وزیر راه و شهرسازی:

فصل جدید همکاری‌ها بین ایران و ترکمنستان آغاز شده است

قاسمی گفت: با امضای توافق نامه همکاری، فصل جدیدی از توافقات بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف آغاز شده و می‌تواند به نفع دو کشور و مردم باشد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بازرگانی ،عامی، فنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه جلسه بین ایران و ترکمنستان منجر به نتایج بسیار خوبی شد گفت: در این جلسه همکاری‌های دوجانبه و فعالیت‌ها آغاز شده و کارشناسی‌ها در حوزه‌های مختلف به لطف خداوند صورت گرفته و اسناد آن به امضا رسیده‌است.

او با بیان اینکه به دلیل کرونا روابط اقتصادی ما با ترکمنستان در سطح بسیار پایین بود و همین امر باعث کاهش حجم توافقات بین دو کشور شده بود گفت: از حضور همکاران و هیات ۲۰ نفره کشور ترکمسنتان تشکر ویژه‌ای داریم و در این حوزه کارگروهی تدوین کردیم تا توافقات صورت گرفته به امضا برسد.

او یادآور شد: به طور قطع با امضای این توافق نامه فصل جدیدی از توافقات بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف آغاز شده و می‌تواند به نفع دو کشور و مردم باشد

قاسمی اظهار کرد: در دو سال گذشته روابط کشورمان با ترکمنستان به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده بود که امیدواریم در این اجلاس سطح روابط این دو کشور به حد مطلوب برسد.

او همچینن در مورد توافقات انجام شده گفت: در جلسات دو جانبه گذشته با هیات‌های ترکمن توافقات در زمینه انرژی انجام شد که مهمترین آن اجرای سوآپ گازی طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران است و همچنین درباره اکتشاف منابع هیدروکربنی در دریای  به صورت مشترک و سرمایه گذاری در بخش نفتی توافقاتی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین توافقاتی در بخش حمل ونقل و پایانه‌های مرزی مشترک داشتیم که از جمله آن افزایش ساعات کاری در پایانه‌های مرزی بین دو کشور بود.

قاسمی تصریح کرد: از دیگر توافقات ما همکاری‌های ریلی بین دو کشور است و درباره تجارت بین دو کشور آماده نهایی کردن موافقت نامه‌های و اسناد همکاری هستیم.

او ادامه داد: ایران آمادگی همکاری‌های مشترک در منطقه آزاد خزر با ترکمنستان را دارد.

وزیر راه و شهرسازی از توافق بین شرکت ایران خودرو با ترکمنستان خبر داد و گفت: برای تامین وسایل نقلیه و خودرو توافقاتی بین ایران خودرو و ترکمنستان انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایران آمادگی اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه احداث واحد‌های مسکونی در ترکمنستان را دارد و در این زمینه توافقاتی حاصل شد.

قاسمی گفت: همچنین توافق برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تامین نیروی درمانی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از مزیت روابط بین ایران و ترکمنستان می‌توان برای منافع مردم دو کشور استفاده کرد اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی همواره در پروژه‌های کشور ترکمنستان حضور داشتند، اما چند سالی است که این موضوع متوقف شده بود و حالا فرصتی پیش آمده که این مراودات مجددا برقرار شود.

او با اشاره به پروژه انتقال برق از ترکمنستان گفت: در حال حاضر کار در پایانه‌های مرزی در شرف آغاز است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این پروژه حضور داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوعات حمل ونقل و ترانزیت با توجه به ژئوپلیتیک بودن ایران مساله ترانزیت بین دو کشور بسیار اهمیت دارد و می‌توانیم از طریق کریدور شمال و جنوب و از مسیر دریا و بنادر چابهار و شهید بهشتی ترانزیت در این مسیر تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حضور ترکمنستان در بندر شهید رجایی گفت: با حضور ترکمنستان در بندر شهید رجایی می‌توان کالا‌های وارداتی را از طریق این بنادر جنوبی در ایران به چین و هند ارسال کرد و در راستای تحقق این هدف،  ترانزیت مسیر ریلی و راه آهن دو کشور ایران و ترکمنستان تقویت می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: توافق هند، بندر چابهار و افغانستان یک توافق ترانزیتی است که پیوستن ترکمنستان به این مسیر مورد نظر ماست و  از آن استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد: از دیگر توافقات ما امضای تفاهم نامه‌ای بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و راه آهن ترکمنستان بود که از این طریق راه آهن ایران به راه آهن قزاقستان متصل می‌شود.

قاسمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره کشور ترکمنستان اظهار کرد: طبق گفته رهبری ایران با کشور ترکمنستان همسایه خویشاوندی است و از این رو روابط با کشور ترکمنستان برای ما اهمیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار