نخست وزیر عراق:

شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس موجب تقویت ارتباط ۲ ملت ایران و عراق شد

 محمد شیاع السودانی گفت:شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یکدیگر موجب تقویت ارتباط ۲ ملت ایران و عراق شد.

 محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در دیدار با حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مشهد گفت: خدماتی که شهید سلیمانی در کنار حشد الشعبی برای نابودی داعش و امنیت عراق انجام داد، بهترین نمونه برای اخوت، دوستی و برادری مردم ۲ کشور است و نشان دهنده این است که ایران و عراق همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‌دارند. شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یکدیگر موجب تقویت ارتباط ۲ ملت ایران و عراق شد.

وی ادامه داد: دوستی میان دو ملت ایران و عراق سابقه‌ای تاریخی دارد؛ مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی که میان مردم ۲ کشور وجود دارد می‌تواند موجب رابطه عمیق دوستانه میان دو کشور شود.

نخست وزیر عراق با اعلام آمادگی برای تسهیل روابط میان عتبات مقدسه عراق و ایران، اظهار داشت: آماده هستیم در راستای تسهیل روابط میان عتبات عالیات عراق و ایران فعالیت کنیم. همچنین از خدمات بسیار خوب و گسترده آستان قدس تشکر می‌کنیم که این خدمات در عمل بیانگر اخلاص مسوولان آستان قدس است.

تولیت آستان قدس رضوی روابط دوستانه و برادرانه مردم دو کشور ایران و عراق را غیرقابل‌گسست دانست، افزود: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به‌هیچ‌عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست؛ بلکه یک حقیقت عینی است.

وی ادامه داد: ریخته شدن خون پاک سردار سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند، افزود: مشترکات فراوان و حوادث تاریخی همگی نشان‌دهنده این معناست که بین ملت عراق و ایران فاصله‌ای نیست.

وی گفت: دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این ۲ کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دولت ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند. زیرا هنگامی که میان ۲ قوم، قبیله و کشور خون ریخته شود، التیام آن به راحتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان ۲ کشور ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این ۲ کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است، ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار (ع) مدفون در عراق و مرقد شریف امام رضا (ع) در ایران می‌دانیم.

تولیت آستان قدس اظهار داشت: سالانه میزبان ۲ میلیون زائر عراقی هستیم و به آن افتخار میکنیم. در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب زبان حضرت رضا (ع) اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت: نشست‌های مشترک اعتاب مقدسه ایران و عراق، جلساتی مفید برای انتقال تجربیات درجهت تسهیل امر زیارت و بهبود خدمت رسانی به زائران است که امیدوار هستیم با همراهی دولت جدید عراق این ارتباطات، همکاری‌ها و هم افزایی‌ها میان اعتاب مقدسه با قدرت و انسجام بیش از پیش ادامه یابد.

نخست وزیر جدید عراق دیروز سه‌شنبه در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی در نخستین سفر خود به یک کشور غیرعربی وارد تهران شد.

وی علاوه بر دیدار با رهبر معظم انقلاب، با رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران ملاقات و گفت و گو کرد.

وی عصر امروز به منظور زیارت حرم مطهر رضوی وارد مشهد شد. نخست وزیر عراق امشب مشهد را به مقصد بغداد ترک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.