ناسا توسعه لباس فضایی ماه را به دو شرکت خصوصی سپرد

آژانس فضایی ناسا، ماموریت توسعه لباس‌های فضایی نسل بعدی خود را به دو شرکت خصوصی Axiom Space و Collins Aerospace سپرد.

به گفته ناسا، دو شرکت خصوصی Axiom Space و Collins Aerospace لباس‌های فضایی نسل بعدی ماه را توسعه خواهند داد. فضانوردان قرار است از این لباس‌ها برای پیاده‌روی فضایی و عبور از سطح ماه استفاده کنند. با این که ناسا چندین سال است برای توسعه لباس جدید خود تلاش می‌کند، اما این ماموریت را به دو شرکت خصوصی واگذار کرد.

به گزارش theverge.com، لباس‌های فضایی جدید، نقش مهمی در ماموریت آرتمیس ناسا دارند. در ماموریت آرتمیس از این لباس‌ها برای بازگرداندن انسان‌ها به سطح ماه، استفاده می‌شود. در حال حاضر، ناسا قصد دارد، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۵ با کمک لباس‌های فضایی جدید بر روی ماه فرود آورد. همچنین ناسا از فضانوردان می‌خواهد در ماموریت‌های خود از این لباس‌های فضایی استفاده کنند.

با توجه به گزارشات دریافتی تردید‌های بسیاری برای تولید نهایی این لباس وجود دارد. زیرا کارهای بسیاری برای تکمیل نهایی این لباس‌ باقی مانده است. همچنین تلاش ناسا برای تولید لباس‌های نسل بعدی جدید با چالش‌های فنی متعددی روبرو بوده که منجر به عقب ماندن از تولید و برنامه‌های آن شده است.

توسعه لباس فضایی

ناسا پس از ۱۵ سال تلاش برای ساخت این لباس‌های جدید، تولید آن را به دو شرکت خصوص واگذار کرده است. شرکت Collins Aerospace به ایجاد لباس‌های مورد استفاده ناسا کمک کرده است و از این رو سابقه ساخت لباس فضایی دارد. این درحالی است که Axiom Space یک شرکت نسبتاً جدید است و هدف آن ایجاد ایستگاه‌های فضایی خصوصی است.

آژانس فضایی ناسا اعلام کرد: ارزش کل این نوع از قرارداد‌های فضایی ۳.۵ میلیارد دلار است. ۳.۵ میلیارد دلار سقفی برای پوشش دهی یک پروژه در طول مدت قرارداد‌ است و شامل هزینه‌های توسعه جزئی و خرید لباس‌های مورد استفاده ناسا می‌شود.

لباس‌های فضایی متناسب با طیف وسیعی از ابعاد‌های بدنی مختلف زن و مرد طراحی شده‌اند. هدف از طراحی لباس‌های فضایی، پوشیدن آن‌ها توسط فضانوردان در ماموریت‌های آرتمیس III، سومین پرتاب موشک جدید ناسا، سیستم پرتاب فضایی و آمادگی برای اولین فرود به ماه است. همچنین آرتمیس در تلاش است، اولین زن و فرد رنگین پوست را بر روی ماه فرود آورد.

 لباس فضایی

در یک کنفرانس مطبوعاتی، یکی از همکاران فناوری هوافضا می‌گوید: لباس‌های جدیدی که این شرکت‌ها تولید می‌کنند فقط برای اکتشاف ماه استفاده نمی‌شوند. ناسا با تولید این لباس قصد دارد فضانوردان آرتمیس در هنگام کاوش بر روی ماه از آن استفاده کنند و این لباس‌ها جایگزینی برای لباس‌های قدیمی در ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد.

در چهار دهه گذشته، فضانوردان ناسا برای انجام پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به استفاده از لباس فضایی قدیمی تکیه کرده‌اند. لباس فضایی EMU برای اولین بار در دوران شاتل فضایی ظاهر شد و نسخه پیشرفته آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فضانوردان استفاده می‌شود. با این حال لباس‌های EMU‌ چندین دهه است که ارتقاء نیافته اند.

ناسا

ناسا در سال ۲۰۰۷ کار بر روی لباس فضایی جدید را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در مجموع ۴۲۰ میلیون دلار برای توسعه لباس فضایی هزینه کرده است. در نهایت این تلاش‌ها با لباس جدیدی به نام xEMU که نمونه اولیه آن در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد به اوج خود رسید. در زمان رونمایی آن، ناسا امیدوار بود که دو لباس آماده برای آزمایش در ایستگاه فضایی (قبل از ارسال آن‌ها به سطح ماه) داشته باشد، اما گزارشی توسط دفتر بازرس کل ناسا ارائه شد که نشان داد توسعه لباس‌های جدید ناسا به دلیل کمبود پول، مشکلات فنی و مسائل مرتبط با بیماری COVID-۱۹ به طور قابل توجهی به تعویق افتاده است.

در نتیجه اعلام شد که لباس xEMU تا سال ۲۰۲۴ آماده نخواهد شد و ناسا تا زمان آماده شدن لباس‌ها یک میلیارد دلار برای هزینه خواهد کرد. در حال حاضر، ناسا تمام انتظارات خود را در مورد Collins Aerospace و Axiom Space اعلام و داده‌ها و تحقیقاتی که در طول توسعه xEMU جمع‌آوری کرده است را در اختیار این دو شرکت قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار