نانورآكتور تركیبی تصفیه گر فاضلاب شهری توسط دو مخترع ایرانی ساخته شد

دو مخترع ایرانی برای نخستین بار در جهان به طراحی و ساخت نانوراكتور تركیبی تصفیه گر فاضلاب شهری موفق شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛'كامران رحمتی شادباد' یكی از مجریان طرح نانو راكتور تركیبی تصفیه گر فاضلاب شهری گفت: این طرح در مسابقات و نمایشگاه اختراعات 2011 سئول از بین 700 طرح به كسب مدال طلای این مسابقات موفق شد .
وی در مورد نحوه ساخت این نانو راكتور تركیبی گفت: در این رآكتور از سه فرآیند فتوكاتالیز، التراسونیك و اوزوناسیون برای انجام بهینه تصفیه آلاینده های موجود در فاضلاب شهری استفاده شده است. كاركرد دستگاه كاملاً دیجیتال بوده و از طریق كلیدهای نصب شده قابل كنترل است.
رحمتی شادباد افزود: فاضلاب از طریق یك پمپ دیافراگمی وارد مخزن راكتور می شود و تا حدود 5 لیتر پر می شود. سپس نانوذرات فتوكاتالیست از طریقه دریچه تعبیه شده در قسمت فوقانی راكتور به داخل مخزن تزریق می شوند.
این دانشجوی دكترای سازه های هیدرولیكی دانشگاه تبریز در مورد مزایای نانو راكتور تركیبی فاضلاب شهری یادآور شد : عدم تولید لجن در طی فرآیند تصفیه، مدت زمان بسیار كم پروسه تصفیه در مقایسه با روش های سنتی، هزینه اجرایی بسیار پایین (برآورد هزینه برای هر متر مكعب فاضلاب: 50000 ریال)، دستیابی به فناوری تولید نانوذرات كاتالیستی با اثرگذاری بسیار بالا برای اولین بار و ضدعفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومینز از مهمترین مزایای این طرح است .
رحمتی شاد باد افزود : علاوه براین بهبود كارایی فرآیند فتوكاتالیز به دلیل طراحی مناسب راكتور، قابلیت تكرارپذیری بالا در تصفیه آلاینده های فاضلاب، قابلیت استفاده از منابع نوری مختلف همچون لامپ كم مصرف و فرابنفش (و حتی نور خورشید) و امكان نصب در تمامی اماكن كم جمعیت از قبیل مجتمع های مسكونی، آموزشی و اداری از دیگر مزایای این نانو راكتور تصفیه گر فاضلاب شهری است .
وی این اختراع را با همكاری 'مسعود راستگار فرج زاده' طراحی و ساخته است و این اختراع هم اكنون در اداره ثبت اختراعات كشور با حمایت شركت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.
این نانورآكتور هم اكنون به صورت پایلوت در تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز نصب شده است و با حمایت مسئولین وزارت نیرو و شركت آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی در یكی از روستاهای شهرستان تبریز با جمعیت 500 نفر و دبی 100 متر مكعب در شبانه روز قرار است به صورت آزمایشی اجرا شود .
این طرح در مجله Environmental Technology به چاپ رسیده است./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار