تغییر نام تابلو‌های شهر اصفهان 

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان از اصلاح نام‌های تغییر یافته مکان‌های شهر اصفهان خبر داد.

هم‌زمان با برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در مرداد ۱۴۰۰، مدیریت شهری و شورای سابق شهر اصفهان، ۲۵ مکان در شهر اصفهان ازجمله یک میدان، ۳ پل، ۸ چهارراه و ۱۳ سه‌راه در حاشیه رودخانه زاینده‌رود و کل مسیر حاشیه زاینده‌رود را به‌عنوان گذر صنایع‌دستی به نام رشته‌های صنایع‌دستی ثبت کرد.

پل ارسی‌سازی، پل قلمکاری، چهارراه فرش، سه‌راه میناسازی، چهارراه ملیله، چهارراه زری‌بافی، چهارراه آینه‌کاری، سه‌راه گره چینی و ... صنایع‌دستی بود که تابلو‌های آن در شهر اصفهان نصب شد.

پس از آغاز دوره جدید مدیریت شهری اصفهان، اعضای شورای ششم شهر اصفهان به این نتیجه رسیدند که تابلو‌های جدیدی که به نام صنایع‌دستی نام‌گذاری شده به نام‌های سابق خود برگردند، اگرچه این تصمیم اجرایی نشد.

شورای نام‌گذاری، شورایی است که بر اساس مصوبه شورای شهر تشکیل می‌شود و طبق اساسنامه مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری به‌عنوان دبیر شورای نام‌گذاری منصوب می‌شود و معاون فرهنگی شهردار به‌عنوان عضو دیگری از شهرداری در این شورا حضور دارد. اعضای دیگر این شورا را دو نفر از افراد نخبه و صاحب‌نظر در این زمینه با ابلاغ شهردار تشکیل می‌دهند. همچنین اعضای شورا به‌عنوان اعضای ناظر در این شورا حضور پیدا می‌کنند که رئیس کمیسیون فرهنگی عضو ثابت و سه نفر دیگر از شورای شهر به‌عنوان اعضای دیگر اضافه خواهند شد. طبق اساسنامه رئیس شورا به‌صورت دوره‌ای از بین یکی از اعضای شورای شهر انتخاب می‌شود.

سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان درباره تغییر نام تابلوی برخی از خیابان‌های اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان یکی از شهر‌های خلاق در عرصه صنایع‌دستی و دارای میراث‌های هویت داری است، مدیریت شهری سابق تصمیم به تغییر نام برخی از اسامی مکان‌های اصفهان به نام صنایع‌دستی گرفت.

او افزود: این کار با این هدف انجام شد که مردم بیشتر با صنایع‌دستی آشنا شوند، اما تغییر برخی از نام‌ها با اعتراض مردم همراه شد، چراکه برخی از این اسامی ناملموس هستند و برخی اسامی در جای درستی قرار نگرفته‌اند، همچنین برخی از مکان‌ها به نام قدیمی خودش بین مردم و شهروندان مرسوم شده بود که پس از تغییرات باعث ایجاد دوگانگی برای مردم شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شورایی برای تغییر اسامی وجود دارد، توضیح داد: در دوره جدید مدیریت شهری شورای نام‌گذاری به‌صورت مفصل در رابطه با این موضوع کار کرد و تأکید اولیه اعضا همه بر حفظ و حراست از ریشه‌های هویتی اصفهان به‌ویژه صنایع‌دستی بود. بر این اساس، اگر قرار است تغییری ایجاد شود یا اصلاحی صورت گیرد حتماً باید به هویت شهر بیشتر توجه شود. به همین جهت با توجه به مراجعات مکرر شهروندان بررسی کاملی انجام شد.

او توجه به صنایع‌دستی را یکی از برنامه‌های اصلی شورای نام‌گذاری دانست و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که محوری را تحت عنوان گذر صنایع‌دستی در شهر اصفهان ایجاد کنیم تا اقداماتی که برای گرامیداشت صنایع‌دستی در جای جای شهر صورت گرفته، در یک نقطه متمرکز اصفهان و یک محور شهری اجرایی شده و آن محور به‌عنوان یک محور گردشگری در شهر شناخته شود. سعی داریم با نصب المان‌ها و نماد‌هایی در یک محور متمرکز، هویت شهری را تقویت کنیم و این محور یکی از مصوباتی است که در دستور کار قرار گرفته تا گذری به نام گذر صنایع‌دستی اجرایی شود.

معرک‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا تابلو‌های موجود اصلاح می‌شود؟ تصریح کرد: تمام چهارراه‌هایی که اسامی آن‌ها تغییر پیدا کرده بود، بررسی شد و در برخی از اسامی که به‌صورت عرفی در بین مردم مرسوم بود تغییراتی ایجاد شد، اما این مصوبه تنها مصوبه شورای نام‌گذاری است و هنوز مصوبه خودش را در شورای اسلامی شهر و فرمانداری طی نکرده است. دغدغه‌هایی بین مسئولان وجود دارد که اگر قرار است دوباره تغییری ایجاد شود دقیق‌تر و باظرافت بهتری صورت بگیرد.

او درباره زمان دقیق اصلاحات نام‌ها، اعلام کرد: پیشنهاد‌ها در مرحله بررسی به شورا هستند و امیدواریم به‌زودی اعضا در جلسات آتی و علنی آن‌ها را مطرح کنند و این اقدام به‌زودی صورت گیرد، اما درهرصورت معتقدیم توجه به صنایع‌دستی را روزبه‌روز باید در سطح شهر افزایش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.