کد خبر: ۸۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۱

در پایان این برنامه سخنرانان در بخش پرسش و پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ گفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این سمینار علمی که برای نخستین بار حول موضوع نهضت کربلا در فضای دانشگاهی و برای مخاطبین انگلیسی زبان به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا برگزار شد، شیخ شفیق هدا رئیس موسسه اسلامی الحق در کانادا، شیخ احمد حنیف از علمای شیعه جامعه کانادا و فعالان ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و حجت الاسلام دکتر رضا حاج ابراهیم نویسنده و استاد دانشگاه در فلسفه اسلامی مطالب خود را در حوزه های اهمیت و فلسفه حادثه غمبار کربلا، درسهای عملی که از نهضت امام حسین(ع) می توان آموخت، عاشورا و آزادگی و عاشورا و حقوق بشر ارائه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا حاج ابراهیم به عنوان اولین سخنران این سمینار به تبیین آزادی و آزادگی در جهان بینی اسلامی و درسی که در این خصوص امام حسین علیه السلام با خیزش عظیم خود به بشریت آموختند، پرداخت.

عضو هیات علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: از نگاه دنیای مدرن، اساس بر انسان گرایی و آنچه از آن با عنوان اومانیسم یاد می شود قرار داده شده است، یعنی همه چیز اصالت خود را در خدمت رسانی به انسان پیدا می کند و حتی وجود خداوند نیز در مسیر ارائه این خدمت تعریف می شود حال آنکه در جهان بینی دینی اصالت همه چیز ازآن خداوند متعال است و بازگشت همه چیز به سوی اوست.

وی افزود: در مدرنیزم، انسان نه به معنای کل بشریت بلکه اطلاق به فرد فرد افراد جامعه دارای حقوق و آزادی هایی است که حیطه و دایره آن صرفا عدم اخلال در آزادی های افراد دیگر جامعه است و در این نگاه اومانیسم به معنای اصالت فرد در برابر جامعه و احترام به آزادی های فردی بر اساس قواعد مدون اجتماعی است.

وی افزود: در جهان بینی دینی این آزادی به عنوان یک آزادی ظاهری و بیرونی یاد می شود حال آنکه انسان نیازمند آزادی بزرگتری که همان آزادی درون است می باشد.

این استاد دانشگاه گفت: رسیدن به مرتبه آزادی درونی نیاز به جهاد بزرگتری دارد. این آزادی که اولی بر آزادی ظاهری و بیرونی است جز با عبادت خداوند یکتا حاصل نخواهد شد.

ابراهیم با تعبیر "عبودیت" به عنوان مرتبه حصول به آزادی درونی آیه شریفه 61 از سوره مبارکه یس را قرائت نمود که در آن خداوند متعال می فرماید: وان اعبدونی هذا صرط مستقیم / و فقط بندگی مرا بکنید که راه راست این است.

رئیس انجمن علمی معارف اسلامی ایران عبودیت را کوتاهترین و بهترین مسیر برای رسیدن به سعادت بشر دانست و گفت: امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا پس از شهادت فرزندان و یاران با وفایش و در حالی که دربرابر لشگریان دشمن یکه و تنها مانده بود خطاب به یزیدیان جمله ای را به عنوان درسی بزرگ برای بشریت فرمودند که: «ویلکم یا شیعه آل ابی سفیان ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون یوم المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم » ; وای برشما ای پیروان آل ابوسفیان! اگر شما دین ندارید و از حساب روز قیامت نمی ترسید، پس لااقل، در دنیای خود آزادمرد باشید

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران گفت: در برابر آنچه به عنوان دستاورد دنیای مدرن از آزادی امروز شاهدیم؛ امام حسین(ع) مفهوم عبودیت را به بهتربن شکل و به عنوان بالاترین جایگاه برای نیل به آزادی و آزادگی انسان و به عنوان چراغ هدایتی برای تمام قرون و اعصار بشریت برجا گذاشتند.

در ادامه این سمینار شیخ شفیق هدا، رئیس موسسه اسلامی الحق در کانادا در تشریح اهمیت قیام عاشورا به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بشر با تاکید بر این نکته که موضوع این سمینار از اهمیت والایی برخوردار است به ویژه در جهان غرب، زیرا جوانان و نوجوانان بسیاری این پرسش را دارند که بزرگداشت حادثه کربلا چه ارتباطی با زندگی جاری و کنونی بشریت دارد گفت امام حسین(ع) با به میدان آوردن اعضای خانواده و یاران خود به مثابه یک لشگر درکارزاری نابرابر و دربرابر سپاه قدرتمند و عظیم یزید به راستی به دنبال چه چیزی بود؟

وی افزود: امام خوب می دانست که در این جنگ نابرابر پیروزی ظاهری با او نخواهد بود پس هرگز نمی توانست برای قدرت و خلافت پا به این میدان گذاشته باشد. بلکه جاودانگی و جهانشمولی قیام تاریخی امام حسین(ع) امروز بر همگان آشکار کرده است که اساس و مبنای خیزش امام یک اساس انسانی و نه صرفا یک جهاد مذهبی بود.

این محقق کانادایی تصریح کرد: این گونه است که پس از گذشت هزار و سیصد سال از آن قیام، ماهاتما گاندی بنیانگذار هند جدید به عنوان یک غیر مسلمان، الگوی خود در ایثار و آزادگی را امام حسین علیه السلام اعلام می کند.

رئیس موسسه اسلامی الحق خاطر گفت: امام حسین(ع) در شرایطی دست به قیام زد که معاویه ازاموال بیت المال مسلمین و قدرت خود برای خرید مردم و یا ترساندن آنها استفاده می کرد.

وی با اشاره به اینکه در دنیای معاصر شرایط باز تولید همان شرایط به گونه ای دیگر میان جهان سرمایه داری و حکام دست نشانده هستیم گفت: کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس با اتکا به قدرت مالی و تسلیحاتی خود برخی حکام دست نشانده را وابسته خود کرده اند و حکومت هایی که تن به این بندگی داده و خود را عبد و ذلیل قدرت های استکباری جهان می کنند پیروان یزید و معاویه هستند.

شیخ هدا تصریح کرد: پیام روشن خیزش امام حسین(ع) این بود که هر کس بیعت من را بپذیرد نمی تواند تن به سلطه یزیدیان بدهد.

وی برگزاری این سمینار را در یک دانشگاه و طرح این مباحث در یک محیط علمی آکادمیک غربی ونه صرفا حسینیه ها و مراسم و مجامع مذهبی اهل تشیع رخدادی بسیار ذیقیمت و از نشانه های جهانشمولی فلسفه قیام عاشورا دانست.

شیخ هدا گفت: یکی دیگر از آثار مهم جنبش امام حسین(ع) این بود که یزید آخرین خلیفه ای بود که به خود جسارت طرح درخواست بیعت از ائمه معصوم را داد و پس از قیام عاشورا هرگز هیچ یک از خلفا در برابر ائمه معصوم علیهم السلام جرات نکردند درخواست بیعت نمایند.

این محقق اسلامی با اشاره به ارتباط قیام عاشورا با جهان معاصر گفت: اگر پیام و صدای امام حسین نبود ما هرگز شاهد پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی مردم ایران و دیگر انقلاب های اسلامی نبودیم.

وی افزود: آنچه امروز از قدرت و پیروزی‌های روزافزون حزب الله در لبنان و دیگر نهضت های اسلامی شاهدیم همه به برکت قیام عاشورا و نهضت جاویدان امام حسین(ع) است.

در این سمینار همچنین شیخ احمد حنیف از علمای شیعه جامعه کانادا و فعالان ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام در سخنان خود به بیان درسهای سیاسی نهضت عاشورا پرداخت.

وی با اشاره به گفتاری از پیامبر اسلام(ص) که فرموده اند هرگاه که دیدید حرام من نزد امت من حلال شده نباید ساکت بنشینید افزود: خطاب پیامبر در اینجا یا ایها الناس بوده و نه صرفا ایها المسلمین و این یعنی حلال و حرام نمی تواند صرفا فقهی و شرعی باشد.

شیخ حنیف تصریح کرد: دایره شمول این حلال و حرام تمام ارزشهای انسانی و فطری بشر است.

وی گفت: آنچه امروز در سرزمینهای اشغالی فلسطین از ظلم و ستم علیه مردم مظلوم فلسطین شاهدیم فقط یک مسئله شرعی و اسلامی نیست و وجدان تمام بشریت را جریحه دار کرده است.

شیخ حنیف خاطر نشان کرد: آیا ازدواج دو همجنس بر خلاف فطرت بشری و نص صریح تعالیم الهی نیست؟ چگونه است که تا آنجا پیش رفته اند که حتی مراسم برخی از این ازدواج ها در برخی کلیساها برگزار می شود. آیا این حرام الهی نیست که حلال شده است.

این عالم شیعی تغییر فرهنگی را بخشی از تلاش دشمنان دین الهی برشمرد و گفت: تغییر فقط با اسلحه و زور یا با تغییر در مذهب انجام نمی گیرد بلکه بخش وسیعی از جریان استحاله امروز با اتکا به تغییر فرهنگی در ملت هاست.

شیخ حنیف تصریح کرد: هر کدام از ما باید در جامعه یک زینب باشیم و با کلام حسنه و رفتار خود در محیط پیرامون خود به دنبال تغییر و اصلاح باشیم.

وی در خاتمه بر ضرورت استفاده از نشر محتوا و سخنرانی به زبان انگلیسی برای نشر معارف و تعالیم تشیع در جهان تاکید کرد.

در پایان این برنامه سخنرانان در بخش پرسش و پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ گفتند./ی2


 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر