالمندان وجود دارد که دبیر این شورا مجموعه بهزیستی بوده و نزدیک به ۱۵ سازمان در این شورا عضو بوده و هر یک وظایفی را برای تأمین رفاهیات سالمندان بر عهده دارند.

دیناری عنوان کرد: مجموعه بهزیستی مراکز توانبخشی برای افراد سالمندان که به ناتوانی‌های حرکتی دچار شده‌اند تدارک دیده که برخی سالمندان به‌صورت روزانه به این مراکز مراجعه می‌کنند همچنین برخی دیگر از سالمندان که شرایط نگهداری از آنها در منازل وجود ندارد در مراکز شبانه‌روزی سالمندان نگهداری می‌شوند.

او با بیان اینکه چهار مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان همدان وجود دارد، گفت: دو مرکز در ملایر و دو مرکز نیز در همدان است که در مجموع ۱۸۵ نفر از سالمندان که شرایط نگهداری آنها درمنزل وجود ندارد یا فرزند ندارند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برخی سالمندان توسط فرزندانشان نگهداری می‌شوند و از مهرو محبت اعضای خانواده بهره‌مند می‌شوند، گفت: آمار دقیقی از افراد سالمند نداریم چرا که برخی از آنها هیچ مراجعه به مجموعه بهزیستی نداشته‌اند.

دیناری در بخش دیگری از سخنان خود به واکسیناسیون سالمندان تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: این قشر جزء گروه آسیب‌پذیر بودند که برخی از آنها واکسینه شدند و برخی نیز به علت ابتلا به کرونا بعد از بهبودی واکسینه شدند اما برخی دیگر از آنها به علت عدم رضایت خانواده‌هایشان واکسیناسیون برای آنها انجام نشد، اما در مجموعه وضعیت واکسیناسیون سالمندان در خانه سالمندان مطلوب بوده و به ندرت افراد درگیر کرونا می‌شوند و در صورت ابتلا نیز، بسیار خفیف مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.