نظرسنجی آسوشیتدپرس نشان داد

بیداری اسلامی و جنبش وال استریت، در لیست ۱۰ خبر برتر سال ۲۰۱۱

بر اساس نظرسنجی سالانه خبرگزاری اسوشیتدپرس، جنبش تسخیر وال استریت، قیام بیداری اسلامی در خاورمیانه و بحران اقتصادی اتحادیه اروپا در لیست پربیننده‌ترین اخبار سال ۲۰۱۱ قرار گرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرگ "اسامه بن لادن" با کسب 128 رای از میان 247 رای شرکت کنندگان در نظرسنجی سالانه خبرگزاری آسوشیتدپرس در جایگاه نخست پُربیننده‌ترین اخبار سال ۲۰۱۱ قرار گرفت. "فاجعه سونامی" ژاپن با کسب 60 رای دوم شد. جایگاه سوم این نظرسنجی به اخبار مربوط به "جنبش مردمی بیداری اسلامی" که خاورمیانه و آفریقای شمالی را تحت تاثیرقرار داد، اختصاص یافت.

در همین حال "بحران اقتصادی اتحادیه اروپا" خبری بود که جایگاه چهارم را در میان اخبار پربازدید سال 2011 به خود اختصاص داد.

این در حالی است که در سال گذشته جریان "نشت نفت در خلیج مکزیک" به عنوان پربیننده‌ترین خبر مطرح شد و برنامه‌های "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص بهداشت و درمان در این کشور جایگاه دوم را کسب کرد. انتخابات میان دوره‌ای آمریکا نیز در این نظرسنجی سوم شد.

طبق نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۰ خبر برتر و پربیننده سال ۲۰۱۱ عبارت است از:

1. کشته شدن اسامه بن لادن
اسامه بن لادن که از سوی ارتش آمریکا حدود یک دهه تحت تعقیب بود در ماه مه از سوی یک تیم نیروهای ویژه آمریکایی در شهر "ابیت آباد" در نزدیکی اسلام آباد کشته و جسدش ساعاتی بعد به دریا انداخته شد.

2. زلزله و سونامی ژاپن
زلزله‌ 9 ریشتری شمال شرق ژاپن در ماه مارس و سونامی وحشتناک پس از آن آسیب‌های بسیاری را به بار آورد. طی این زلزله نزدیک به 20 هزار نفر در این کشور کشته و یا ناپدید شدند. خسارت‌های وارده به ژاپن در اثر زلزله و سونامی حدود 218 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سونامی در ژاپن به بحران هسته‌ای وحشتناکی در این کشور منجر شد که هنوز در صدر اخبار ژاپن قرار دارد. به دنبال از کار افتادن سیستم تهویه یک نیروگاه هسته‌ای در ژاپن امواج رادیو اکتیو در منطقه منتشر شد و حدود یک صد هزار نفر مناطق مسکونی مجاور نیروگاه "فوکوشیما" را تخلیه کردند.

3. بیداری اسلامی
بیداری اسلامی با تظاهرات‌ مردمی در تونس آغاز شد و ظرف مدت کمی به فروپاشی حکومت "بن علی"، رئیس جمهوری سابق این کشور منجر شد. بهار عربی با سرعت فزاینده در منطقه گسترش یافت و به بروز انقلاب در مصر انجامید. در نتیجه این انقلاب "حسنی مبارک"، دیکتاتور سابق مصر از سمت خود برکنار و به زندان منتقل شد. پس از آن نوبت به لیبی رسید که شاهد تاثیرپذیری از جریان بیداری اسلامی باشد. در لیبی مردم در نهایت پس از درگیری‌های بسیار موفق شدند "معمر قذافی"، دیکتاتور سابق این کشور را برکنار کنند. تاثیرات بهار عربی در کشورهایی نظیر بحرین و یمن نیز قابل ملاحظه بود و مردم معترض در این کشورها دست به تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه دیکتاتورهای این کشورها زدند.

4. بحران مالی و اقتصادی اروپا
اتحادیه اروپا با یک بحران مالی بسیار جدی مواجه شد، در یونان طرح‌های ریاضتی دولت ریاضتی منجر به اعتصاب، اعتراض و شورش‌های بسیاری شد و در همین حال اوضاع بحرانی اقتصادی در ایتالیا باعث شد "سیلویو برلوسکنی"، نخست وزیر این کشور از سمت خود کناره گیری کنند. فرانسه و آلمان نیز برای رهایی از بحران اقتصادی اتحادیه اروپا تلاش‌های بسیاری به عمل آوردند و در همین حال انگلیس خواستار اعمال تغییرات در رویکرد اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا شد. این امر منجر به افزایش شکاف در اتحادیه اروپا و درگیری لفظی میان آلمان و فرانسه با انگلیس شد.

5. بحران مالی آمریکا
اوضاع اقتصادی آمریکا دچار مشکلات و بحران جدی شد به طوری که نرخ بیکاری در این کشور به بالاترین حد خود رسید و بیکاری و عدم ثبات بازارها در آمریکا باعث شد موجی از نارضایتی در میان مردم این کشور به راه بیفتد. این نارضایتی‌ها به بحران بزرگی در آمریکا تبدیل شد که تاکنون ادامه دارد.

6. رسوایی اخلاقی در دانشگاه "پن استیت"
از دیگر اخبار پر بازدید سال 2011 رسوایی اخلاقی در دانشگاه "پن استیت" بود. "جری ساندوسکی"، یکی از دستیاران "جو پاترلو"، مربی سابق فوتبال این دانشگاه به تجاوز به 10 پسر متهم شد.

7. فروپاشی حکومت قذافی در لیبی
"معمر قذافی"، دیکتاتور سابق لیبی پس از 42 سال حضور در راس قدرت در این کشور و سابقه حکومتی خشونت بار در نهایت از طریق مردم این کشور از حکومت برکنار شد. تظاهرکنندگان ضد دولتی به دنبال هشت ماه درگیری دراین کشور با نیروهای دولتی با حمایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موفق شدند رژیم قذافی را از میان بردارند و قذافی در نهایت در روستایی که به دنیا آمده بود از سوی انقلابیون دستگیر و کشته شد.

7.اختلاف در کنگره آمریکا
اختلافات حزبی در کنگره آمریکا به اختلافات در مسایل مالی منجر شد. این اختلاف‌ها بر سر سقف بدهی‌های آمریکا بود و منجر به تنزل رتبه مالی این کشور شد. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا طرح خود را برای کاهش کسری بودجه کلان و افزایش سطح استقراض دولت فدرال تصویب کردند، اما این مصوبه با مخالفت باراک اوباما و اکثریت دموکرات در مجلس سنا مواجه شد.

9. جنبش اشغال وال استریت
این جنبش در هفدهم سپتامبر به دنبال اعتراض‌های گسترده در نیویورک در نزدیکی منطقه اقتصادی "وال استریت" آغاز شد و طی چند هفته به شهرهای دیگر آمریکا و حتی به کشورهای دیگر نیز کشیده شد. این جنبش خود را به عنوان حرکتی بدون رهبر و به علت تقاضاهای مردمی مطرح کرد.

10. ترور "گابریل گیفوردز"
عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در حمله یک فرد مسلح در منطقه "تاکسون" در ایالت "آریزونا" آمریکا بر اثر اصابت گلوله به سرش زخمی شد و در شرایط بحرانی قرار گرفت. شش تن دیگر از جمله یک قاضی فدرال و یک کودک 9 ساله در این تیراندازی کشته شدند. گیفوردز 40 ساله نخستین زن یهودی است که از آریزونا در سال 2006 وارد کنگره شد.

منبع: فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار