يك داروساز باليني :

5.8 درصد از جمعيت ايران به بيماري آسم مبتلا هستند

داروساز باليني گفت : طبق آمارهاي زسمي كشورمان 5.8 درصد از جمعیت ايران به بيماري آسم مبتلا هستند.

دكتر محمد سيستاني زاد داروساز باليني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه بيماريهاي ريوي به دو دسته كلي تقسيم مي شوند افزود : بیماریهای محدود کننده یا restrictive که مشکل اصلی در مرحله دم بوده و به نوعی در مرحله دم هوای کافی وارد ریه ها نمی شود از جمله اين بيماريها مي باشند كه پنومونی در اين گروه قرار ميگيرد .
وي ادامه داد : بیماریهای انسدادی یا obstructive که به علت درگیری مجاری تنفسی مشکل اصلی در مرحله بازدم می باشد از ديگر بيماريهاي ريوي مي باشند .
اين متخصص داروسازي باليني آسم را از جمله مشكلات التهابي مزمن مجاري هوايي دانست كه طيفي از سلولهاي سيستم ايمني نظیر ماست سلها در آن دخالت داشته و شایعترین علائمی که بیمار مبتلا به اين بيماري سرفه (بخصوص شبانه که بیمار را از خواب بیدار می کند)، تنگی نفس، خس خس سینه و... مي باشد .
وي افزود : شیوع این بیماری در جوامع مختلف متغیر و از 1 تا 18 درصد گزارش شده است که شیوع آن در جوامع صنعتی بالاتر بوده و طبق آمارهاي زسمي كشورمان 5.8 درصد از جمعیت ايران مبتلا به این بیماری هستند.

**تشخيص قطعي آسم با انجام تست تنفسي امكان پذير است

سيستاني زاد اظهار داشت : علل مختلفی در ایجاد بیماری آسم نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به علل ژنتیکی نظیر ژن مستعد کننده آتوپی ، آلرژنهای محیطی نظیر مایتها، گرده های گیاهان و آلاینده های صنعتی و مواجهه با دود سیگار اشاره نمود.
وي گفت : تشخیص قطعی آسم با انجام تست تنفسی صورت می گیرد که بیمارانی که بر اساس علایم ذکر شده شک بالینی به نفع آسم وجود داشته باشد، کاندیدای تست اسپیرومتری می شوند و مهمترین پارامترهایی که در تست اسپیرومتری به تشخیص بیماریهای انسدادی کمک می کند حجم هوایی که پس از یک دم عمیق طی یک بازدم با حداکثر توان بیمار، در یک ثایه اول از ریه خارج می شود و حجم هوایی که پس از یک دم عمیق طی یک بازدم با حداکثر توان بیمار، از ریه خارج می شود وابسته است . وي افزود : در بیماران با مشکل انسدادی میزان این پارامترها نسبت به نرمال جامعه بر حسب سن ، جنس و قد کاهش يافته و تفاوت اصلی آسم با COPD در این است که انسداد ایجاد شده در بیماری آسم برگشت پذیر مي باشد ..
سيستاني در پايان با بيان اينكه میزان دارو رسانی از اشکال دارویی به نحوه استفاده بستگی دارد و مصرف نادرست این داروها منجر به کاهش شدید در میزان دارویی می شود که به مجاری تنفسی رسانده می شود خاطر نشان كرد : آموزش نحوه استفاده از این داروها به بیمار بسیار حائز اهمیت است و داروسازان از نظر ارتباطی که با بیمار دارند و به عنوان بخش مهمی از تیم درمان، در آموزش نحوه صحیح استفاده داروها به خصوص مصرف داروهایی نظیر داروهای تنفسی که نیاز به تکنیک و تجهیزات خاص دارند، می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند ./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار