مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی مطرح کرد:

صبحانه عامل بیداری مغز در دانش آموزان

خوردن یک صبحانه سالم و مقوی بهترین کار برای شروع یک روز پر انرژی است.

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است، خوردن یک صبحانه مغذی میتواند به نوجوان کمک کند تا تغذیه بهتری در مدرسه داشته باشد.

زهرا اباصلتی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه چه تاثیری صبحانه روی روند یادگیری بچه‌ها دارد گفت: در یک رژیم غذایی عادی حدود ۲۵ درصد انرژی باید از طریق صبحانه تامین شود، صبحانه نقش مهمی در حفظ قند خون در حد طبیعی دارد واگر بچه‌ها صبحانه نخورند قند خون افت پیدا کرده و در نتیجه توانایی مغز برای یاد گیری کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: در تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام داده ایم بچه‌هایی ک صبحانه نخوردند و به مدرسه رفتند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشتند و قدرت خلاقیت و ابتکار و تمرکزشان در مباحث درسی کمتر بوده است. همچنین عدم مصرف صبحانه در نقض سلامت جسمانی هم موثر است و باعث اضافه وزن می‌شود.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد: برای صبحانه بهتر است از مواد غذایی که فیبر بالایی دارند مثل کربوهیدرات‌های پیچیده، نان سبوس دار، سبزیجات و حبوبات مانند خوراک عدس یا لوبیا استفاده شود، زیرا فیبر موجود در این مواد باعث می‌شود بچه‌ها در طول روز علاوه بر اینکه احساس گرسنگی نکنند، احساس خستگی هم نداشته باشند در نتیجه مغز کارایی بهتری هم دارد.

اباصلتی بیان کرد: بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند میل به دریافت غذا‌های نامناسب دارند یعنی به سمت تنقلاتی مانند کیک، پفک، چیپس و به طور کلی خوراکی‌هایی که بار کالری دارند، اما مواد مغذی لازم، ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را ندارند، می‌روند که این خود یک مشکل است.

او تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل نخوردن صبحانه این است که دانش آموز وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارد، چون شب دیر خوابیده وصبح به موقع از خواب بیدار نشده است. اضطراب و استرس به خصوص در روز‌هایی که دانش آموزان امتحان دارند یا در بچه‌های کوچکتر که از رفتن به مدرسه اضطراب دارند از دلایل دیگر بی میلی به صبحانه است.


بیشتر بخوانید


مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی تاکید کرد:گاهی والدین برای تهیه صبحانه تنبلی می‌کنند، بعضی از بچه‌ها دوست دارند صبحانه غذای گرم بخورند، پس یکنواختی صبحانه مضاف بر اینکه در صبحانه معمولا ممکن است همه اعضای خانواده کنار هم نباشند از دلایل دیگر بی رغبتی به خوردن صبحانه است

اباصلتی اظهار کرد:راهکار پیشنهادی ما برای افزایش میل به صبحانه این است که دانش آموز شام را در ساعات اولیه شب بخورد. ساعت معینی برای خواب شب داشته باشد و شب زودتر بخوابد.

 او افزود: والدین توجه خاصی به صبحانه داشته باشند مثلا مادر تنوع خاصی به غذای صبحانه بدهد، چیدمان قشنگی برای سفره صبحانه داشته باشد، در خوردن صبحانه با فرزند خود همراهی کنند ضمن اینکه هیچ تاکید و تعصب خاصی روی غذای صبحانه نداشته باشیم.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد:هر چند تاکید ما بر خوردن صبحانه در خانه است، اما ما توصیه کردیم در مدارس زنگ صبحانه داشته باشیم و قبل از شروع ساعت درسی، دانش آموزان با همراهی معلم صبحانه شان را میل کنند

اباصلتی بیان کرد:در کنار صبحانه برای دانش آموزان از میان وعده غافل نشویم. برای اینکه ذخیره کلیکوژن بتواند کفاف قند خون را بدهد، هر چهارساعت لازم است یک میان وعده را در نظر بگیرید تا قند خون تنظیم شود. میان وعده مناسب هم شامل انواع میوه، خشکبار، لقمه‌ها و ساندویچ‌های خانگی است.

چهار شنبه‌های آستان قدس رضوی

سلطانی معاون سلامت آموزش و پرورش گفت: یکی از اصول ما در حوزه آموزش و پرورش در ادره سلامت بحث تغذیه سالم دانش آموزان می‌باشد.

او افزود:ما در حوزه سلامت دو بحث تربیت بدنی و سلامت و تندرستی را داریم که در بحث سلامت و تندرستی علی رغم اینکه تغذیه سالم دانش آموزان غالبا به روی وعده‌ی صبحانه تمرکز دارد، اما سلامت تغذیه دانش آموزان در طول روز هم برای ما مهم است

معاون سلامت و آموزش و پرورش ادامه داد: ما سفیران سلامت را داریم که در کنار مراقب سلامت یعنی مربی بهداشت، آموزش‌های لازم را به همسالان خود می‌دهند. مطالب آموزشی نیز در این رابطه هم در فضا مجازی و هم در کلاس‌ها تقدیم دانش آموزان و معلمان میگردد این تاکید ما به مدیران و مراقبان سلامت بوده است.

سلطانی با بیان شروع مجدد طرح شیر بیان کرد:طرح مجدد شیر برای همه دانش آموزان در پیگیری جدی است که تا آخر سال بتوانیم اعتباراتش رابگیریم.

او تصریح کرد:بر اساس پیگیری وزارت آموزش و پرورش مقرر شد امسال تغذیه رایگان دانش آموزان در حدود ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز خراسان رضوی در روستا‌ها و مناطق محروم انجام شود، این امر اعتباراتش به دست ما رسیده، ولی ابلاغیه هنوز به استان نرسیده است و در حوزه معاونت مالی پیگیری میشود.

معاون سلامت و آموزش پرورش تاکید کرد: در این راستا با دستگاه‌ها و نهاد‌ها و نیابد‌های خیریه‌ای که می‌توانند در افزایش پوشش این دانش آموزان محروم با ما باشند، نیز هماهنگی شده است.

سلطانی اظهار کرد: در حال حاضر آستان قدس رضوی اعلام آمادگی کردند و چهارشنبه‌ها در مناطق حاشیه و مناطق محروم مشهد توزیع صبحانه گرم را داریم و همچنان در صدد هستیم تا به تعداد این نهاد‌ها و موسسات خیریه اضافه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.