انتقاد گزارشگر ويژه سازمان ملل از نحوه برخورد صهيونيستها با تظاهرکنندگان فلسطيني

گزارشگر ويژه آزادي عقيده و بيان سازمان ملل متحد روز يکشنبه با پايان دادن به نخستين ماموريت خود در فلسطين اشغالي و سرزمين هاي فلسطيني، از رژيم صهيونيستي خواست در برخورد با تظاهرات فلسطيني ها خويشتنداري نشان دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، فرانک لارو، نهم ماه دسامبر هنگامي که يک تظاهر کننده جوان فلسطيني در روستاي نبي صالح در کرانه باختري بر اثر اصابت مستقيم يک نارنجک گاز اشک آور به صورتش به شهادت رسيد، در اين روستا بود. يک نظامي اسرائيلي اين نارنجک را شليک کرده بود.


وي در کنفرانسي مطبوعاتي در شهر بيت المقدس اعلام کرد من مطلع شدم که يک مرد جوان بر اثر اصابت نارنجک گاز اشک آور به سرش زخمي شده است. اما خاطر نشان کرد وي خود شاهد اين واقعه نبوده است.

وي خواست هر گونه توسل به زور عليه تظاهر کنندگان يا معترضان بايد حداقل و متناسب با تهديدي باشد که آنها نشان مي دهند.
لارو افزود: استفاده از گاز اشک آور در برخي شرايط ممکن است مشروع باشد، ولي در هيچ حالتي نبايد نارنج هاي گاز اشک اور تظاهر کنندگان را به طور مستقيم هدف بگيرد.

مصطفي عبدالرازق التميمي، جوان 28 ساله فلسطيني که از ناحيه سر به شدت زخمي شده بود، بعد از انتقال به بيمارستان به شهادت رسيد. او در تظاهرات هفتگي ساکنان روستاي نبي صالح در اعتراض به تعدي شهرک نشينان اسرائيلي به روستاهاي فلسطيني شرکت کرده بود که يک نارنجک گاز اشک آور به صورتش اصابت کرد. ارتش اسرائيل دو تحقيق موازي را در اين باره آغاز کرده است که نتايج اوليه آن انتظار مي رود بيستم دسامبر منتشر شود.

گزارشگر ويژه سازمان ملل ابراز تاسف کرد هر چند دستور العمل هاي ارتش اسرائيل شليک نگران کننده گاز اشک آور عليه تظاهر کنندگان را منع مي کند، اما نيروهاي اسرائيلي اين دستور العمل ها را رعايت نمي کنند.

وي هشدار داد من از مواردي اطلاع يافتم که شليک نارنجک هاي گاز اشک آور به مرگ يا زخمي شدن افراد منجر شده است. در صورتي که نقض کننده مقررات به شيوه اي عادلانه مجازات نشود، اين خطر وجود دارد که دستور العمل هاي ارتش صرفا حالتي نمادين پيدا کند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار