خروج آخرين سربازهاي آمريكايي/

ادامه جشن پايان اشغالگري آمريكا در عراق

در حاليكه آخرين كاروان نظاميان آمريكايي عراق را ترك كردند، جشن خروج نظامیان امریکایی از آمريكا در شهر فلوجه وارد سومين روز خود شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اصوات العراق، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از یک مسئول نظامی آمریکایی اعلام کرد آخرین کاروان نیروهای آمریکایی پس از گذشته حدود نه سال از حمله به عراق این کشور را ترک کرد.
آخرین کاروان نیروهای آمریکایی متشکل از 110 خودرو حامل حدود 500 سرباز که بیشترشان متعلق به گردان سوم لشکر اول سواره نظام ارتش آمریکا هستند ساعت هفت و 30 دقیقه به وقت محلی (چهار و 30 دقیقه به وقت گرینویچ) از مرز گذشتند و وارد خاک کویت شدند.
با این حال 157 نظامی آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی و گروهی از تفنگداران دریایی برای حفاظت از سفارت آمریکا در عراق در این کشور باقی خواهند ماند.
در عين حال، هزاران نفر از مردم فلوجه عراق، خروج نظامیان امریکایی را از این کشور جشن گرفته اند.
مردم فلوجه این شهر را رمز پایداری در برابر نظامیان امریکایی می‌دانند. در آوریل سال 2004 شماری از افراد مسلح در فلوجه، چهار محافظ امریکایی را که در شرکت امنیتی بلک واتر امریکایی کار می کردند به قتل رساندند. امریکاییها پس از آن تلاش کردند با حملات متعدد به فلوجه، این شهر را به تصرف خود درآورند اما با مقاومتی سخت روبرو شدند و نتوانستند وارد شهر شوند. پس از شش ماه، نظامیان امریکایی به فلوجه لشکر کشی کردند و مقاومت مخالفان را در هم شکستند. با این حال مردم فلوجه بهای سنگینی برای رهایی خود پرداختند. امریکاییها در حمله به فلوجه از تسلیحات ممنوع استفاده کردند و در نتیجه، محیط زیست این شهر به مواد سمی آلوده شد. بیمارستانهای فلوجه هم اکنون شاهد به دنیا آمدن شماری از کودکانی است که دارای نقص عضو هستند.
مردم فلوجه هم اکنون خواستار گرفتن غرامت از ارتش امریکا هستند هر چند تا کنون به نتیجه ای نرسیده اند.
آنان هم اکنون سه روز پی در پی به سبب خوشحالی از خروج امریکاییها از کشورشان جشن گرفته اند.
محمد البیاتی عضو ائتلاف ملی عراق تاکید کرد، اقدام یکجانبه آمریکا در اشغال عراق اشتباه بزرگی بود که در نتیجه آن متحمل خسارتهای اقتصادی و نظامی شد.
وي گفت: ابتدا خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق را به همه مردم این کشور تبریک می گویم. اقدام آمریکا در اشغال کردن عراق، بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل، اشتباه بزرگی بود. آمریکا ابتدا به تصمیم خود عراق را اشغال کرد و پس از آن در این باره با انگلیس و برخی دولت های دیگر متحد شد.
وی گفت: اشغال عراق برای آمریکا، در سطح بین المللی و داخلی، خسارت های زیاد نظامی، سیاسی و اقتصادی داشت. این اشغالگری سبب شد که اطرافیان و گروه جرج بوش پسر در انتخابات شکست بخورند. البیاتی تصریح کرد: اقدام یکجانبه آمریکا در اشغال عراق برای مردم خسارت های زیادی مادی و معنوی برجای داشت و حتی مردم آمریکا نیز به علت این اقدام دولتشان متحمل خسارت های زیادی شدند.
بیست مارس سال 2003 (اول فروردین 1381) نیروهای آمریکایی برای سرنگونی صدام دیکتاتور سابق عراق به طور گسترده وارد خاک این کشور شدند و نه سال این کشور را اشغال کردند.

ارتش آمریکا حدود 170 هزار نظامی خود را در 505 پایگاه در عراق مستقر کرده بود که همه این پایگاه ها را به تدریج به ارتش عراق واگذار کرد./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار