تشكيل نشست امنيتي فوري دولت ژاپن بدنبال مرگ كيم جونگ ايل

در پی اعلام مرگ رهبر کره شمالی دولت ژاپن امروز دوشنبه یک نشست امنیتی فوری تشکیل داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن که ظهر امروز یک برنامه سخنرانی در توکیو داشت، این برنامه خود را لغو کرد و فوری به دفتر نخست وزیری رفت تا با وزیران اصلی خود گفتگو کند.

نخست وزیر ژاپن گفت: دستور افزایش عملیات اطلاعاتی در باره کره شمالی را با همکاری نزدیک آمریکا، چین و کره جنوبی و همچنین آمادگی‌های لازم را برای مقابله با هر گونه تحولات غیرمنتظره داده است.

وزیر دفاع ژاپن هم گفت هیچ حرکت مشکوکی از سوی ارتش کره شمالی دیده نشده است. وی پس از جلسه گفت از فرماندهان نظامی خواسته است اطلاعات جمع کنند و مراقب باشند.

وزیر دفاع ژاپن تاکید کرد هنوز مسئله غیر معمولی به او گزارش نشده است.

ژاپن که در نیمه اول قرن بیستم شبه جزیره کره را اشغال کرده بود با کره شمالی روابط دیپلماتیک ندارد و این کشور را یک خطر می‌داند.

مرگ کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی تبعات زیادی برای چین و منطقه خواهد داشت.

گفتني است، رهبر كره شمالي صبح امروز بر اثر سكته قلبي درگذشت. قرار است پسر کوچک کیم جونگ ایل جانشین او شود.اما با به قدرت رسیدن وی این سوال پیش می آید که آیا او از حمایت ژنرال های قدیمی ارتش برخوردار است؟ آیا خلاء قدرت بوجود خواهد آمد؟آیا ژنرال هایی که کیم جونگ ایل با ابزار مختلف مانند فشار،تهدید،باج و غیره پشت سر خود نگه داشته بود، به رهبر جوان که تجربه چندانی در کشورداری ندارد، وفادار خواهند ماند؟ از این رو سوالات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا رهبر جوان قادر خواهد بود ، ژنرال های ارتش و تشکیلات امنیتی را کنترل کند یا اینکه از ابهت کافی برای حفظ قدرت برخوردار خواهد بود.اگر او از عهده این کار برنیاید، خلاء قدرت بوجود می آید و شبه جزیره کره در دوره ای حساس بی ثبات خواهد شد./ا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار